Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1139261
Hej!
Har läst om otaliga 940LTT som går dåligt och rycker, många trådar men få lösningar.

Jag har också problemet och en bekant likaså, är det någon som lyckats lösa problemen och vad var felet i er bil?

Jag har bytt allt i tändsystemet, misstänker att den får dåligt med soppa. Har bytt luftmassemätare, bränslepump, relä och filter.


Med vänlig hälsning, Kim
Senast redigerad av 1 xdigger, redigerad totalt 0 gånger.
#1139295
Gör som det står i dom flesta (tror jag) trådar, börja med att ta ut felkoder. Skriv upp och nolla dom. Kör en runda (en mil eller så) och kolla felkoder igen. Är det inga felkoder, koncentrera dig på tändsystem och bränslepumpar. Senare modeller har bara en, i tanken (e.v alla FK motorer). Är det inga felkoder så fungerar det som styrs via tänd och bränsleboxarna. På denna modell sitter en ventil på bränslerailsen (modell däckventil) där du kan kolla bränsletrycket. Om du gjort några ändringar (chip, ställt upp trycket) så återställ till original och se om den går bättre då. Gör den inte det är det lättare att felsöka då man uteslutet en felkälla i alla fall. När den går Ok på originalinställningen kan du börja prova med andra inställningar igen. Det finns inga "genvägar" till en väl fungerande turbo med hög effekt utan all måste fungera bra tillsammans. Höjer du trycket är det en massa andra inställningar som måste göras på bränsle och tändning. Jag misstänker att det är ändrad för en "vanlig" FK-motor "går och går" utan problem. Kolla även kompressionen så du vet att det är 100% Ok där innan du försöker höja effekten. Du skriver att den "ryker", är det vit (vatten), svart (bränsle) eller blå (olja) rök??. Om katalysatorn fungerar som den ska, ska den inte ryka alls när den är varm. Om det inte är något stort problem förstås.
#1139399
Hej Lennart, tack för ditt svar, min är helt original då jag märkte detta problem. Den smårycker vid olika varvtal. Förmodligen sånt som inte vem som helst hade brytt sig om, men som jag tycker är riktigt irriterande. Det rycker lite smått under acceleration, sen på tomgång står den och vandrar i tomgång uppskattningsvis ca 50 varv.

Försökt få ut felkoder men kabeljävlarna vill liksom inte vara kvar i kontakten. Försöker få tag på en fullkopplad kontakt så jag kan bygga en anordning för detta. Läser man forumet så verkar dessa problem väldigt vanliga på lättryckarna men sällan att någon skriver ut vad det var. Bränsletrycket när endast tändningen var på låg på 2,8 bar. Nåt strul är det med bränslet, stiften var vita(isch). En kompis har tydligen köpt en likadan, den beter sig precis lika som min så någon form av standardfel verkar det vara. Och eftersom fler har haft felet så verkar det onödigt att uppfinna hjulet på nytt om någon redan löst det på sin.
#1139434
Har du felkodsdosan under huven eller OBD kontakten i mittkonsolen? FK-motorn kom väl i den vevan dom bytte till OBD. Om du i så fall tar en diagnostikbox från en 240 får du längre kabel utan att skarva den. Och själva OBD-kontakten har t.ex Kjell & Compani. Felkoderna är ju dom samma. Vita tändstift tyder på överhettade tändstift som i detta fall då förmodligen betyder bränslebrist (hade samma på min B234F) eller fel tändstift, och där var det flera olika ställen den tog tjuvluft på. Du borde ha en felkod på detta typ 2-3-2 eller 2-3-1 eller liknande. Om det inte är så att du har fel tändstift. Ibland kan det vara svårt att hitta rätt. Ibland stämmer inte katalogerna mot förarens körsätt. Jag hade t.ex under något år ett "snäpp" kallare tändstift för att den skulle gå riktigt, men senaste bytena har jag använt Biltemas A-line 75-19 (enligt katalog) och det fungerar "klockrent". Detta är (tror jag) "snäppet" kallare än det som dom rekommenderar till B230F motorn. När jag pratade med Volvo om detta rekommenderade dom samma tändstift till båda dessa motor typer, och även till vissa turbomodeller
#1139438
Har bara odb-kontakt i armstödet.

Jag har bosch 0 242 235 663 eller WR7DC stift, vad tror du om det, dom gamla stiften vad med vita MEN inga smälta elektroder så det lutar åt bränslebrist. Vad tror du om mitt bränsletryck 2.8 bar med endast tändning på, ska inte detta vara 3.0?

Jag har inte hittat några luftläckor kring insug/avgas, bytt en del dåliga vaccumslangar!
#1139531
Jag är lite "borta" på detta med OBD uttaget på dessa modeller (har inte haft en sådan Volvo) men det står en del skrivet om detta på forumet så sök på det. Vad gäller stiften så känner jag igen beteckningen så helt fel är det nog inte men om du tänker så här, tänk en rak linje från typ 1 till 10 och din motor ska ha ett tändstift som heter 5. då kan det vara så att ett fabrikat täcket området 3 till 5 och ett annat 5 till 7. Båda kan funka på din bil och rekommenderas till din bil av resp. fabrikant men du skulle behöva ett som täcker 4 till 6. Detta är inte lätt att hitta i den djungel av olika beteckningar på tändstiften som finns idag + att en del fabrikat "vänder" på skalan. T.ex hos Bosch har ett kallare stift ett lägre nummer, hos NGK har det ett högre så man får verkligen "läsa på" om man ska börja experimentera med sådant. Alla stiften som säljs idag täcker ett större område än vad dom gjorde när jag började med bilar, men nackdelen med det är att det finns färre tändstift i varje serie och då kan man hamna mitt i skarven. Hade samma problem med min båtmotor (4-takt 90 hk Suzuki utombordare). Original sitter NGK stift, när jag bytte satte jag i Champion som rekommenderades av dom men det funkade inte till 100%. Dom blev vita och den "småmissade" vid full gas. Nästa säsong körde jag på NGK igen och motorn fungerade till 100% igen
#1139532
Jag har redan läst allt om det, får inte ut felkoderna pga att bilen inte lämnar dom, kan vara kabelbrott till den kontakten.

Detta med stift, beroende på tillverkare så räknar dom från andra hållet. Olika tillverkare anger hårdheten olika.

Men nog om det, det är inte stiften som är problemet, bilen får för dåligt med bensin, stora frågan är vad som troligast felar.
#1139567
xdigger skrev:Vad tror du om mitt bränsletryck 2.8 bar med endast tändning på, ska inte detta vara 3.0?
Det ska vara 3.0 med motorn igång och vakuumslangen till regulatorn lossad. Med vakuumslangen ansluten ska det vara cirka 2.5.

Bränslepumpen måste gå när man mäter trycket, och det gör den ju inte när man bara har tändningen på.
#1139571
Om du provar att ta isär styrkabeln till Lambdasonden och köra utan Lambdareglering. Då går motorn in i ett "Limp Home Mode" och datorn kopplar bort informationen från givarna och "styr" efter ett förprogrammerat program. Fungerar motorn då, kan man utesluta fel på bränsle, tjyvluft, tändstft kablar och liknande. Motorn går inte med "full effekt" men ska fungera att köra med. Dock måste du nolla felkoderna du får efter detta innan styrsystemet funkar normalt igen. Det går att göra genom att koppla bort batteriet några minuter. Sedan får du försöka fixa så du kan ta ut felkoder, då får du en varning genom motorstörningslampan att det finns felkoder att hämta. Bränsletrycket är normalt 3 bar utan vakuumslangen till BTR-en ansluten och 2,5 bar med slangen ansluten. Båda mätt med motorn på tomgång. Lite variation spelar nog inte så stor roll, boxen ändrar insprutningstiderna enligt anvisningar från Lambdasonden. Jag har en justerbar BTR (kör på E85) och har justerat upp och ner några gånger och tror att inom ett intervall på 01 - 02 bar så händer inget. Kommer man utanför detta blir det felkod på att Lambdaregleringen inte "räcker till". Nu kör jag på 4,6 bar och då är intervallet större (c:a 03 - 05 bar)
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]