Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MikaelS
#1135805
Hej
Jag bytt bromsbackar till p-bromsen på min 740 GL -91. Efter bytet så kan jag rotera vänster bakhjul framåt med vajern justerad i botten och spaken dragen så högt det går, ca 9 hack. Det går inte att rotera hjulet bakåt.
Höger bakhjul går inte att rotera.
Vajerutjämnaren på bakaxeln finns och fungerar.
Länkarna som går in i bromstrummorna är vända åt rätt håll (pil uppåt).
Jag har även bytt bromsskölden vänster bak.

Är det någon som kan tipsa om vad felet beror på?
/ Mikael
#1136061
Den vänstra vajern ligger fritt så långt jag kan se, från vänster hjul till ovanför kardanaxeln.
Den högra vajern skavde tidigare mot genomföringen som den passerar genom i mitten på bakaxeln (plastbiten saknades). Jag har demonterat denna genomföring. Vajern skaver fortfarande lite mot den andra genomföringen, vid höger hjul, men jag antar att det är normalt.
#1136074
Jag kanske missförstår, men har du skippat genomföringen? Isåfall blir vajern för "lång", och handbromsen fungerar inte. Det stämmer också med att du skriver att du kan dra åt spaken nio hack med justeringen i ändläget. Det ska nämligen inte gå om vajrarna, expandern på bakaxeln och expandrarna vid vardera hjulet fungerar och sitter rätt monterade.
#1136318
Jag testade i o f s att spänna vajern både före och efter att jag tog bort genomföringen. Med samma resultat.
Men jag får väl försöka spänna fast en plasthylsa med buntband och testa på nytt. Tråkigt bara att det är så förb* ont om plats vid denna genomföring. Tråkigt är också att det är ett hack i kabeln efter genomföringen som jag tog bort.
Återkommer med besked på hur det gick.
#1136473
Detta handbroms system lämnar mycket att önska. Det finns justeringar mellan backarna att köpa så man får jämn verkan. Dessa är till 240/ 140 före 1975 men är samma och passar utmärkt. Tyvärr minns jag inte var jag köpte senast :cry:
#1136732
dalle76 skrev: Dessa är till 240/ 140 före 1975 men är samma och passar utmärkt.
Sitter även på Volvo 850 så det finns säkert på skroten också. Finns att köpa här
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
På min 745-a har jag svetsat i stagen mellan backarna och filat in det så trumman precis går att få på när vajern är helt tillbakaskruvad. Det är viktigt att backarna ligger mot stoppet vid excentern när man monterar ihop det och då är det smidigt att ha justeringar mellan backarna så man kan justera där först. Då blir justeringen vid spaken "bara" till för att justera hur många "hack" spaken ska röra sig och det blir en bra hävarm i excentern. Vilket betyder en stark handbroms på båda hjulen, även vid slitna backar (nya backar slitna trummor)
#1136786
Min erfarenhet är att om det inte går att få bra handbromsverkan utan justerskruvar, så är det egentligen något annat som är fel. Då borde man egentligen lösa detta "något annat" först. Men åsikterna går isär, och jag har full respekt för dem som tycker annorlunda :) .

Ett "fel" som många drabbats av är att vissa reservdelsförsäljare, bland annat Biltema men inte bara de, sålt handbromsbackar till 740/940 som helt enkelt inte passar. Då kan man hjälpligt "fixa" det och få bra handbromsverkan med justerskruvar, men är då är man också bunden till att justera dessa i efterhand. Original kräver handbromsen väldigt lite justering.
#1136791
NilsO skrev:Min erfarenhet är att om det inte går att få bra handbromsverkan utan justerskruvar, så är det egentligen något annat som är fel. Då borde man egentligen lösa detta "något annat" först. Men åsikterna går isär, och jag har full respekt för dem som tycker annorlunda .
Håller fullständigt med dig, men på en gammal bil med slitna backar och trummor, slitna leder i både vajerinfästning, excentrar och annat kan man för en billig "peng" få en fullt fungerande handbroms. Även nya backar (även original) är det ingen precision på, så om man justerar backarna i trummorna (tex vid byte till sommardäck) får man en handbroms som funkar läänge och "tar" lika bra hela tiden. Justerar man vid spaken får man sämre och sämre bromsverkan efterhand som backarna slits. Nu tar ju detta några år så bilarna vi "pratar" om här lär vara skrotade innan bromsbackarna är slut om man gör det ordentligt. Men istället för nya skivor, backar, leder och sådant är ju justeringar en billig lösning. Eller svets, om man nu har tillgång till det :-)-)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]