Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1133893
Har precis gjort en service med att byta Fördelarlock, Rotor, Tändkablar & Stift. Nu efter bytet går motorn sämre än innan, man hör att den inte går riktigt rent samt att det "hackar/rycker till" hela tiden när man håller jämt varvtal. Innan bytet av alla delar gick den kalas även fast anslutning 4 på fördelarlocket hade helt pulveriserats till en totalt grön massa tillsammans med tändkabelns anslutning, det gick inte ens att mäta något med multimetern. Ändå har den gått bra.
Nu med nya grejer istället så går den sämre :cry:, jag har mätt kablar och dragit stift med moment samt kontrollerat stift med bladmått och allt verkar reko, men den vill inte gå 100% rent.
Någon som kan ha någon idé?
Jag tror det är LH 2.2, men man ska väl inte behöva ställa tändningen på en insprutare för att man byter fördelarlock/rotor/tändkablar o stift?

Volvo 740, 88A, B230F.
#1133907
På LH2.2 kan man ställa om tändningen så om du tog lös hela fördelaren så måste du ställa in tändningen igen.
Så har din fördelare en kabel ansluten till hallgivaren så är det LH2.2
Vart köpte du grejerna?
Biltemas fördelare och rotor har inte varit bäst samma med Volvos tändkabelsats.
#1133910
En sak jag brukar göra när jag byter fördelarlock är att droppa några droppar olja i hålen för tändkablarna i locket och tändspolen, likaså en "klick" kopparpasta på toppen på tändstiften (likaså på gängan när jag skruvar i dom). Då slipper man för låång tid risk för "grön sörja". Nu hjälper det inte i detta fall :( .Tändningen ändrar ju sig "över tid" även om man inte gör något, det slits ju lite här och där och kamremmen kanske är slack eller har "spänts upp" nyligen. Är det centifugalvikter i dessa fördelare ?? LH2.4 har det inte. Har för mig att det är vakuumförställning i alla fall. Båda dessa kan orsaka glapp i fördelaren och i vilket fall bör man kolla att detta fungerar som det ska. Och då även kolla med stroboskoplampa att tändningen står rätt.
#1133951
SA4AQS skrev:På LH2.2 kan man ställa om tändningen så om du tog lös hela fördelaren så måste du ställa in tändningen igen.
Så har din fördelare en kabel ansluten till hallgivaren så är det LH2.2
Vart köpte du grejerna?
Biltemas fördelare och rotor har inte varit bäst samma med Volvos tändkabelsats.
Okej, jag trodde att tändningen justerade sig själv på insprutningsmodellerna. Jag har en anslutning vid fördelaren så då är det nog LH 2.2.
Jag rörde aldrig fördelaren, lossade bara de 3 skruvarna till fördelarlocket och drog ur rotorn.
Det är Bosch-grejer förutom rotorn som är Biltema, jämfört med rotorn som satt där innan (Biltema) så såg den nya "Biltema-modellen" bättre ut så ev. har de bytt till Bosch.
lennarte skrev:En sak jag brukar göra när jag byter fördelarlock är att droppa några droppar olja i hålen för tändkablarna i locket och tändspolen, likaså en "klick" kopparpasta på toppen på tändstiften (likaså på gängan när jag skruvar i dom). Då slipper man för låång tid risk för "grön sörja". Nu hjälper det inte i detta fall :( .Tändningen ändrar ju sig "över tid" även om man inte gör något, det slits ju lite här och där och kamremmen kanske är slack eller har "spänts upp" nyligen. Är det centifugalvikter i dessa fördelare ?? LH2.4 har det inte. Har för mig att det är vakuumförställning i alla fall. Båda dessa kan orsaka glapp i fördelaren och i vilket fall bör man kolla att detta fungerar som det ska. Och då även kolla med stroboskoplampa att tändningen står rätt.
Bra tips med pastan! Jag brukar lägga en droppe olja på tändsstiftsgängorna men ingenting i kablar. De nya tändkablarna har isolering runt själva "anslutningskroppen" och inte bara runt fördelarlock/tändstift så troligen håller dessa bort fukten bättre.
Jag har noll-koll om det är centrifugalvikter på fördelaren, men jag har inre rört fördelaren alls förutom att lossat locket och dragit ur rotorn så den borde vara lika inställd som innan bytet. Hur kollar man vakuumförställning?
Kamremmen kan garanterat ha börjat bli slack då det är dags för byte snart men ryckningarna borde inte kommer så tvärt efter byte av tändningsdelar om det var remmen.
Det lossnade ett "svart-lock" med en tätningsring runt, den var lite smådryg att få tillbaka, vad kan funktionen på denna vara? Är det bara en "fuktvägg"?
#1134060
Nej LH2.2 har inte centrifugalvikter eller vakuumförinställning.
I fördelaren på axeln sitter en plåt med fyra flänsar dessa roterar igenom en halleffektsgivare som ger pulser till tändsystemet, kontakten till den har en tendens att bli sönder bruten.
Bild

Det svarta locket är just ett vatten, damm och över slags skydd för hallgivaren.
Ohm mät rotorn och fördelarens mitten stift.
#1134165
SA4AQS skrev:Nej LH2.2 har inte centrifugalvikter eller vakuumförinställning.
Sorry, då är det modellen innan som har vakuum. Eller är det bara modeller med brytare som har det?? Kom på nu att vakuumslangen går ju till tänd.boxen på någon (denna?) modell
#1161397
Hackningarna försvann emellertid och bilen fungerade bra fram tills i morse då den inte ville starta något mer. Jag lånade delar av en bekants bil och vi testade att byta allt utom kamaxelgivare (eftersom han har LH 2.4). Vi bytte tändmodul, tändstift, kablar, rotor, fördelarlock och tändspole utan resultat. Är det något annat det kan vara förutom givaren när bilen inte får någon gnista? jordflätan är också hel. Är givaren poppnitad?

Dessutom verkar man inte få med själva kontaktstycket när man köper ny givare:
Bild

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och t[…]

Jag har läst att VOC försvinner 31 dec […]

Ni har gjort ett räknefel. Nuvarande utv&aum[…]

Då är det säkert sulfaterat. Ett t[…]