Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1131990
De finns en kallstartanordning som ska ge en extra "skvätt" bensin när temperaturen sjunker under c:a -12 - -15°. Hur det fungerar på LH2.2 vet jag inte säkert men LH2.4 har en extra spridare i insuget som sprutar bara när det är riktigt kallt. På "min" motor (B234F) films ingen "extra spridare" där sprutar istället spridarna 2 gånger varje varv vid sträng kyla. Detta styrs från bränsleboxen med hjälp av tempgivaren till motorstyrningen. På "föregånaren" (LE/LU-Jetronic) sitter en "termotidkontakt" som är kopplad till en kallstartventil som styrs från startmotorn
#1160650
Jag har nog hittat felet, när jag var ute och skulle borsta av bilen kände jag en lukt av bensin, det visade sig vara plastringen som är mellan lägg på btr'en. Sedan dess har jag kollat när den inte startar om det läcker där, mycket riktigt. bytte btr mot en ny(hade en liggandes med hel ring och oring) Sedan dess har den varit mycket enklare att starta.

Så förmodligen var det att den inte fick upp trycket i fuelrailen och det tryckte ut där istället.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]