Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1106965
hej tänkte kolla om någon har någon aning som orsakar att min 740 går ryckigt och ligger på 1500 rpm på tomgången och när man är ute och åker så kan den rycka till som den håller på att lägga av men den gör inte det sen när man varvar så tändsmäller den och jag vet inte vad som är fel och tänkte om nån vet om egr är pluggat om det är orsaken till att den rycker helt plötsligt och sen efter en liten stund så går den bra igen?. mvh carlsson
#1106989
Det "känns" som den får för lite. Du kan kolla grundinställning av tänd.läge på den, det kan ändra sig lite p,g,a slitage. Kolla även skicket på kamremmen och kolla så den står rätt. Den kan lätt "hoppa" en kugg när det blir gammal. Byt remmen vid minsta tveksamhet, du skrotar motorn om den går av. Den ska egentligen efterspännas men det är det nog få som gör. Detta är det grundläggande, vet man absolut att detta är rätt, kan man gå vidare med förgasaren, det kan alldeles säkert vara något vakuumläck på insugssidan/vevhusventilationen. kolla alla slangar till och från insuget (även bromsservon). Är det vakuumförgasare (Stromberg/Pierburg, har lite dålig koll på "K"-motorn) så kolla membranet i den. Är det 2-portsförgasaren (Solex??) är det en "uppsjö" av vakuumslangar att kolla.
#1108643
Har inte haft tid att lyssna ordentligt på videon förrän nu. Jag hör inget märkvärdigt när du "gasar på", men har du 0,1 i CO-halt tar den tjyvluft någonstans. Du skriver EGR-ventil, förr rostade röret sönder så det sög in luft den vägen. Du skriver att den är "pluggad", är den pluggad i insuget eller i avgasröret? Sedan är där Puls Air på den också, där sitter backventiler som kan strula. Sedan är det ju alla små och stora vakuumslangar. Förgasaren har ett vakuumstyrd andrasteg som också kan strula. Första steget (gaspjället) styrs av gaspedalen och ska gå lätt tillbaka till stoppskruven. Andra steget (det andra gasspjället) styrs av motorns belastning och öppnar inta alls (eller mycket lite) när du står stilla och "tomgasar". Även det spjället ska "löpa lätt" och alltid gå tillbaka till stoppet. Sedan finns det en backventil (har inte jobbat med denna förgasare utan beskriver hur det "brukar vara" lite generellt) som sitter i en vakumslangen och som skapar en "fördröjning" på gasspjället i "första steget" så att det inte stänger omedelbums när du släpper gasen utan motorn går ner till 12 -1500 varv för en sekund eller så innan den går ner till tomgång. Det kan vara där det strular också, kanske. Men jag är inte 100% på hur just denna förgasare funkar. Det kommer säkert komentarer om detta, antingen jag har rätt eller fel.... :lol:
#1108676
det är en massa vakuumslangar har kollat dem med att spray på dem med motorn igång men hittar inte något läckage men kablarna som går till förgasaren och gas reglaget är så att koppartrådarna är framme så ska till volvo 18 och beställa en ny kabel härva och byta ut den och se om de är det som orsakar det. mvh niklas
#1108678
ska kolla hur det är pluggat för den som pluggade det gjorde det i samband när han bytte vattenpumpen för röret gick sönder medan han höll på så ja ska kolla hur det är pluggat men de var förra sommaren det blev pluggat men den har varit ryckig ett tag men när åker sakta på 3an är den ryckig och det e bara på 3an som e ryckig när bilen går bra
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]