Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1098233
Nivån kan gå både upp och ner när motorn blir varm, så det går inte att säga. Även med kall motor kan nivån vara olika från den ena dagen till den andra. Så man får helt enkelt försöka bilda sig en uppfattning om vad som händer över lite längre tid. Det är först när man vet att man måste fylla på som man kan säga att det finns en läcka. Så länge nivån är inom gränserna behöver man inte oroa sig.

Den vanligaste småläckorna är nog i slanganslutningarna på motorn, man brukar kunna se att det fuktar lite där och kanske är ärgigt, och att kylarlocket inte är tätt. Det förra går ofta att fixa genom att dra åt slangklämmorna lite, och det senare med ett nytt lock.

En varning för det här forumet är att en del skribenter inte är riktigt insatta i vad som är normalt vad gäller kylsystemet på de här bilarna, utan gärna föreslår att toppackningen är dålig när det egentligen rör sig om en normal variation.
Användarvisningsbild
av White
#1098235
the_dolph skrev:Misstänker att den drar kylarvätska. Var inte mkt kvar i behållaren. Har dock inte sett ngn vit rök från avgassystemet eller blött under bilen. Hur mkt brukar nivån sjunka när man kört en bit, typ 1 mil.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Nivån ska inte sjunka alls. Kolla runt alla slanganslutningar och vattenpumpens hals mot toppen.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1098267
Tog och fyllde på med kylarvätska i behållaren, var i princip tomt när jag kollade, har kört ngr mil nu på kvällen, lät sen bilen svalna, då låg kylvätskenivån på samma nivå som när jag fyllde på. Har kollat runt vid anslutningarna men inte sett ngt tydligt läckage. Temp mätaren ligger på normaltemp vid körning. Han ska in på byte av kamrem + vattenpump om 3 veckor. Då ska de även provtrycka systemet. Vart sitter själva vattenpumpen?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
av Rådlös
#1098269
Kylarfläkten sitter fast på en förlängning av vattenpumpen. Och pumpen är ett "skovelhjul" som sitter närmast mot motorblocket inne i den runda grejen.
av NilsO
#1098270
När man fyller på i expansionskärlet så tar det en stunds körning innan det blivit samma nivå överallt i systemet (dvs man brukar ofta få fylla på mer i kärlet än vad som senare syns på nivån). Att nivån varierar är som sagt normalt – den kan både sjunka och stiga när man kör. Det är först när man behöver fylla på regelbundet som man vet att det försvinner kylvätska.

Det värsta som kan hända är om värmepaketet (värmeelementet) inne i bilen läcker. Det märks på att mattorna blir blöta och att det blir en fet imma på rutorna som är svår att få bort. Så länge man inte märker något sådant så behöver man inte oroa sig för några större reparationer.

Vattenpumpen sitter framtill på motorn, det går en tjock slang mellan pumpen och kylaren.
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1098273
Blöta mattor har jag inte märkt ngt av. Vad är det för ngt som sitter framför turbon? Längtar tills haynes boken kommer så man kan börja läsa. Fungerar det bra att använda en vanlig garagedomkraft + en gummipuck som mellanskydd för att lyfta bilen vid däckbyte, tänkte på ordinarie lyftpunkter som finns för saxdomkraften.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av the_dolph
#1098386
Tror jag listade ut vad det var. Passade på att kolla alla slangar från kylvätskebehållaren och såg inget läckage. Vad är det för kylare som sitter längst fram? Först närmast motorn sitter fläkten, sen själva kylaren dit kylvätskan kommer, men vad är det för kylare framför den? Går två stora slangar från motorn till den. Slangarna sitter längst upp på varsin sida.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Löjliga priser XC70

Ägarna av äldre xc70 hänger p&ari[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser det […]

Det var i något högre hastigheter ljud[…]

Felkodsläsare vida

Hej! Ķort fråga till er. Jag har 2st s60 fr&[…]