- ons 03 aug 2016, 18:21
#1098233
Nivån kan gå både upp och ner när motorn blir varm, så det går inte att säga. Även med kall motor kan nivån vara olika från den ena dagen till den andra. Så man får helt enkelt försöka bilda sig en uppfattning om vad som händer över lite längre tid. Det är först när man vet att man måste fylla på som man kan säga att det finns en läcka. Så länge nivån är inom gränserna behöver man inte oroa sig.
Den vanligaste småläckorna är nog i slanganslutningarna på motorn, man brukar kunna se att det fuktar lite där och kanske är ärgigt, och att kylarlocket inte är tätt. Det förra går ofta att fixa genom att dra åt slangklämmorna lite, och det senare med ett nytt lock.
En varning för det här forumet är att en del skribenter inte är riktigt insatta i vad som är normalt vad gäller kylsystemet på de här bilarna, utan gärna föreslår att toppackningen är dålig när det egentligen rör sig om en normal variation.
Den vanligaste småläckorna är nog i slanganslutningarna på motorn, man brukar kunna se att det fuktar lite där och kanske är ärgigt, och att kylarlocket inte är tätt. Det förra går ofta att fixa genom att dra åt slangklämmorna lite, och det senare med ett nytt lock.
En varning för det här forumet är att en del skribenter inte är riktigt insatta i vad som är normalt vad gäller kylsystemet på de här bilarna, utan gärna föreslår att toppackningen är dålig när det egentligen rör sig om en normal variation.