Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1107543
Varit och tankat igen, 1,7l/milen. Får nog sluta köra med släp (drog ordentligt tungt) om jag ska få ner förbrukningen... :roll: Bilen går riktigt bra, jag kör på 2,7 bar (med vakuum). Provade 2,5bar, men då kom felkoden 2-3-2 tillbaka. Beställt "grejer" för en "kallstart tillsats" (knapp och motstånd) som ska monteras mellan temp.givaren insprutningsboxen. Börjat med motorvärmare så den har startat lätt. I morse var det +18,5° så det hade nog inte behövts idag 8)
#1112367
Nu har det blivit lite mer "höstlikt" här nere och temperaturen ligger på runt +10° på morronen. Har för tillfället tömt min bil på alla verktyg, pumpat däcken och inte kört med släp, förbrukningen har sjunkit till 1,55 l/milen nu (drygt en krona billigare per mil än vid körning på bensin). Startar fortfarande hyfsat lätt utan motorvärmare (kommer inte fram till mitt eluttag för vedhögen), den startar på 3-dje försöket och går fint med en gång. Har beställt och fått mina "grejer" till kallstarten, ska försöka montera det i veckan som kommer. Blev tvungen att köpa 10 st av varje (brytande tryckknapp och NTC-motstånd 4.7 kOhm) så det blir några över om någon är intresserad. Tänkte montera knappen i en ledig täckplatta till vänster om ratten och koppla trådarna vid bränsleboxen. Har höjt trycket till 5 bar och bilen går som bara en 16V rödblock kan göra och verkar mer lättstartad vid högre tryck. "Pratade" på Etanol.nu om detta med högt och lågt tryck, och enligt "Torbjörn" så beror det snarare på att bränslet blir mer finfördelat vid högre tryck är (som jag trodde) att motorn fick mer bränsle vid högre tryck. Alltså bara vid kallstart innan Lambdaregleringen "kommer igång", sedan sköter boxen att motorn får rätt blandning. Det sista är alltså fel för boxen "kommer ihåg" föregående körning och bränsletillförseln när man kör oreglerat utgår från det. Detta med högre eller lägre tryck gäller ju bara om man "ligger" inom det område där det inte blir några felkoder. Så fort det blir en felkod så "orkar" inte boxen med att reglera och då kan förbrukningen öka.
#1113697
Har tankat igen, bränsleförbrukningen verkar sjunka i samma takt som yttertemperaturen... :lol: 1,42 l/mil. är ju nästan som när jag körde på bensin, 9,43 kr/l för E85 (98 oktan kostade 13,51 kr/l) gör ju 13,30 kr/mil (14,85 kr/mil, beräknat på 1,1 l/mil) och det får man vara nöjd med i dessa tider. Använder motorvärmaren på morronen, AC bara sporadiskt, inget släp, ganska lugn körning och pumpade däck.... 2 - 3 hg mer. Hade inte kollat sedan jag skiftade i våras :oops: . Nästa steg nu är (förutom kallstartanordningen som jag inte hunnit börja med) är att höja tändningen. Man kan (genom att jorda stift på tänd.boxen) höja tändningen i 2 steg (3°och 6°) ska börja med 3° och se vad det gör. Funderar på att montera i 3-läges vipp.kontakt med då 0°i mitten och 3" och 6°i dom andra lägena. Har även justerat bränsletrycket till 4.7 bar, det är så högt jag kan ha utan att det blir felkoder, och det verkar som motorn startar lättare vid högre tryck, och det kanske är det (högre tryck) som "hjälper till" att sänka förbrukningen (mer finfördelat bränsle) också.. Hoppas ni fortfarande är intresserade av mina försök, jag tycker alla fall detta är jätteroligt, i alla fall när det går åt rätt håll.... :lol:
#1113717
Ja för sjutton, fortsätt skriva. Jag tror du kan köra på 6° direkt, E85 tål mycket tidigare tändning. Egentligen vill man ha ännu tidigare, men då börjar det bli krångligt att fixa. Jag lödde inuti min box på stiften direkt på insidan för att höja min tändning på min 945 jag hade.
#1115395
Då fortsätter jag ett tag till....
Igår fixade jag kallstart anordningen. Detta behövdes, tryckknapp (brytande) och ett motstånd (4,7kohm), 2m 0,75mm kabel och krympslang.
20161008_120411_HDR-784x600.jpg
20161008_120411_HDR-784x600.jpg (82.57 KiB) Visad 449 gånger
Sedan lödde jag motståndet mellan benen på tryckknappen och kablarna på dom "uppböjda" benen på motståndet och krympslang på det.
Studio_20161008_175230-768x1004.jpg
Studio_20161008_175230-768x1004.jpg (96.11 KiB) Visad 448 gånger
Sedan värmde jag en krympslang ovanpå allt ihop och gick lös på bränsleboxen. Jag "knäppte" bort kontaktstycket och tog bort kåpan över, klippte av kabeln (grå/vit) till stift 13 och lödde på kablarna från knappen där (glömde ta kort :oops: ). Satte tillbaka kontaktstycke och "trädde" tryckknapp med kabel över plastskivan under handskfacket, ner över reläerna bakom säkringarna, upp och förbi rattstången. "Knäppte" loss panelen med ljusvredet och tryckte ut en av "blindplluggarna", borrade ett 7mm hål och skruvade fast knappen
20161008_140902_HDR-600x1067.jpg
20161008_140902_HDR-600x1067.jpg (114.93 KiB) Visad 451 gånger
I går morse var det +6° och det behövdes 5 startförsök (4 - 5 motorvarv på varje). Idag på morronen (kunde inte bärga mig, var uppe "med tuppen" i morgonrock :oops: ). +6° och ett startförsök l (4 - 5 motorvarv) sedan gick den på tomgång direkt. Båda gångerna utan motorvärmare :lol: :lol: :lol: Jag tryckte in knappen, vred igång startmotorn och släppte knappen när motorn "gick igång"
Nästa steg är nu att höja tändningen....
#1115577
Ang. ställa tändning i boxen, jag lödde här (hittade bara en bild innan) för att få 6° tidigare tändning. Lätt att komma åt stiften där för att löda dit en förbindelse mellan stiften.

Bild
#1115636
erikn skrev:Ang. ställa tändning i boxen, jag lödde här
Om jag fattat rätt då ska jag löda här, för att få tändningen 6° tidigare
höja tändningen.jpg
höja tändningen.jpg (177.7 KiB) Visad 451 gånger
Får fundera ett tag till, om jag ska ha en väljare eller fast. Tanken är att jag ska kunna köra på bensin också. Sätter jag en väljare så kan jag "ställa" tillbaka tändningen, sänka bränsletrycket och tanka bensin. Vi får se. Den startade lätt idag också, lite varmare +8°, men fortsättningsvis blir det motor och kupevärmare. Det blir lättare att backa ut från tomten om man ser ordentligt.
Det var visst lite diskussion (på Etanol.nu) om vad som vad var (höja,sänka tidigare, senare). För mig är det, Höjd tändning = Tidigare tändning = - 6°. Alla var visst inte överens om hur man säger det Sedan jag läst där blev det ännu mer "rörigt" ?:-/
Det är ju så här, ÖD är ju 0°, före ÖD är - och efter ÖD är + och då ska ju -6° vara Ytterligare 6°före ÖD. Men så är det alltså inte??? ?
Så här har n"någon" skrivit på http://www.Etanol.nu

Enligt vad jag läst ska bygling av:
19 -- 20 ge -6 grader
18 -- 20 ge -3 grader
18 -- 19 -- 20 ge +3 grader


Så skriver någon annan
Och -6, det är tidigare tändning? Det är det jag är ute efter.

Och svaret blir,
Bah vad jobbigt :-P
Skit samma, det är det som jag kallade +3 du vill ha. Men räkna inte med någon dramatisk skillnad. Lägena -3 och -6 kan finnas där för att kompensera för dålig bränslekvalitet i vissa länder, enligt vad jag läst någonstans.


"kompensera för dålig bränslekvalitet", då får man ju sänka tändningen, alltså lägga den närmare ÖD och + sidan (men tändpunkten kan ju fortfarande ligga före ÖD, alltså på - sidan)
I "min" värld är det vara tvärt om, alltså -6° är 6° tidigare än original, och + 3°är 3°senare än original. Är det någon här som vet vad som gäller???? Och framför allt vet om tändningen går ätt ändra till 6° tidigare än original eller det blir bara 3°som mest...... Sedan har jag också läst att man kan "polvända" vevaxelgivaren för att få 3° tidigare också om man då kan "plussa" till det andra, om det nu är 3 eller 6°tidigare.
Vore väldigt tacksam om någon kan "reda ut" detta. Eller tipsa om någonstans jag kan läsa om det, satt några timmar "på nätet" i går kväll utan att hitta mer än det jag skrev nu

"Förr i tiden" vid avgasreningens början (1976 års modeller) fans det en del modeller där man skulle ställa tändningen (typ) +3° (bl.a VW-s luftkylda modeller), och det var 3° efter ÖD
#1115670
De blandar ihop "förtändning" (ett positivt tal) med "tändvinkel" (som normalt är ett negativt tal). Eller rättare sagt, "någon" talar om det förra, medan "någon annan" talar om det senare. Det är samma tal men med omvänt tecken.

Jag har inte läst någonstans i Volvos böcker om att man kan bygla. Det står här och där på nätet, men oklart vilka tändsystem det egentligen gäller.

Däremot skriver Volvo att tändpunkten flyttas 3° om man skiftar om ledningarna till vevaxelgivaren. Tyvärr skriver de inte åt vilket håll... vilket möjligen också kan vara olika på olika tändsystem.
av rid54
#1115687
Tändförställning är ju en inställning för att lägga tändningen tidigare. Tidigare än vad blir ju då frågan och ett svar är "tidigare än grundinställningen". Vilket inte säger så mycket med moderna system, som ju har grundinställningen satt i elektroniken och inte i fördelarens läge... Men att öka förställningen (öka = +, i min värld) måste innebära att man ökar värdet, dvs att antalet grader FÖD blir större, dvs tändningen är tidigare. En ändring av tändförställningen med +3 grader skulle jag tolka som att man lägger tändningen (ytterligare) 3 grader FÖD.

För grundinställning på ett "gammalt" tändsystem skulle jag nog undvika att säga sån't som att "det står på +9 grader", eftersom det är så otydligt. Man brukade väl säga att grundinställningen var "9 grader FÖD" eller nåt sån't.

Men detta är ju mina personliga reflektioner om just nomenklaturen...

För att köra etanol ska man säkert inte ställa ned tändningen ( :wink: ), den ska upp (tidigare)...
#1115693
När jag läser din text får jag en deja vu känsla. Det var samma för mig, fick tillbringa åtskilliga timmar framför Google för att försöka bena ut vad som menades och vilka stift jag skulle löda mellan. Tror inte jag har kvar min box heller, då den fick sitta kvar i den bilen när jag sålde den. På min 945 Turbo skaffade jag guldbox och hade nytt chip i den. Guldboxen har jag kvar, men inte bilen.

Jag blir dessutom osäker om det var 3° eller 6° jag ändrade. För det kan vara som du säger att det som är - är senare tändning och då kan man bara få 3° ändring.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]