Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1087251
Spridarna bytta och Volvon fulltankad med E85. Kört bara en kortare sträcka med samma bränsletryck som innan och den tvekar lite så jag får höja det lite. Jobbar 3 dagar till sedan är det semester, har cyklat några veckor nu och kommer att cykla efter semestern också så Volvon får "vila sig" ett bra tag nu. Ska byta elcentralen vid "tjänlig väderlek" (regn) så allt är Ok till efter semestern. 8) 8) 8)
#1093532
Är nu en bit in på semestern. Vi hade en underbar vecka på ön Lefkas i Grekland västra övärld (Joniska havet), sedan har vädrett varit "sådär". Har i alla fall hunnit byta elcentralen på Volvon. Tittar man noga är det säkring 3, 7 och 16 son "brunnit". Säkring 6 är "lånad", "rumpvärmen" fungerar ändå inte
20160711_091041_HDR.jpg
20160711_091041_HDR.jpg (1.24 MiB) Visad 616 gånger

Köpte hela alltet eftersom jag inte trodde det skulle gå att dela, men det gjorde det. Så jag plockade bort alla kablar från den vita delen där säkringarna sitter. Drog ut ut och vände uppochner på elcentralen i bilen, kollade att det såg likadant ut (färgerna på säkringsdosan och kablarna). Sedan plockade jag bort och märkte upp alla kablarna med 2, 3 eller 4 tuschstreck. Den kabel som siter på plats 1 var redan märkt med en tejpbit (original? Eller bytt säkringsdosan en gång tidigare). Därefter var det en "barnlek" att sätta kablarna på plats i den nya säkringsdosan. När alla kablarna var monterade vid respektive färg/säkring så var där en kabel kvar.... en grön/svart kabel med 4 tuschstreck på..... Det finns ingen säkring plats som är markerad med grön/svart färg. Plockade fram elschemat och "luslaste" det (scannat från Haynes Rep.handbok, ihopsatt i Microsoft Paint och utskrivet på en skrivare på jobbet som skriver från rulle). Det tog en timme innan jag hittade det, jorden till dimljurelät som jordas i halvljussäkringen (säkring19l) så att dimljuset slocknar när halvljuset är tänt (lagkrav då -88). Säkring 7 blir varm fortfarande , så jag kollade hur mycker ström elfläkten till kondensorn tar. Den tar 12A och det sitter en 25A säkring, den borde inte bli varm. Där är inget annat på den säkringen. Kollade även hur mycket ström värmefläkten tar (säkring 16), den tar 19A, och där sitter en 30A säkring. Den blir inte varm. Så här ser det ut nu, t.o.m belysningen fixad
Bilagor
Studio_20160715_164548_HDR.jpg.jpg
Studio_20160715_164548_HDR.jpg.jpg (1.28 MiB) Visad 604 gånger
#1096697
Nu är semestern slut, och jobbet börjat. Cyklat några dagar, men idag regnade det så det fick bli Volvo. Går hur bra som helst på c:a 50% E85 men är inte fullt injusterad (just nu 4bar i tryck med vacuum på tomgång), väntar till nästa tankning då det blir näst intill 100% E85. Passade på att byta torkarmotorn till bakrutan I förrgår. Armen hade rostat fast när jag fick bilen så jag byte den då men motorn hade brunnit och smält så jag fick "gjuta" nya fästen för kolen I Araldit. Fick den att fungera I 2 år sedan fungerade den bara sporadiskt. Tog på skroten för ett tag sedan från en 245-a -91 och den passade exakt, nästan. Fick byta kabelskorna i bilen då 245-an har kabelanslutning medan 745-an har kabelskorna direkt på motorn. Kablarna hade förövrigt varit så varma att höljet var borta en bit på den ena (direktströmmen). Sedan fixade jag något som jag har retat mig på länge, klädslen på bakluckan. Den har lossnat I överkant och fästena för clipsen är trasiga (tyngden av extra bromsljuset??). Jag borrade hål I plasten precis under där clipset sitter, monterade kläslen och borrade hål i plåten under bakrutan och "drog i" 4 st plåtskruv (c:a 60 mm långa). Och se, klädslen sitter "som berget" :lol:. Får se hur länge det sitter.
Det verkar som det är gasdämparna som är felet. När jag köpte nya gasdämpare för några år sedan (Biltema) så stängde luckan mjukt ock fint, det gör den inte nu längre.... :roll:
#1096755
gnestakalle skrev:Ursäkta en fråga men varför vill du köra på E85?
Det finns Inga dumma frågor, bara en väldigt massa dumma svar.... :lol: I alla fall ibland.....
Jag tycker bilen går bättre. Dessutom blir ju bilen väldigt "miljövänlig", den har ju överlevt ett antal bilar under åren så man kan ju säga att den är "återvunnen" minst 3 - 4 gånger. Den "tillför" atmosfären obetydligt med CO² och I princip inget NOx p.g.a lägre förbränningstemperatur och Inga stoftpartiklar. Även om detta säkert kan bortförklaras av några "förstå sig påare" så känns det I alla fall bra att kunna "tvåla till" dom som tycker att jag ska byta till en "miljövänligare" bil, gärna dieselbil. Så när den går på 100% E85 ska jag leta upp i mina papper där det står hur man justerar tändläget så jag kan utnyttja dom 104 oktan som E95 har och få alla mina 160 - 170 hästar att "sparka bakut". Sedan är det ju så att min gamla far sade alltid "när det går som allra bäst är slutet som närmast". Och så bra som denna 745-a har gått det sista halvåret är jag tvungen att "göra något åt det". Man måste ju få skruva lite..... :roll:
Sedan tror jag det blir billigare nu I höst när dom (om dom) sänker skatten på det igen. Kör på 98 nu så det lönar sig nästan redan nu. Detta är inget egentligt argument för jag kör för lite för det ska bli några stora pengar av det, men förra gången (innan skattehöjningen) så var det drygt 2kr billigare per mil med E85. Så kör man lite mer än jag gör så kan det ju löna sig. Kollade bensinpriset, och det är c:a 1,50 kr dyrare just nu med E85. Bensinen är ju billig här just nu, 13,40 för 98, brukar ligga på 14,50 - 14,70 annars (98 oktan)
#1096816
Om du vill vara lite mer miljövänlig så är det ett giltigt argument däremot är jag lite frågande till det ekonomiska då jag har en del erfarenhet av E85-drivna fordon, c:a 30000 mil, och det medförde en merförbrukning på ungefär 30% gentemot 95-oktanig bensin. De etanolbilar jag kört har varit med turbo och det är kanske skillnad gentemot en sugmotor, i så fall är jag intresserad av det.

Mvh GK
#1096817
En anledning till att jag helst kör på E85 är för att motorn blir starkare, mer dragvillig eller vad man ska säga. Har känt av detta fenomen innan, men märkte stor skillnad nu under semestern med husvagn.

Det blev vår V70 2.4 170 hk -02:a som fick släpa runt på KABE'n ett par hundra mil. Hälften av sträckan var tanken fylld med ca 30/70 etanol och bensin. Vågade inte tanka mer E85 då jag inte visste vad som skulle ske med en tung husvagn på kroken.
Men vilket as att dra med! :evil: Tappade ner till 50 km/h i minsta lilla backe och motorn orkade ingenting. Kändes som man fick varva och kämpa i en evighet för att komma upp i 80 på raksträckorna.

Under hemresan på 70 mil så tankade jag fullt med E85, då det ju hade gått bra hittills. Nu orkade bilen plötsligt märkbart mer i uppförsbackarna! :shock:
Förbrukningen låg dock på 2 liter/milen större delen av tiden. En större mängd bränsle som sprutas in och kyler motorn kanske bidrar till högre vrid?
#1096835
Jag håller med dig Gnestakalle om den konstiga ekonomin med E85. Jag kör en V70 2.0F -08. Alltid på E85.
Det finns många märkligheter i detta. I Finland kostar E85 under 1 Euro. Och nu kommer det märkliga: Dom importerar större delen av sin E85. Från Sverige!
Som LennartE skrev, så väntar vi på den utlovade skattesänkningen i nästa månad. Det var ju flera "självmål" och "stolpskott" med skatten. Förra året höjdes bränsleskatten på alla bränslen. Det aviserades också en konferens i EU på höstkanten där man skulle bestämma sig om E85, hur det skulle specificeras och beskattas. Det resulterade i en skattehöjning på 1 kr vid årsskiftet. I april i år upptäckte någon att vi (Sverige) inte var tvingade att följa EU's konferensbeslut. Vad bra! tänkte alla då. En krona lägre pris. Men den prissänkningen kommer inte förrän nu i augusti!!!
Så till alla dom som tror att råvarorna och processerna för etanolframställning är dyra, det är raka motsatsen. Priset beror på politiken i det aktuella landet.
Visserligen en några år gammal uppgift, men jag hittar ingen färskare, importpriset före tull och skatt är på etanol (avsett som motorbränsle) i storleksordningen 1 krona och 70 öre per liter!
Nu importerar vi inte från t.ex Brasilien längre, men på den tiden vi gjorde det, lönade det sig att köra tankbåt över Atlanten med etanol i lasten. Vid den tiden kostade E85 8 - 9 kr litern!
#1096896
gnestakalle skrev: det medförde en merförbrukning på ungefär 30% gentemot 95-oktanig bensin.
Jag skrev nog lite otydligt, jag skrev så här." Så kör man lite mer än jag gör så kan det ju löna sig. Kollade bensinpriset, och det är c:a 1,50 kr dyrare just nu med E85. Bensinen är ju billig här just nu, 13,40 för 98, brukar ligga på 14,50 - 14,70 annars "
Det är alltså just ni 1,50 dyrare att köra på bensin nu. Min bil vill ha 1,05 - 1,1 l/mil (något mer med 95 oktan) med AC på och ganska mycket körning med släp. Just ju med 50/50 I tanken är ökningen minimal (kollat mot tankmätaren, så det är inte "statistiskt säkert" :roll: ). förra gången jag körde på E85 drog den 1,4 l/mil under samma förhållanden vilket är c:a 30% ökning.
13.42 kr x 1,1 l/mil = 14,76 kr/mil på bensin (98 oktan). räknar man på "normalpriset" på bensin blir det c:a 15,50 - 16 kr/mil
11,06 kr x 1,4 l/mil = 15,48 kr/mil på etanol. Det blir minus c:a 1 kr/litern vid skattesänkningen
Alltså just idag 76 öre dyrare med E85, räknade nog mot 95 oktan igår .. :oops: Skillnaden i mil kostnad har, som jag skrev, mindre betydelse I sammanhanget på det lilla jag kör (omking 15 mil sedan början på juni när jag tankade sist). Brukar bli 400 - 500 mil om året
#1097613
Har kört till jobbet några dagar nu (dåligt väder för cykling) och en "vända" på motorvägen (fick åka till Bilema och köpa ett nytt batteri till min gräsklippare) och bilen "gick som ett skott. Kunde inte köra rikigt fort för trafiken men ett otroligt "drag" på 3-an när jag körde upp på motorvägen. Dock dog motorn några gånger vid korsningar när jag kört av motorvägen och det luktade lite sprit om "oss" (tur inte "farbror blå" var i närheten). Innan jag körde från från Biltema sänkte jag bränssletrycket till 3,5 bar (med vakuum) sedan stannade den inte. "Dippade" lite ner till c:a 400 varv, men stannade aldrig. Förmodningen var det dom sista resterna av SAAB 9000 som har sjöljts bort nu så det är rent i spridarna :lol: :lol: Har fortfarande 50 - 50% i tanken, återkommer när jag tankat fullt. Dröjer nog någon vecka, 1/4-del kvar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att s[…]

Hej! Jag ligger just nu relativt långt i pl[…]

Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]