Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1151946
Rådlös skrev:Minst 30% etanol bör din klara av.
Vad var det jag sade :lol: Du han t.o.m. skriva det medans jag höll på att skriva mitt svar :lol: :lol: Sitter på jobbet så det tar lite tid att skriva. Man måste ju jobba också.... :cry:
#1152207
30% etanol eller 30% E85? Annars snackar vi ju nästan en halvtank E85?
Jag får som ni säger, laborera lite till och se resultatet. Jag laborerade fram i en annan bil jag hade för många år sedan (När E85 var billigt) och den kärran tyckte inte alls om E85 över 15-20%. Den gick väl kanske lite magert redan, kollade aldrig Lambda-värdet, men den rulla genom besiktningen på B95.

Vad hände med priset på E85 förresten? När Margot Wallström så glatt spred nyheten om åter sänkt energiskatt så sjönk E85 till ca 3kr lägre/liter jämfört med B95. Idag kostar ju E85 över 12kr/l igen :shock:.
#1152230
Det finns väl ingen direkt koppling mellan priserna utan det är marknaden som styr, försökte hitta dagen priser men den sidan verkar ligga och vila. Ska nämligen tanka idag. Det ligger 4 nya sommardäck i garaget som väntar på att träffa sina fälgar, får se om jag får tid till det dom närmaste dagarna.. just nu är det dock vinterdäck med dubb som gäller. 5 cm frusen snöslask (-2°)
#1152301
https://bensinpriser.nu/ uppdateras dagligen.
Det finns säkert en koppling, förlorad inkomst på den sänkta energiskatten, upp med priset och de tar igen det på momsen ;)
Eftersom energiskatten togs bort/reducerades borde totalsumman blivit mycket lägre än vad den blev, då momsen läggs på efter skatterna. Något lurt lurar i priset. Energiskatten är ju ändå typ 3kr/l, visserligen är det 25% bensin i E85 vintertid men jag är skeptisk.
#1153459
Såg ett tips på etanol.nu från förra året att Gulf i Södertälje tog 8,99kr/l för E85. Så jag svängde förbi där i helgen och mycket riktigt kostade det 9kr/l :-)-) Tänk om fler mackar kunde värna om miljön istället för att rikta kunderna till att tanka sina flexifuels med bensin.
#1153492
Lite långt att köra :cry:
Tankade igår (Ingo)11:72 kr, bensinpriser.nu säger 11:97 kr :-O)
E85 = 17,95 kr/mil, 98 0ktan 17.72 kr/mil
Vet ej vad 98 oktan kostade igår så uträkningen ovan är på dom priser som står på bensinpriser.nu's hemsida.
Min milkostnad på gårdagens pris är 17:58 kr/mil.
Har (efter samtal med "Torbjörn" http://www.etanol.nu) sänkt bränsletrycket ordentligt. Var innan på drygt 4,5bar. Då sänkte jag det (efter jag bytt till större spridare) tills felkoderna slutade att komma. Han har en "teori" om detta, han skrev så här
För länge sedan gjorde jag den erfarenheten på en Volvo med LH 2.4 att man kan köra korta körningar eller i stadstrafik nästan hur länge som helst med mycket felaktigt bränsletryck (eller, just i det här fallet, spridare av fel typ), utan att felkoder dyker upp. Det verkar som om det är först om lambdaregleringen ligger nära ett ändläge under längre tid vid landsvägskörning som det sätts felkod
Jag kör ju sällan längre sträckor så med tanke på hur mycket större dom "nya" spridarna är borde jag kunna köra på betydligt lägre tryck. Så jag sänkte trycket till 2 bar och problemen med "som en 240 med full choke" försvann :lol: Alltså får motorn betydligt mindre bränsle vid start med "chokeknappen" och då förmodligen mindre bränsle oreglerad (innan lambdan börjar fungera). När motorn blir varm känns det att den får för lite och fick felkod 2-3-2 igen. Höjde trycket i omgångar och kör nu på 3 bar (inte kollat felkoder än) och motorn "spinner som en katt". Alla tryck är med vakuum på BTR-en
#1163591
Har nu (äntligen) varit på en längre resa med min Volvo, varit ända i Falkenberg.... :lol: Fram och tillbaka c:a 10 mil :lol: :lol: . Har monterat 4 st nya sommardäck Nankang Econex NA-1 185/65 R15 92T XL så den rullar både tyst och hyfsat mjukt. Däcken är förstärkta för högre totalvikt (kör mycket med last och släp). Kollade vinterdäcken fram mycket noga, monterades nya i höstas (har ju slitet snett innan) men kunde inte se någon skillnad på yttersida mot innersidan (Syns ganska väl på dubben om det sliter ,snett). Förbrukningen stannade på 1,3 l/mil (kör fortfarande på E85). Innan jag bytte till sommardäcken låg den på c:a 1,5 l/mil, men nu använder jag AC istället..Takräcket är fortfarande på också. Även bytt olja och filter. Prismässigt blir blev det c:a 50 öre billigare per mil med E85 mot 98 oktan denna gång :lol:
#1163850
Det är en jäkla skillnad att köra korta svängar och långsvängar på E85. Själv diffar de mellan 0,9-1,4 på blandat och rena korta sträckor. Nankang, hur är det märket nuförtiden? Förr så undanbedes man detta märke, men tekniken går ju framåt. :)
#1163878
Waizguy skrev:Nankang, hur är det märket nuförtiden? Förr så undanbedes man detta märke, men tekniken går ju framåt.
Njae... Detta är andra omgången på Volvon (dom andra slets ju ut i förtid) men det är inte riktigt samma typ som förra. Rent spontant tycker jag att, dom "suger fast" bättre i kurvorna, men det gör väl alla nya däck. Ser man på "A, B, C, D, E, F, G skalan" så är dom inte sämre är andra, dom kostar ju bara hälften (nästan) mot Michelin Energy Saver (nästan exakt mönster) i samma dimension och klass Michelin kostar 732 kr och har C, A, 68dB och Nankang (441 kr) har C,B, 70dB, alltså Michelin har samma bränsleekonomi, något bättre våtegenskaper och är något tystare. Körde 3 sommarsäsonger och hade jag varit mindre nogräknad hade 3 av dom gått en säsong till. Frugan har samma däck (som dom förra) på sin Passat 1,8T -04 och, kör mer än jag och har hälften (eller mer) kvar efter 2 säsonger. Även vinterdäcken på båda bilarna är Nankang (dubbade) och dom fungerar bra.
1-C-B-70-2.png
1-C-B-70-2.png (24.21 KiB) Visad 2094 gånger
#1186817
Lite uppdatering om min förträffliga medhjälpare i alla väder. Kör fortfarande på E85 och bilen går kanon på drygt 3 bars bränsletryck och "röda" spridare. Förbrukningen ligger på 1,3 l/mil. vid lättare körning och 1,6 l/mil. vid tyngre. Dock får jag ibland felkod 2-3-2, så det är något som inte är het 100, får kolla mer nu när semestern är slut och sista året i arbetslivet börjar i morgon.
Kollade lite på min front (dom "snodde" grillen och fästena gick sönderfår några år sedan) för jag ha "fått" en -88 745 GL med automatlåda att plocka delar på av "min kompis som har bilverkstad". Den har stått på hans bakgård i runt 10 år, så elektronik och sådant är nog inget att ha, ska kolla på innertaket och ska plocka hela fronten med strålkastare, alla plastdetaljer och då grillen. En GL grill är nog inte lika "poppulär" i dom kretsarna där min GLT grill numera finns. I samband med att jag kollade och lossade på detaljer på min bil plockade jag bort vakuumtanken för klimatanläggningen. Slangen till insuget är kapad och pluggad sedan länge p.g.a läck någonstans och nu hittade jag felet. Det sitter 2 in/utgångar på tanken varav den högra ska vara pluggad. Pluggen har dock spruckit och "trillade bort" när jag tog ner tanken. Får fixa en ny plugg så kan jag montera dit den igen :lol:
20170723_131613-1632x918.jpg
20170723_131613-1632x918.jpg (650.16 KiB) Visad 718 gånger
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]

Givare i kylaren hoppar ur

FD157206-43B1-4472-AD81-D6770C3D768F.jpeg Hej! 9[…]