Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1125411
Har inte kunnat/hunnit provköra med Lambdan urkopplad. Var i Dublin förra helgen och testade ett antal pubar med frugan, svågern och hans sambo. Var även på Guinness bryggeri och vandrade runt och provade deras öl. Inte min favorit, men drickbart. ...Sedan var vi på Teeling Whiskey destileri och det var mer i min smak :lol: Denna helg blev det äntligen tid att tömma och städa ur båten, och sedan fars dag med middag för barn och barnbarn. Men nästa helg så..... Det var -5° I lördags förmiddag när jag blev tvungen att köra ett ärende, hade inte satt i motorvärmaren för det var inte meningen att jag skulle köra så det blev tillfälle att prova min kallstarttillsats. Det fungerade helt perfekt, den startade precis som om det vore bensin i tanken. När den startade så släppte jag knappen direkt och motorn gick jämnt och fint med en gång. Jag är helt nöjd med E85 konventeringen, motorn går riktigt, riktigt bra. Undra om den verkligen kan gå bättre med 3° ytterligare höjt tändläge.
#1126191
Var och tankade, 1,7l/milen. Låter högt, men det är "inom ramen" för dom 30% den ska dra mer nu när det är nollgradigt och med dubbade vinterdäck. Annars startar den lätt och går bra, väldigt bra. Oljan (och filter) bytte jag för några veckor sedan, innan ville ventilerna "ticka" lite när jag stod på tomgång. Det gör den inte nu och när jag tänker tillbaka så var oljan ganska lätt att pumpa ut. Jag tror oljan var ganska utspädd, det luktade inget (brukar alltid lukta på oljestickan) så ett byte till innan det blir riktigt kallt är nog inte fel. Etanolen luktar ju inte som bensin så jag får träna upp luktsinnet på alkohol. Får börja i morgon kväll med den flaskan jag köpte på Teeling Whiskey destilleri i Dublin för någon vecka sedan :lol: :lol:
#1126335
Hur faan kan ni få så hög förbrukning!? ;)
Senaste tanken på T4Fen var på 11.7l/100km. Mätt vid pump.. Inte färddatorn (som i och för sig är rätt exakt.. Diffar max 5%, och ibland åt "fel håll".
Mest stadskörning...
#1126340
Körde en tankning nyss och bilen hade dragit 1,4l/mil på E85, mycket stadskörning och ingen motorvärmare, tyvärr. Har inte garageplats åt alla kärror. Startar faktiskt kanoners ändå vid minus 9 grader.
Lennarte var oljan ljus? Sist jag bytte tyckte jag oljan var vattning och hade ljusare färg än bensinarna jag haft. Byter dock olja väldigt ofta.
#1126359
joel80 skrev:Hur faan kan ni få så hög förbrukning!?
Det är en gammal, tung bil, väldigt ofta lastad eller släp efter och oftast korta sträckor. Numera även dubbade vinterdäck. På bensin ligger den på 1,1 - 1,3 l/mil och plussar man 30% på det så blir det 1,4 - 1,7 l/mil. förr någon månad sedan hade jag bara till och från jobbet körning, olastad, nypumpad (väldigt viktigt men bra tryck i däcken) nystädad !!! och utan släp och då hamnade förbrukningen på 1,4 l/il
Waizguy skrev:Lennarte var oljan ljus?
Nää, den brukar faktiskt vara ljusare när jag byter. Byter oftast efter c:a 400 - 500 mil (en gång om året), men nu i sommar har jag kanske kört mer (har ingen vägmätare längre) och dessutom justerat motorn och bytt spridare och justerat igen så den har kanske "gått fett" bitvis. Och då kanske "tvättat" rent lite invändigt. Använder frugans gamla mobil och en app som trippmätare, den nollar jag varje tankning så jag har ingen "helhet" på vad jag kör längre
#1126446
Bilar som körs på Etanol (E85) behöver en motorolja med relativ hög TBN, etanolens utspädning i oljan är mycket sämre mot oljans egenskaper än bensins utspädning, den bryter ned viskositeten fort. Det är därför Etanolfordon kräver mycket tätare oljebyten. Sen att tillverkaren många gånger sätter orimliga oljebytesintervaller oavsett bränsle. Man kan dela longlife intervallen i två för diesel/bensin och sen kan man dela en gång till för ethanol dvs 3000mil --> 1500mil bensin/diesel och 1500mil--->750mil Etanol. Nu har ju 740 ingen longlife intervall men det kan vara bra att ha i bakhuvudet.
Jag precis som du byter olja ofta, runt 700-1000mil fast då oftare än 1 gång per år då 500mil kan jag avverka på ett kvartal :)
#1126481
Jag kompletterar om olja här. Jag har en V70 2.0F -08. Jag kör enbart på E85 och följer serviceanmodan. Ett exempel från fakturan på ett oljebyte utfört av en auktoriserad Volvoverkstad: Mobil 10W-30 FE Formula-Bulk (Mob 143501)
#1126574
Det beror ju på hur mycket korta sträckor man kör. Om man kör en del långkörningar så dunstar etanlolen från oljan. Men kör man bara korta kallkörningar så dunstar den aldrig och då bör man byta oftare.
#1126596
Både ja och nej. En kontaminerad olja återhämtar sig inte av sig självt med långkörningar ibland. Det är därför man måste uppfylla delvis orimliga krav för att kunna köra med longlife intervaller. Resorna ska i stort sett Aldrig vara korta.
Men det är helt klart att för någon som kör korta stopp med mycket kallstarter bör byta olja oftare än de som oftast kör långt.

Detta gäller alla drivmedel. Skillnaden är att etanolen har redan vid lägre inblandning större inverkan på motoroljan Därför bör man byta oftare än med bensinare/dieslar. Men vad kostar ett oljebyte man gör själv? Helt klart värt att inte snåla tycker jag, sen får ni köra hur långt ni vill på er olja.
#1126607
Waizguy skrev:Både ja och nej. En kontaminerad olja återhämtar sig inte av sig självt med långkörningar ibland. Det är därför man måste uppfylla delvis orimliga krav för att kunna köra med longlife intervaller. Resorna ska i stort sett Aldrig vara korta.
Men det är helt klart att för någon som kör korta stopp med mycket kallstarter bör byta olja oftare än de som oftast kör långt.

Detta gäller alla drivmedel. Skillnaden är att etanolen har redan vid lägre inblandning större inverkan på motoroljan Därför bör man byta oftare än med bensinare/dieslar. Men vad kostar ett oljebyte man gör själv? Helt klart värt att inte snåla tycker jag, sen får ni köra hur långt ni vill på er olja.
Då är ju frågan. Om man köper en volvo som kan köras på Etanol,jämförs med en som går på bensin eller diesel. Med mycket tätare oljebyten högre förbrukning. Blir det i slutänden nåt billigare med Etanol,jämfört med bensin?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]