Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1115709
Som sagt, det ska inte vara lätt.... :-(O) Men som jag skrev sist i förra inlägger -12 - -6 är inte -18 utan -6, och -12 +3 = -15. Det tog ett tag innan det "trillade ner". Skrev frågan på http://www.Etanol.nu också, för se om jag får svar där.
NilsO skrev:De blandar ihop "förtändning" (ett positivt tal) med "tändvinkel" (som normalt är ett negativt tal). Eller rättare sagt, "någon" talar om det förra, medan "någon annan" talar om det senare. Det är samma tal men med omvänt tecken.
Det är nog så
NilsO skrev:Däremot skriver Volvo att tändpunkten flyttas 3° om man skiftar om ledningarna till vevaxelgivaren. Tyvärr skriver de inte åt vilket håll... vilket möjligen också kan vara olika på olika tändsystem.
Jo, det läste jag också i går kväll, det ska gå att skifta plats på 2 kablar (av 3) där stod också färgen på kablarna som ska skiftas. Har jag då fattat hela "poängen" nu när huvudet är lite piggare än i morse så kan man få max -6° ytterligare utöver original förinställning om man både polvänder (skiftar kablarna i vevaxelgivaren) och jordar stift 18 och 19 i boxen
rid54 skrev:Men att öka förställningen (öka = +, i min värld) måste innebära att man ökar värdet, dvs att antalet grader FÖD blir större, dvs tändningen är tidigare. En ändring av tändförställningen med +3 grader skulle jag tolka som att man lägger tändningen (ytterligare) 3 grader FÖD
Joo, det blir ju det om man räknar minus + minus, det var där det sprack i går kväll.... :roll:
rid54 skrev:För att köra etanol ska man säkert inte ställa ned tändningen ( :wink: ), den ska upp (tidigare)...
Så långt är vi nog alla eniga, det är vägen dit som blev lite väl krokig. Men jag har nog fått det mesta klart för mig nu, då är det bara handling kvar. Lär nog återkomma i ämnet
#1115926
Surfade lite allmänt på tidigare tändning i går kväll och hittade detta,
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282557

Sätt sladdar i position 18,19 och 20.
Koppla 18 -> 20 och få 3grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 19 -> 20 och få 6grader senare/backad tändning, mot original
Koppla 18+19 ->20 och få 3grader tidigare tändning, mot original.
Polvänd den blåa och den röda kabeln till vevaxelgivaren och få 3grader tidigare tändning.
Alltså kan man få totalt 6grader TIDIGARE tändning, genom 18+19->20 samt polvändning av givare (bra för e85).
Eller 6grader SENARE tändning, genom 19->20 och med givaren rättkopplad (om man kör på lågoktanigt bränsle??)


Där står ju precis vad jag (och kanske även andra) behöver veta om att ändra tändningen på EZ116K tändsystem som sitter ihop med LH2.4 bränslesystem på dom flesta 7/900 modeller från -88 och uppåt. Nu ska det bara göras också... :roll:
Tänkte koppla en 3-vägs vippbrytare (monterat i den tomma platsen vänster om ratten jämte tryckknappen till kallstarten) så här,
kablar från stift 18 + 19 på tänddboxen till stift 1 på vippkontakten och en kabel från stift 18 på tänddboxen till vippkontaktens 3-dje stift och jordar i stift 2 (i mitten).
Polvänder jag då vevaxelgivaren så jag får 3° tidigare i mittläget, original tändning åt ett håll och 6° tidigare åt det andra hållet. Polvänder jag inte vevaxelgivaren så jag får original tändning i mittläget, 3° tidigare åt ett håll och 3° senare åt det andra hållet.
Sedan får vi hålla tummarna att det fungerar. Hittills har jag ju fått det jag vill fungera till att fungera så det ska nog gå med detta också :roll:
Mycket av detta är tack vare er hjälp när jag var "grön" på denna insprutning och allt vad Lambdastyrning är för några år sedan :-)-)
#1117076
Nu ska jag göra service på min kära 745-a och ska byta tändstift också, åker på att byta huvudcylinder också. Den har "kappseisat" helt, läcker igenom på första kretsen när man trycker sakta på pedalen. Tidigare (några år sedan) när motorn krånglade som mest provade jag några olika fabrikat med rekommenderat värmetal. Dom blev alla vita på isolatorer och den misstände vid fullgas, varm motor. Då provade jag "ett snäpp" kallare tändstift, det "råkade" bli NGK BP7ES och dom har funkat bra. Har inte haft ute och kollat på dom, men dom "faller" för "åldersstrecket" nu.
Frågan jag har, etanolen gör ju all det inte blir så varmt i förbränningen, men bilen går bättre nu än den någonsin gjort och "rent teoretiskt" borde jag kanske ha varmare stift än original. Vad tycker ni jag ska köpa? Samma som nu? Samma som original?? Eller ett "snäpp" varmare än original??? Det är bara värmetalet jag "pratar" om, fabrikatet vet jag inte än. Dagens tändstift har ju "vidare" område än vad som fanns när jag började med bilar, jag tror att kanske upp till 75% kan ha blivit "övertaligt" mot vad som fanns då, så ett av dagens tändstift ersätter flera tändstift av "dåtidens" modell
#1117081
Jag har ju en fabriks-FFV och tändstiften till min bil V70 2.0F -08 heter så här:
Bild

Bosch står överst och dom andra är från en korsreferenssida på nätet. Det märkliga är dom två längst ner. Det är bara ett bindestreck som skiljer i beteckningen!
Jag vet inte hur mycket som skiljer dom här från dina original, men om originalen inte fungerar så bra kan man ju kanske kika på vad som utmärker dom här i värmetal etc. etc. och kolla vad som liknar dom mera. Enligt serviceschemat skall dom bytas vid 12000 mil och det var faktiskt härom veckan i mitt fall. Schemat sträcker sig t.o.m. 20000 mil. (jag har inte fått någon faktura på servicen ännu, så jag kan inte säga något om prisbilden) Men som sagt, om du vill se en fingervisning om hur fabriks-FFV har det med tändstiften så "ta för dig". :roll:
Det är ju fullt möjligt att dom större 2,5F liters motorerna har helt andra tändstift och en sådan motor kanske liknar din lite mera i sin karaktär? Flera av dom modellerna har ju t.ex turbo. Men jag vet inget "lämpligt" registreringsnummer på någon 2,5F så det blir lite svårt att söka på någon reservdelssida.
#1117178
Rådlös skrev:Enligt serviceschemat skall dom bytas vid 12000 mil och det var faktiskt härom veckan i mitt fall.
Nu gäller detta en gammal bil, såpass gammal så den lär nog inte rulla 12000 mil till, det skulle i mitt fall ta 24 år :lol: så det blir vanliga "standard" tändstift. Dom håller ju i 3 - 4 år med den körning jag har. NGK rekommenderar ju BPR6ES till min motor, men dom blev vita. Kör nu BPR7ES, och det ha ju funkat. NGK rekommenderar, precis som Volvo, samma tändstift till alla 740. Så det får kanske bli ett sådant. Motorn var ju faktiskt inte "riktigt frisk" när jag satte i BPR7ES. Min motor ligger kanske i "gänslandet" melan 6 och 7 i värmetal.
#1117273
Tändningen är "höjd" med polvändning av kontakten till till vevaxelgivaren. Öppnade kontakten (honan) och skulle dra ut stiften, tro f--n, kabeln gick av och stiftet försvann in i "evigheten" ner i motorrummet någonstans. Eftersom jag har hållit på i några år med bilar så finns det lite delar om man letar, så jag hittade en sockel till ett relä med en sådan kabelsko i med en kabel till som jag lödde ihop med den trasiga röda kabeln. Startade och kollade tändningen med stroboskoplampa. Tändningen är 4° tidigare nu (19°före ÖD) mot 15° innan. Väntar på tillfälle och en lagom 3-vägs kontakt till resten.
#1119366
Nu har jag löst mina tändstift problem, jag hade bytt tändstift. Det satt Brisk tändstift från Biltema i och dom såg jättefina ut svagt ljusbruna och knappt använda. Dom får gå någon säsong till. "Min" motor fanns inte med i katalogen, men dom har en komplett katalog i sin dator och där stod att jag inte ska ha samma som till B230/B200F motorerna utan B234F stod "för" sig själv (förövrigt motsvarande NGK BP7ES, samma som jag hade innan), så nu har jag en uppsättning till. Har även köpt en 3-vägs vipp kontakt i miniformat till tändförställningen som ska installeras snarast
Servicen är fixad, bromsar nerplockade, rengjort, smörjat och ihospatt. Alla kolvarna i oken intryckta i botten, huvudcylindern bytt och behållaren väl rengjord och ny bromsvätska påfylld och jag satte mig på altanen med en kopp te medan bromsarna luftades. Vid provkörning fungerade bromsarna precis som dom ska, man kan numera bromsa försiktigt utan att pedalen sjunker :lol: :lol: Monterade 2 st nya vinterdäck med dubbar, dom andra 2 får jag byta till nästa säsong. Alla 4 sommardäcken är slut, höger fram (satt höger bak nu) var så slitet på insidan så att väven börjat "titta fram". Olja och filter, och då tändstift. Sedan bytte jag spindelleder, eftersom det är det enda i framvagnen som jag inte bytt innan. Min förhoppning var att höger spindelled skulle fått en smäll vid mötet med lastbilen men det är nog själva fjäderbenet som är lite krokigt. Ska försöka rätta det med en Hydraulkolv vi har på jobbet (10 ton).
Sådan här kontakt (2-polig) har jag köpt
https://www.elfa.se/sv/vippstroemstaell ... iteo_se_sv
#1120556
andreasw skrev:Vilken tid och energi du lägger ner på din sosseräser! Rolig läsning! :D
Roligt att du tycker om det jag skriver. Jag tycker det är jättekul att hålla på med den. Har dock "gått bet" på fjäderbenet. Lade ett vinkenjärn mot fjäderbenet och pressade mot rambalken precis där framvagns balken är fäst. Hjulen flyttade sig lite, fick justera in toe-in 10 mm, men cambervinkeln är fortfarande inte rätt. Bilen är "behagligare" att köra för sommardäckel var inte runda längre och väven "tittade fram" på insidan höger bak, före detta höger fram. Får se om jag kan hitta ett annat ben" istället.
20161024_171206_HDR.jpg
20161024_171206_HDR.jpg (1.35 MiB) Visad 535 gånger
Jag hade vinkeljärnet c:a en cm högre upp och förhoppningen var att det skulle "ge sig" precis under vinkel järnet, och det gjorde det nog också eftersom det ändrade på toe-in
#1121448
lennarte skrev:Får se om jag kan hitta ett annat ben" istället.
Hittade en hel bil..... -88B, 16V motor GLT paket och med mörkgrå metallic. D.v.s samma färg som min. Den stod på kompisens verkstad och skulle besiktigas, så jag höll tummarna, men den gick tyvärr igenom med blankt papper... (I) Annars hade där varit både dörr, framskärm, fjäderben till min :roll: Den kanske kommer tillbaka till nästa år.
Angående E85 som det ju egentligen ska handla om..... Gjorde några "fullgasprov" innan helgen och motorn "drog på" som bara 16V motorn kan och den varvade ut till varvstoppet hur enkelt som helst (provade inte på 4-an dock), den när jag kollade felkoderna i går morse var det 2-3-2 igen. Idag, efter "vanlig" körning var det 1-1-1. Synd att man inte kan se om det är för mycket eller för lite bränsle den får. Ska koppla in min voltmätare och provköra med Lambdan bortkopplad, då ska den visa (mätt på Lambdan) 0,6 - 0,7V vid fullgas och full belastning (typ 3-ans växel). Återkommer....
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]