Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1126610
Om du inte kör längre per år än vad serviceintervallet är blir det billigare. För det mesta är det billigare att köra på E85 och skatten är bra mkt billigare.
#1126614
snepo skrev:Då är ju frågan. Om man köper en volvo som kan köras på Etanol,jämförs med en som går på bensin eller diesel. Med mycket tätare oljebyten högre förbrukning. Blir det i slutänden nåt billigare med Etanol,jämfört med bensin?
Min bil ser ut såhär (ej Volvo)
Skatt om det varit en bensinare = 2700kr
Min skatt = 1600kr
-------------------------
Sparat 1100kr/år

Riktpris hos Ingo just nu:
B95 = 13,09
E85 (E75 nu på vintern) = 10,40

Beroende på skillnaden i bensindrift/etanoldrift ligger man antingen plus eller minus här. Jag skulle säga att jag ligger några ören plus på att köra E85(E75) med dessa priser.

Oljebyte 2ggr per år på 2000mil/år

550kr för 10L Mobil/castrol olja (behöver egentligen bara 4l per byte så 8l = ca 500kr)
140kr för 2st oljefilter
120kr för 60 minuter(2x30min) på OKQ8 (baserad på 2kr/min och att ett oljebyte tar ca 30min, kan även spara in på att byta oljan hemma)
Totalt: 760kr (Räknat på 8L olja)
Men på bensin hade nån kanske bara gjort 1 byte så då får vi dela 760 i 2 = 380kr (jag hade inte kört 2000mil/år med samma olja men andra gör det kanske)

380kr extra på 2000 mil ger en merkostnad av 19 öre per mil mer än om jag kört på bensin.
-----------

Vad tror du? :)

Tilägg; Bilen blir rappare, bättre bottendrag och fler hästar när jag kör på E85 = priceless :P
#1126621
Waizguy skrev:
snepo skrev:Då är ju frågan. Om man köper en volvo som kan köras på Etanol,jämförs med en som går på bensin eller diesel. Med mycket tätare oljebyten högre förbrukning. Blir det i slutänden nåt billigare med Etanol,jämfört med bensin?
Min bil ser ut såhär (ej Volvo)
Skatt om det varit en bensinare = 2700kr
Min skatt = 1600kr
-------------------------
Sparat 1100kr/år

Riktpris hos Ingo just nu:
B95 = 13,09
E85 (E75 nu på vintern) = 10,40

Beroende på skillnaden i bensindrift/etanoldrift ligger man antingen plus eller minus här. Jag skulle säga att jag ligger några ören plus på att köra E85(E75) med dessa priser.

Oljebyte 2ggr per år på 2000mil/år

550kr för 10L Mobil/castrol olja (behöver egentligen bara 4l per byte så 8l = ca 500kr)
140kr för 2st oljefilter
120kr för 60 minuter(2x30min) på OKQ8 (baserad på 2kr/min och att ett oljebyte tar ca 30min, kan även spara in på att byta oljan hemma)
Totalt: 760kr (Räknat på 8L olja)
Men på bensin hade nån kanske bara gjort 1 byte så då får vi dela 760 i 2 = 380kr (jag hade inte kört 2000mil/år med samma olja men andra gör det kanske)

380kr extra på 2000 mil ger en merkostnad av 19 öre per mil mer än om jag kört på bensin.
-----------

Vad tror du? :)
Ja och bränsleförbrukning. Vilken bil. Gäller d
Tilägg; Bilen blir rappare, bättre bottendrag och fler hästar när jag kör på E85 = priceless :P
Bränsleförbrukningen då?. Gäller detta alla Etanol volvo kontra bensin volvo?? Och du har ej volvo
#1126636
Jag har inte byggt om min bil för att "tjäna pengar" på det utan helt enkelt för att det går att göra. Jag tycker detta är kul att med med såpass enkla medel kan bygga om till en (förhållandevis) miljövänlig motor . Hade jag varit (kanske även bilen) yngre så hade jag bytt ut kolvarna mot högkompressionskolvar med typ 13 - 14:1 i kompressionsförhållande och då hade många av nackdelaren med etanolen försvunnit. Plus att man hade kunnat tanka E100 och bli helt fossil fri. Då blir motorn omöjlig att köra på bensin, men helt CO2 neutral i jämförelse med bensin eller diesel. Fördelen med en gammal Volvo är att jag nästa mars betalar bilskatt för sista gången :lol: :lol: :lol:
#1126650
Klart att det blir lite svårt att jämföra ombyggen av gamla bilar med nyare etanolbilar. :)

Min etanolkärra är ju en V60 T4F från 2012. På bensin kör jag den på ca 0,9l/mil, alltså kring 11,70kr/mil.

Med etanol drar den normalt 1,1-1,2. Har varit nere på precis under 1l/milen vid nått enstaka tillfälle. Senaste tanken var på 1,17l/mil. Tankade då för 9,96kr/litern, alltså 11,65kr, Tanken innan det var på 1,12l/mil, då kostade etanolen 9.66kr/l, vilket ger milkostnad på 10.80kr.

Kört knappt 1000 mil senaste året. Med "vinster på runt 10-50 öre blir det ju inte mer än 100-500kr i skillnad. När etanolen var dyrare blev det 10-50 öre dyrare per mil några tankar. Vilket som blir det något billigare per år då skatten är låg. Jag skulle köra på etanol även om det skulle blivit dyrare, känns inte vettigt att tanka bensin när jag kan köra lite miljövänligare med etanolen.
#1127352
snepo skrev:Bränsleförbrukningen då?. Gäller detta alla Etanol volvo kontra bensin volvo?? Och du har ej volvo
Japp, bränsleförbrukningen är högre men samtidigt är priset lägre. Vissa turbobilar vill köras på 98 oktan och där är E85 (för de bilar som är ämnade för bränslet/konverterade) superbt. E85 har över 100 oktan och jämför mot priset av 98 så börjar de handla om att spara kr per mil och inte ören.
Jag skulle kunna lista bränsleförbrukningar men det har så mycket med hur föraren kör så det blir irrelevant. Men det skiljer i förbrukning mellan 18-30% beroende på hur bilen är konstruerad. Volvo vet jag inte men äldre Ford utan turbo (samma motor som Volvo?) vet jag drog 30% mer på E85 mot 95.
Men även om priset går +/- 0 eller t.o.m lite minus så känns det bättre att köra på E85, piggare motor, mindre farliga utsläpp b.la NOx och dessutom luktar etanol som bränsle otroligt mycket bättre :)
#1129782
Var och tankade igår eftermiddag. Priset hade gått upp nu så bensinen kostar 14,14kr/l för 98 oktan och 10,60kr/l för E85. Detta gör att priser denna gång blev 16,96kr/mil oavsett om jag kört på bensin eller E85. Räknat på 1,2l/mil på bensin (som den tar normalt), 1,6l/mil tog den nu. Detta med vinterdäck och som alltid, takräcke på. Takräcket har nog ""växt fast" nu
#1140176
Lite uppdatering. Bilen går som en klocka, startar utan problem ner till -5° utan motorvärmare med hjälp av "min" extra kallstarthjälp (har inte varit kallare här). Med motorvärmare är det inga problem utan "extra choken". Motorn går runt 6 - 8 varv innan den startar, sedan går den jämt och fint på tomgång direkt. Trycker jag till på min "choke knapp" en kort stund startar den fortare men går som en gammal 240 med full choke ett tag (inget ont om 240 i övrigt :lol: ). Detta är med motorvärmare och runt 0° som det har varit här ett tag nu. Förbrukningen ligger stadigt på 1,5 - 1,6 l/mil och då har jag haft 150 kg verktyg den största delen av tiden. Tändningen är 4° tidigare fortfarande och det blir kanske inte mer höjning, i alla fall inte nu. Kollade felkoder för ett tag sedan, fick 3-1-2 och 2-3-2. Har inte kommit tillbaka efter nollningen. 3-1-2 är jag lite orolig för, det kan vara dålig kontakt eller något sådant och 2-3-2 kan vara så enkelt som bensinbolaget som hällt i mer bensin i E85 som dom ju gör på vintern. Ligger bränsletrycket på gränsen av var boxen kan reglera kan ju 10% men bensin vara "droppen som får bägaren att rinna över.
#1145286
Jag körde 20mil i lördags med nytankad E85 och genomsnittsförbrukningen på SID'en visade 0,89l/m och då var det runt 2-3 minus grader. Det är väldigt nära bilens personliga rekord (Saab 9-5). I sommar med lite bromsservice och grejer ska den ned till 0,7!!
#1145295
Waizguy skrev: Jag körde 20mil i lördags med nytankad E85 och genomsnittsförbrukningen på SID'en visade 0,89l/m
Det får jag visa för Volvon :mrgreen:
Det är en oupplålig dröm för mig, eftersom jag väldigt sällan kör över en mil på en gång. Rekordet jag har på Volvon är för några år sedan när jag körde tur och retur bilskroten i Falkenberg och hämtade en "ny" overdrive växellåda. Körde då motorvägen upp och kustvägen hem, en runda på knappt 10 mil. Då stannade förbrukningen på 0,84 l/mil och det var då med (endast) 4 växlar i lådan, i övrigt normal "motorvägskörning" halva vägen. Körde då på bensin, etanolombyggnaden började inte förrän senare. Har tyvärr inte sådana "finesser" (färddator), inte ens trippmätare (längre) utan en app i en telefon som sitter monterad i bilen som jag använder som trippmätare. Så med en sådan resa så skulle jag tro jag kommer mer till 1,1 - 1,2 l/milen på E85. Men man kan ju inte köra om Falkenberg varje morron bara för att få ner förbrukningen per mil :roll: , även om bilen förmodligen mått mycket bättre av det :lol:

Ps, felkoderna har lnte kommit tillbaka. Var väl något "tillfälligt"
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]