Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1223777
Jag har (som jag skrivit förut) haft problem (från och till) med hög bränsleförbrukning och felkod 2-3-2. Har sökt med "ljus och lykta" efter läck på insug och avgassidan. När jag skiftade till vinterdäck hade jag hela bilen på bockar och gjorde lite service också. Olja, filter, kollade nivåer i växellåda och bakaxel, "ryckte" i bärarmar till bakaxeln, bytte stötdämpare och kollade väldigt noga efter avgasläck före Lambdasonden. Inga fel upptäcktes på avgassystemet. Nu i helgerna stod bilen i drygt en vecka och när jag startade den så läckte det från det främre avgasröret. det har rostat sönder och fästet till främre fäste mot sprängkåpan har släppt. Det har nog varit en liten läcka där hela tiden..... :evil:
Nytt främre rör är beställt (finns ju inte att köpa "över disk" längre :twisted: ) på Biltema (839 kr) för leverans i börja på nästa vecka. Så får vi se hur det funkar
Tankade idag på morronen, 14:40 för 95 oktan (körde på 98 före ombyggnaden) 0ch 10:41 kr för E85 så nu skiljer det säkert 4:50 kr mellan bensin och etanol. Den har "tagit" 1,54 l/mil sedan förra tankningen, får se om det gör någon skillnad när jag bytt avgasröret. Funderar på att byta grenrörspackningen också bara för att vara säker på att det är tätt. Den byttes för typ 5 år sedan så den borde vara Ok
#1227214
Nu har jag äntligen fått ihop och bytt grejerna. Delar till en B234F motor är inget man köper "över disk" längre.... Skruvade bort grenröret, där var inget läck mot toppocket, men det hade läckt mellan grenröret och främre avgasröret. Där har jag haft problem innan så jag har kollat extra noga där utan att upptäcka något. Däremot var där gammalt fastbränt sot sedan tidigare som jag borde tagit bort förra gången jag hade bort grenröret för typ 4 - 5 år sedan. Jag fick fila med en grov fil för att "rå på det", sedan en riktigt fin fil så blev det så här
20180119_110631.jpg
20180119_110631.jpg (816.02 KiB) Visad 591 gånger
Planade även det som ligger mot topplocket, man ser var det läckte förra gången. Där är "markeringar" vil 1-ans cylinder
20180119_110610.jpg
20180119_110610.jpg (1.08 MiB) Visad 595 gånger
Det blev i alla fall tätt nu, Ny stålring vid katalysatorn.
Jag skrev ovan att det läcke vid fästet vid sprängkåpan, när jag slipat bort plåten som sitter mellan råren på undersidan så är där 6 st små, små hål. Själva fästet på ovansidan hade "bara " släppt från rören. Så nu får vi hoppas att felkoden är borta
#1227793
fotade det främre avgasröret också innan det hamnade i skrotbacken
20180123_175234.jpg
20180123_175234.jpg (1.33 MiB) Visad 574 gånger
Dom 4 svetspunkterna markerar yttre ändarna på den förstärkningsplåt som sitter mellan rören. Man ser nu tydligt var det har läckt (främst den nedre vänstra svetsen, där har jag "doppat" vinkelslipen också), och hålen är ju större nu än innan jag började "röra" i det.
Inga felkoder sedan i lördags :lol: :lol: (B) (D)

Edit, har nu bytt ut bilden till en som går att förstora så man ser bättre
Senast redigerad av 2 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
#1227956
Skönt när man hittar fel och mycket tillfredställande när de är lagade.
Jag hade också läckage mellan grenröret och främre avgasröret. En mutter hade lossnat. Läckaget var så litet att det inte gick att upptäcka men det satte felkod. Räckte inte att spänna muttern, var tvungen att byta packningen också. Det är väldigt känsligt och måste vara helt tätt för att allt ska funka som det ska.
Du hade ju ganska rejäla hål så jag förstår att den måste dragit mycket soppa.
Mvh, Bengt
#1227978
errim skrev:Du hade ju ganska rejäla hål så jag förstår att den måste dragit mycket soppa
Problemet var ju att dessa var under den plåt som sitter mellan rören, + att dom borde blivit större när jag "rörde" i det och skar bort plåten med vinkelslip. Förmodligen har det läckt där sedan sensommaren när felkoden 2-3-2 "dök upp" första gången, men jag kunde inte lokalisera felet förrän jag hörde att det läckte efter julhelgen. Ska se om jag kan lägga in en bättre bild, dom övre går att förstora, men inte den undre. Förstår inte varför, det är samma "kamera" och samma program jag använt....

Edit. Det går att förstora den undre bilden också nu
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1229099
Nu har jag kört en vecka utan att få felkod och "justerat in" bränsletrycket så motorn går riktigt bra. Har ju kört på lite fet blandning sedan tidigt i höstas (felkod 2-3-2) och nu när jag justerade bränsletrycket efter Lambdasonden (kör ju på etanol) så märkte jag att den fungerar inte riktigt som den ska. Detta är i "ytterkanten" av min kunskap om detta så därför frågar jag, Kan Lambdasonden "sota igen" när motorn under en längre tid för lite mycket bränsle. När lambdan var ny reglerade den snabbt mellan 0,1 och lite mer än 0,8 V (med 3 decimaler som man knappt hinner se) Nu tycker jag att den är långsammare och den "ligger" i området 0,2 - 0,7 V. Etanol ska ju inte sota, men det är ju nu på vintern 25% bensin i. Om det är så att den reagerar lite långsammare p.g.a "avlagringar", kan man då rengöra den, eller det är bara att kasta??
http://www.mister-auto.se har en Bosch Lambdasond för 809 sek
#1229904
Har nu "läst på" på en del sidor på nätet och där står (på några, bl.l http://bildoktorn.net/index.php/felsoka ... lambdasond ) att det ska vara 3 - 7V vid en väl fungerande lambda så nu blir jag osäker på mig själv ?:-/ Jag har ju alltid hört och läst 1 - 9V. I så fall är jo Lambdan Ok nu. För övrigt var felkod 2-3-2 tillbaka i morse.... :twisted:
Bilprovningen i morgon ............. :-)-)
#1230042
NilsO skrev:På alla 240, 740 och 940 med LH-Jetronic 2.2 och 2.4 pendlar signalen från lambdasonden mellan cirka 0.1 V och 0.9 V (dvs mellan 100 mV och 900 mV). (Men det är inte så på alla bilar.)
Det är vad jag har trott också. Ibland är det bra att läsa på mycket, ibland inte..... ?:-/ Det får bli en ny Bosch från http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... 3!034.html
Återkommer när jag bytt :lol:
#1230276
Bilprovningen idag....
20180202_134550 justerat.jpg
20180202_134550 justerat.jpg (80.7 KiB) Visad 571 gånger
Inget i övrigt att läsa.... :lol:
CO var 0
HC var 53
Lambda var 1,07
CO vid 2500 varv mäts ju inte på dessa gamla bilar, inte det andra heller, förresten. Jag var bara nyfiken på vad det visade.
Lågt HC betyder att jag bytt olja i tid och att motorn är i gott skick. Så lågt CO och högt Lambdavärde tyder på att motorn går snålt, väldigt snålt. Höjde bränsletrycket ordentligt, som referens. Får se i veckan om det blir felkoder. Det blir nog beställt en ny Lambdasond, Jag litar inte på den jag har....
Kolla på den nedre röda ringen, var det inte den sista besiktnignen denna gång så blir det definitivt det nästa gång.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]