- tis 09 jan 2018, 08:30
#1223777
Jag har (som jag skrivit förut) haft problem (från och till) med hög bränsleförbrukning och felkod 2-3-2. Har sökt med "ljus och lykta" efter läck på insug och avgassidan. När jag skiftade till vinterdäck hade jag hela bilen på bockar och gjorde lite service också. Olja, filter, kollade nivåer i växellåda och bakaxel, "ryckte" i bärarmar till bakaxeln, bytte stötdämpare och kollade väldigt noga efter avgasläck före Lambdasonden. Inga fel upptäcktes på avgassystemet. Nu i helgerna stod bilen i drygt en vecka och när jag startade den så läckte det från det främre avgasröret. det har rostat sönder och fästet till främre fäste mot sprängkåpan har släppt. Det har nog varit en liten läcka där hela tiden..... :evil:
Nytt främre rör är beställt (finns ju inte att köpa "över disk" längre :twisted: ) på Biltema (839 kr) för leverans i börja på nästa vecka. Så får vi se hur det funkar
Tankade idag på morronen, 14:40 för 95 oktan (körde på 98 före ombyggnaden) 0ch 10:41 kr för E85 så nu skiljer det säkert 4:50 kr mellan bensin och etanol. Den har "tagit" 1,54 l/mil sedan förra tankningen, får se om det gör någon skillnad när jag bytt avgasröret. Funderar på att byta grenrörspackningen också bara för att vara säker på att det är tätt. Den byttes för typ 5 år sedan så den borde vara Ok
Nytt främre rör är beställt (finns ju inte att köpa "över disk" längre :twisted: ) på Biltema (839 kr) för leverans i börja på nästa vecka. Så får vi se hur det funkar
Tankade idag på morronen, 14:40 för 95 oktan (körde på 98 före ombyggnaden) 0ch 10:41 kr för E85 så nu skiljer det säkert 4:50 kr mellan bensin och etanol. Den har "tagit" 1,54 l/mil sedan förra tankningen, får se om det gör någon skillnad när jag bytt avgasröret. Funderar på att byta grenrörspackningen också bara för att vara säker på att det är tätt. Den byttes för typ 5 år sedan så den borde vara Ok
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V