snepo skrev:Då är ju frågan. Om man köper en volvo som kan köras på Etanol,jämförs med en som går på bensin eller diesel. Med mycket tätare oljebyten högre förbrukning. Blir det i slutänden nåt billigare med Etanol,jämfört med bensin?
Min bil ser ut såhär (ej Volvo)
Skatt om det varit en bensinare = 2700kr
Min skatt = 1600kr
-------------------------
Sparat 1100kr/år
Riktpris hos Ingo just nu:
B95 = 13,09
E85 (E75 nu på vintern) = 10,40
Beroende på skillnaden i bensindrift/etanoldrift ligger man antingen plus eller minus här. Jag skulle säga att jag ligger några ören plus på att köra E85(E75) med dessa priser.
Oljebyte 2ggr per år på 2000mil/år
550kr för 10L Mobil/castrol olja (behöver egentligen bara 4l per byte så 8l = ca 500kr)
140kr för 2st oljefilter
120kr för 60 minuter(2x30min) på OKQ8 (baserad på 2kr/min och att ett oljebyte tar ca 30min, kan även spara in på att byta oljan hemma)
Totalt: 760kr (Räknat på 8L olja)
Men på bensin hade nån kanske bara gjort 1 byte så då får vi dela 760 i 2 = 380kr (jag hade inte kört 2000mil/år med samma olja men andra gör det kanske)
380kr extra på 2000 mil ger en merkostnad av 19 öre per mil mer än om jag kört på bensin.
-----------
Vad tror du? :)
Tilägg; Bilen blir rappare, bättre bottendrag och fler hästar när jag kör på E85 = priceless