Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1057162
Se till att du drar fast insuget jämnt och gärna med moment om du inte är van. Jag klistrar gärna med permatex som extra säkerhet så blir det garanterat tätt. Sedan kan det vara andra fel också, men är ett fel fixat så är det ju ett fel mindre kvar. Om det nu inte skulle bli bra med detta.

Mvh
Lennart
#1057626
Nu när jag skulle lossa insuget så såg jag att en vakuumslang var sprucken, den sitter ganska nära sprickan på insugspackningen så misstänker att de e genom slangen den tjuvar luft. Har satt på vulktejp så bra jag kunde sålänge. Vet någon om vakuumslangar är lätta o byta? Man vill ju inte ha sönder mer än va som redan är sönder.
#1057835
Om du tror att du är rädd att "ta sönder något" är det nog redan dags att byta det. Original är det inga klammer på dom slangarna, men dom blir ganska "spröda" när dom blir gamla och kan bli ganska "geggiga inuti". Där sitter även en "flamfälla" i den grova slangen, senare modeller har en av plast och den går att rengöra. Äldre modeller har en av "lindad" metall och den brukar inte gå att få ordning på. Själva oljefällan ska det vara "genomsläpp", om du blåser i det ena hålet så ska det blåsa ut i det andra. Blåser du direkt i oljefällan (slangarna borttagna) ska det blåsa ut i oljepåfyllningen i ventilkåpan. Det går enkelt att kolla om det är läck från vevhusventilationen. På undersidan av insuget sitter en klenare slang som går till "t-röret" på oljefällan, om du pluggar den slangen, går motorn bättre eller sämre?

Mvh
Lennart
#1058068
Det är den slangen som är "motorn" i vevhusventilationen. Funkar inte den funkat inget annat heller, det höjer varvtalet 100 - 200 varv om den är trasig eller borta. Dock brukar det inte vandra upp och ner. Kolla på/i spjällhuset på gasspjäll och justera spjället så det är helt tätt mot spjällhuset (skruva ut stoppskruven och lossa skruvarna på spjällaxeln) och justera stoppskruven och gasspjällkontakten. Ofta är det "slitkanter" som behöver slipas till som spjället kan fastna i.

Mvh
Lennart
#1231751
lennarte skrev:Det är den slangen som är "motorn" i vevhusventilationen. Funkar inte den funkat inget annat heller, det höjer varvtalet 100 - 200 varv om den är trasig eller borta. Dock brukar det inte vandra upp och ner. Kolla på/i spjällhuset på gasspjäll och justera spjället så det är helt tätt mot spjällhuset (skruva ut stoppskruven och lossa skruvarna på spjällaxeln) och justera stoppskruven och gasspjällkontakten. Ofta är det "slitkanter" som behöver slipas till som spjället kan fastna i.

Mvh
Lennart
Skakar liv i en gammal tråd någon som vet om man måste ha helt ny slang från insug till flamfällan spruckit lite på min skar av en bit eller om det är en viss längd för inte det ska bli fel värde Volvo säljer ju ny för 150kr

IMG_4632.jpeg Om jag står på vä[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]