Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1055096
Hej!
Som överskriften lyder så har jag för det första ojämn tomgång. Tomgången ligger och pendlar mellan 1000 och 500 varv typ hela tiden. När man gasar till lite eller kopplar när man ska stanna vid stopp så går varvet ner rätt mycket och det känns som att bilen nästan vill dö.
Bilen går också hackigt och ibland hackar den mer och ibland mindre och ibland inte alls, det har inte att göra med att bilen e kall för den har gått perfekt någon gång när den stått några dagar o sen nästa gång man startar hackar och skakar den. Den hackar när man gasar, inte när man släpper gasen.
Varför har jag dessa problem?
Har läst några trådar och detta har jag gjort:
Rengjort spjällhuset med 5-56 (plockade inte isär det helt)
Rengjort tomgångsmotorn med motorrengörning och 5-56.
Fördelaren och tändstiften är nya.
Kollade diagnosboxen o satte den i hål nr 2 o tryckte på knappen 3 gånger i 2 sekunder per gång, med tändningen igång men det hände inget.
Klämde på en slang till tomgångsmotorn med polygrip men det hände inget.

Vad ska jag mer göra?
#1055127
Risse740 skrev:Klämde på en slang till tomgångsmotorn med polygrip men det hände inget.
Om du "täpper till" någon av slangarna till eller från tomgångsmotorn så ska motorn "reagera", kanske t.o.m stanna. Annars får den in luft någon annanstans. Börja med att kolla igenom vevhusventilationen och oljefällan. Det ska sitta en smal slang på undersidan insuget till oljefällan. Kolla även och sätt gärna slangklamrar på alla slangar som sitter till tomgångsmotorn och vevhusventilationen. Det är (ganska) vanligt att packningen mellan insugningsröret och topplock läcker. Även slangen mellan LMM-en och spjällhuset kan spricka och läcka.

Mvh
Lennart
#1055152
Ok tack för svaret! Vet att motorn ska reagera men den gjorde inte de. Får kolla vevhusventilationen och oljefällan då. Slangen mellan lmm och spjällhuset verkade hel iaf och där sitter slangklämmor där det behövs. Vad ska jag kolla efter i vevhusventilationen och oljefällan? Ska fixa startas så jag kan kolla om den tjuvar luft nånstans.
#1056139
Jag provade att spraya startgas runt insuget idag och motorn varvade upp lite när man sprayade mellan 3:ans o 4:ans insug tror jag det är. Om man står vid grillen så är det dom två längst bort. Men i alla fall så verkade det som att det inte är vid insugspackningen det läcker utan att det var typ ovanpå insuget tyckte jag. Vad kan då vara fel?
#1056463
Ok tänkte väl det. Tittade mer noga nu på insugspackningen och såg att den var sprucken mellan 3an o 4an, borde ju va där den tjuvar luft. Men när jag spraya med startgas häromdagen tyckte jag att de va ovanpå insuget vid 3an o 4an som det skulle va läcka nån stans. Vad säger ni?
Senast redigerad av 1 Risse740, redigerad totalt 0 gånger.
#1056493
Va ute en runda nu o körde. startar med samma ojämna tomgång (tomgångsmotorn rengjordes ordentligt idag). sprayade startgas där packningen är sprucken och den reagerar likadant som när man sprayar ovanpå insuget. kom hem efter rundan (ca 3 km) och tomgången låg hyfsat stadigt på 1250 varv. Den hackade inte heller. Varför beter min kära bil sig såhär?
#1056939
Ja, alltså, om den reagerar när du sprayar startgas så finns det en läcka, då är det väl bara att försöka luska ut precis var den är och göra något åt den.

Att man får för hög tomgång eller dålig tomgång när den drar tjuvluft är normalt.

Vilket variant av insprutning är där? &A[…]

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]