Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#948467
Stefanjämjö skrev:Det låter som samma beteende som min 740 har.
Jag har delvis fixat problemet, för jag upptäckte att motorn tog tjuvluft genom bromsservot och då rusade den uppemot 3000 varv nästan varje gång man frikopplade. Jag bytte bromservot och sen blev det bättre.

Dock är det inte helt perfekt, för vid kallstarter så rusar motorn upp 1500-2000 varv och stannar där tills motorn är varm. Det beror väl antagligen på att temperaturgivaren till insprutningssystemet har ballat ur. Har tänkt byta den länge men har inte orkat :mrgreen:

Så här har du två tänkbara anledningar till att motorn håller på som den gör, speciellt läckaget i bromsservon.

Den där burken du frågar om är en kolkanister, och den är (tror jag) åtminstone en del av bränsletankens ventilationssystem. Nån mer kunnig får ge en utförligare beskrivning 8)

Testade att pumpa bromsen vid tomgång nu, motorn dippade ner till 400rpm som lägst när man släppte bromsen, eller man kanske inte kan testa att den drar tjuvluft så?
#948734
Stefanjämjö skrev:Testade att pumpa bromsen vid tomgång nu, motorn dippade ner till 400rpm som lägst när man släppte bromsen, eller man kanske inte kan testa att den drar tjuvluft så?
Om det är ett bra sätt att testa på vet jag inte, men på min bil så hade jag nästan ingen servoverkan alls i bromspedalen när det var fel på bromsservon. Man fick trycka som f-n om man behövde stanna lite kvickt :shock:
av glomt
#948886
Ännu mer felsökning - låg på motorvägen och frikopplade, tomgången gick ner till -300 och bilen skulle dö om jag inte släppte den.

Så nu är nästa steg att fixa så den inte dör o friläge, sen den höga

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]