Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av glomt
#948187
Tjotjo, nybliven 740 körare som jag är så har intresset väckts för bilar, har knappt pysslat med fordon innan så ^^

Har en 744 gl från 88.

Det största problemet just nu är att vid vissa tillfällen så antingen rusar tomgången eller går ner så att bilen dör..

Ibland är det direkt vid uppstart den rusar, ibland när man kört en längre sträcka å ska sakta ner så rusar den, går upp till 3000-3500rpm.

Vid andra tillfällen, som ibland när man kört motorväg, eller bara lite stadskörning så sjunker tomgången till 0-500rpm, och dör.

Den har gått 23k mil och kamremmen byttes i höstas, även tändstift å luftfilter.

Någon som har ideer om vad det kan vara eller måste man plocka ner hela motorn å puysa upp den?
#948206
Sry för felplaceringen, sitter på mobilen så måste tryckt fel.

Får kolla det då, har varit inne på att det skulle vara något av det, får fixa båda å se om det funkar, allt blir väl bättre av en renovering
#948271
sicnarf skrev:Kan man starta bilen och köra efter att den dött? Hur går den då?
Startar direkt efter, både genom att rulla igång den i 1an med farten eller vrida tändningsnyckel.

Går oftast normalt, ibland så rusar den,
#948403
Felsökning fortsätter

Inga felkoder / gav 1-1-1, 1-1-1

Rengjort tomgångsmotor, blev ingen skillnad, kopplade dock ur den när motorn rusade vid 1 tillfälle och bilen dog, annars blir det ingen skillnad på tomgången om det är i eller urtagen - är den kass?

Kollade vakuumslangarna genom att spruta startgas på dom, inget hände, när vi drog ur två av slangarna så hände inget, borde motorn inte rusa?

INTE MIN BILD
https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_d202012123800a0e9.jpg
nedanför luftfiltret mot framlyktan så sitter det en rund cylinder, där 2 vakuumslangar går in om jag inte har fel, vad gör denna? det var till den som det inte skedde något när vi drog ut vakuumslangarna nämligen
#948434
Det låter som samma beteende som min 740 har.
Jag har delvis fixat problemet, för jag upptäckte att motorn tog tjuvluft genom bromsservot och då rusade den uppemot 3000 varv nästan varje gång man frikopplade. Jag bytte bromservot och sen blev det bättre.

Dock är det inte helt perfekt, för vid kallstarter så rusar motorn upp 1500-2000 varv och stannar där tills motorn är varm. Det beror väl antagligen på att temperaturgivaren till insprutningssystemet har ballat ur. Har tänkt byta den länge men har inte orkat :mrgreen:

Så här har du två tänkbara anledningar till att motorn håller på som den gör, speciellt läckaget i bromsservon.

Den där burken du frågar om är en kolkanister, och den är (tror jag) åtminstone en del av bränsletankens ventilationssystem. Nån mer kunnig får ge en utförligare beskrivning 8)
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]