Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#912131
Volvo 960 2.5 -96 med multi link-bakaxel.

På besiktningen anmärkte de på att krängningshämmaren i princip är helt lös på ena sidan. Nu försöker jag hitta en ny bussning och ev. skruv så att jag kan byta den, men jag lyckas inte hitta rätt del på nätet.

Alltse den bussningen mitt i denna bild. Man ser att bussningen har krupit ut mot bilens mitt.
2014-10-23 13.44.18 (Small).jpg
2014-10-23 13.44.18 (Small).jpg (71.16 KiB) Visad 897 gånger
På t.ex. skruvat finns ju denna bussning till panhardstag, men det är väl inte rätt? http://www.skruvat.se/Upphangning-panha ... 12122.aspx

Jag lyckas inte hitta rätt bussning på mekonomen, skruvat, autoexperten etc. Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt del?

Edit: Började söka lite på engelska istället och hittade då denna, är det rätt? http://www.partsforvolvosonline.com/pro ... ts_id=7653
#916136
Hej
Jag har samma problem på min V90. På vänster sida är gummit i bussningen trasigt. Jag tog bort hela krängningshämmaren för att få slut på skramlet som blev p.g.a glappet. Yttre delen på bussningen sitter kvar i hålet och måste pressas eller knackas ut. Största problemet blir att sätta dit en ny bussning med armen på plats. Volvohandlarna borde ha bussningen som reservdel.
#1235557
Nu har jag efter aldeles för lång tid till slut bytt bussningarna. Jag fick knacka ut gummidelen och sen såga av den yttre stålhylsan med bågfil för att få ut dem. Sen gjorde jag ett verktyg av M12 gängstång och några hylsor för att pressa de nya på plats. Det tog ca 2 h på ena sidan och sen 20 minuter på andra när jag lärt mig hur man gör.

Jag har noterat att bilen är ca 5 cm lägre höger bak än vänster. Jag tänkte att det kanske hade med krängningshämmaren att göra eftersom den var helt lös på ena sidan. Men det ser likadant ut nu.

Är det dämparen som är rökt?
Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]