Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#862928
Nu har jag kört korta sträckor i den kommun jag bor i, hit o dit, motorn blir varm ganska snabbt så allt är bra.
Jag kan konstatera detta :

1, vid ett par tillfällen såg jag INGET vatten i avgasröret, men idag var det massa vatten o vit rök när jag gasade!
2, 1:a dagens bilkörning så försvann ganska mycket kylarvatten, en halv-liter. Men nu senaste 2 dagarna är nivån oförändrad (Men vatten i avgaserna o vit rök)
3, Oljestickan har fin olja längst ned på mätområdet, men 1:a dagen fanns en liten gnutta "oboy" längst upp på stickan.

Jag ar också motortvättat för att se om topplockspackningen läcker "utåt". Kunde dagen efter se en liten samling olja ovanför packningen, vilket troligvis kommer from ventilkåpan eller det området(såg en del olja mellan fördelardosan o ventilkåpan), trots att jag igår bytte ventilkåpspackningen(men som knäcktes lite vid montering - dålig papperskvlitet)

Jag är helt säker på att kylarlocket är tätt, pyser högt tryck när motorn gått varm o jag lossar locket. Jag kan inte se vattenläckage ur några slangar, däremot är ena slangen vid oljekylaren lite våt upptill, skall titta närmare på detta genom att hissa upp bilen o kolla klämman plus ev byta slangen.

Det possetiva är att vattnet inte försvunnit senaste dagarna, och att oljan verkar okej än så länge och att jag ser ingen olja eller luftbubblor/avgaser i expansionskärlet. Det tråkigare är vita röken o vattnet o avgaserna.

Bilen började dricka vatten för 3-4 år sedan men jag o min far fattade inte varför, speciellt när det var så otroligt oregelbundet o vid enstaka tillfällen, kunde köra 3-4 månader utan vattenförlust, sen en vacker dag så hade lite försvunnit men inte mer än 0,5 liter - kanske normalt. Finns ingen vatten heller på golvet i bilen om det nu skulle komma från värmepaktet.

Värt att nämna är att jag bytte aldrig olja ännu efter topplockspackningsbytet, eftersom den är fin i färgen. Så min stora förhoppning är att den vinta röken o vattnet i avgaserna kommer från den skvätt vatten som ev. finns kvar i oljan. Men eftersom jag kört typ 30km så kanske vattnet redan borde vara "ute" från bilen??
av rid54
#862979
All förbränning av bensin och diesel skapar vattenånga (+ koldioxid och lite annat). Vattnet kondenserar i avgasröret och det kan bli en hel del om man inte "blåser ur" systemet med en långkörning då och då, vilket leder till att det kan ånga och droppa ur avgasröret, särskilt när det är svalt ute. Oroa dig inte för just det!
av jaka
#863058
Hej!
Man bör/ska alltid byta olja efter ett topplocksbyte om man vill sin motor väl! Lite vatten hamnar nästan alltid i botten på oljetråget, vilket inte är bra! -Så byt olja!!!!!
5W-40 helsyntet olja är det som gäller!
Som jag sagt tidigare så räcker det oftast inte med att bara byta ventilkåpspackningen utan man bör också kladda på en sträng blå silikon på packningsytorna för att vara helt säker på att det blir tätt!
Ta bort kåpan, torka rent med lacknafta och lägg på blå Loctite!
av Freddebula
#1240290
Hej jag skulle vilja låna tråden lite om det går bra.

Har blivit ägare till en jättefin 244. -92 med en B230f motor. Då jag upplever bilen något trött som många gör, har jag tänkt att byta ut toppen på den till en 531 topp med VX3 kam. Det här skulle enligt ”papper” ge runt 20hk till, alltså en total på 136hk.

Men när jag ändå har toppen lös så tänkte jag få till några extra hästar, siktar in mig på en total på 140-145.
För att nå dit tänkte jag mig att man skulle plana toppen lite. Då jag läst mycket om planing i andra forum så får jag svårt att bilda en uppfattning då de brukar spåra ur. Jag vill ha något som kommer hålla.

Då till frågan.
Om jag vill veta vad som är kvar av toppen innan det slår i och blir haveri? Om jag vill mäta mig fram, hur gör jag det lättast.
Hade tänkt plana 1,5-1,7mm för att uppnå mitt mål. Och mätningen vill jag få till just för att dels försäkra mig att det kommer gå ”fritt” och att kunna veta hur mycket det är kvar.
Någon som vet vad det är Orginal ? Så man kan ha en utgångspunkt?
Är jag fel ute för att nå mitt mål ? Bör jag plana mindre ?

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240330
Freddebula skrev:hade tänkt plana 1,5-1,7mm för att uppnå mitt mål. Och mätningen vill jag få till just för att dels försäkra mig att det kommer gå ”fritt” och att kunna veta hur mycket det är kvar.
Någon som vet vad det är Orginal ? Så man kan ha en utgångspunkt?
Är jag fel ute för att nå mitt mål ? Bör jag plana mindre ?
Det där med att plana är inga problem, och hur mycket du planar beror på vilket bränsle du ska köra på. E85 kan du plana till typ 12,5:1, 98 oktan kanske 11:1 du har original omkring 9,5:1 och jag tror att 531 toppen har omkring 10:1. Detta är kompressionsförhållandet, alltså skillnaden mellan cylindervolymen med kolven nere och volymen i i topplocket när kolven är uppe (inkl. packningen) Att något skulle "ta i" behöver du inte oroa dig för, du kan nog plana 3 - 4 mm utan att det skulle ta emot på ventilerna, men för att veta måste man mäta. Eller fråga folk som gjort det eller läsa på mer. Jag har inte trimmat motorer sedan B20 tiden och då planade jag en B20 "A" topp 5 mm, då ökade jag kompressionsförhållandet från 8,7 till 10,5 och den motorn "gick som ett skott" i en Volvo PV
Ventilerna kan endast "ta i" om kamremmen skulle gå av, inte annars. Men då krävs det mer planing än vad jag skrivit här eller extremt höglyftande kamaxel
av Freddebula
#1240458
Tack för svaret Lennart. Då behöver jag inte vara orolig, står och håller på att renovera en topp nu för första gången i mitt liv, rätt intressant och spännande haha, men jag inser att det kommer ta ett tag för mig att få i ordning den. Då till en följd fråga.

Om plastbrickorna under tryckarna är spruckna och isär, säger det något om hur motorn har gått eller är det standard? Konstigt nog såg dem bättre ut från 1:an till 3:an men sen blev de plattare å mer spruckna och nr 8 va sprucken helt, vad jag har läst och fått till mig sitter dem där för att motorn skall gå lite tystare. Är det så och vad heter dem ?

Med vänlig hälsning, Fredrik

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]