- tor 08 maj 2014, 22:31
#862928
Nu har jag kört korta sträckor i den kommun jag bor i, hit o dit, motorn blir varm ganska snabbt så allt är bra.
Jag kan konstatera detta :
1, vid ett par tillfällen såg jag INGET vatten i avgasröret, men idag var det massa vatten o vit rök när jag gasade!
2, 1:a dagens bilkörning så försvann ganska mycket kylarvatten, en halv-liter. Men nu senaste 2 dagarna är nivån oförändrad (Men vatten i avgaserna o vit rök)
3, Oljestickan har fin olja längst ned på mätområdet, men 1:a dagen fanns en liten gnutta "oboy" längst upp på stickan.
Jag ar också motortvättat för att se om topplockspackningen läcker "utåt". Kunde dagen efter se en liten samling olja ovanför packningen, vilket troligvis kommer from ventilkåpan eller det området(såg en del olja mellan fördelardosan o ventilkåpan), trots att jag igår bytte ventilkåpspackningen(men som knäcktes lite vid montering - dålig papperskvlitet)
Jag är helt säker på att kylarlocket är tätt, pyser högt tryck när motorn gått varm o jag lossar locket. Jag kan inte se vattenläckage ur några slangar, däremot är ena slangen vid oljekylaren lite våt upptill, skall titta närmare på detta genom att hissa upp bilen o kolla klämman plus ev byta slangen.
Det possetiva är att vattnet inte försvunnit senaste dagarna, och att oljan verkar okej än så länge och att jag ser ingen olja eller luftbubblor/avgaser i expansionskärlet. Det tråkigare är vita röken o vattnet o avgaserna.
Bilen började dricka vatten för 3-4 år sedan men jag o min far fattade inte varför, speciellt när det var så otroligt oregelbundet o vid enstaka tillfällen, kunde köra 3-4 månader utan vattenförlust, sen en vacker dag så hade lite försvunnit men inte mer än 0,5 liter - kanske normalt. Finns ingen vatten heller på golvet i bilen om det nu skulle komma från värmepaktet.
Värt att nämna är att jag bytte aldrig olja ännu efter topplockspackningsbytet, eftersom den är fin i färgen. Så min stora förhoppning är att den vinta röken o vattnet i avgaserna kommer från den skvätt vatten som ev. finns kvar i oljan. Men eftersom jag kört typ 30km så kanske vattnet redan borde vara "ute" från bilen??
Jag kan konstatera detta :
1, vid ett par tillfällen såg jag INGET vatten i avgasröret, men idag var det massa vatten o vit rök när jag gasade!
2, 1:a dagens bilkörning så försvann ganska mycket kylarvatten, en halv-liter. Men nu senaste 2 dagarna är nivån oförändrad (Men vatten i avgaserna o vit rök)
3, Oljestickan har fin olja längst ned på mätområdet, men 1:a dagen fanns en liten gnutta "oboy" längst upp på stickan.
Jag ar också motortvättat för att se om topplockspackningen läcker "utåt". Kunde dagen efter se en liten samling olja ovanför packningen, vilket troligvis kommer from ventilkåpan eller det området(såg en del olja mellan fördelardosan o ventilkåpan), trots att jag igår bytte ventilkåpspackningen(men som knäcktes lite vid montering - dålig papperskvlitet)
Jag är helt säker på att kylarlocket är tätt, pyser högt tryck när motorn gått varm o jag lossar locket. Jag kan inte se vattenläckage ur några slangar, däremot är ena slangen vid oljekylaren lite våt upptill, skall titta närmare på detta genom att hissa upp bilen o kolla klämman plus ev byta slangen.
Det possetiva är att vattnet inte försvunnit senaste dagarna, och att oljan verkar okej än så länge och att jag ser ingen olja eller luftbubblor/avgaser i expansionskärlet. Det tråkigare är vita röken o vattnet o avgaserna.
Bilen började dricka vatten för 3-4 år sedan men jag o min far fattade inte varför, speciellt när det var så otroligt oregelbundet o vid enstaka tillfällen, kunde köra 3-4 månader utan vattenförlust, sen en vacker dag så hade lite försvunnit men inte mer än 0,5 liter - kanske normalt. Finns ingen vatten heller på golvet i bilen om det nu skulle komma från värmepaktet.
Värt att nämna är att jag bytte aldrig olja ännu efter topplockspackningsbytet, eftersom den är fin i färgen. Så min stora förhoppning är att den vinta röken o vattnet i avgaserna kommer från den skvätt vatten som ev. finns kvar i oljan. Men eftersom jag kört typ 30km så kanske vattnet redan borde vara "ute" från bilen??