Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#859940
Jag har nyligen fått höra på forum o hos verkstäder att plana topplocket är något man bör göra vid byte av topplockspackning. vissa säger att man måste, andra säger att man inte måste. Någon sa att har motorn kokat så måste man förmodligen plana topplocket. En mekaniker sa att motorn har förmodligen slagit sig o måste planas.

1, Först undrar jag vad man menar att motorn kokat o bör därför planas, alltså är det pga avlagringar från kokningen eller att metallen slagit sig pga värmen?

2, Jag fattar inte, varför planar man bara topplockets yta? Är inte motorblockets yta lika viktig? Är det för att bränslets explosion bara "når" översidan av packningen o inte undersidan?

(Min motorn har aldrig kokat eller gått varm. Ytorna har jag skrapat rena från den gamla packningen)
av rid54
#859944
Topplocket kan bli skevt av att bli överhettat, som vid kokning (dvs man har för lite vatten, eller vattnet cirkulerar inte i motorn och då kokar det till slut). Då kan det behöva planas. Blocket blir oftast inte skevt... Planing är dock inget som absolut måste göras bara för att man byter topp-packningen, det räcker gott att rengöra ytorna ordentligt. Planing är för övrigt nåt man bör överväga noga, så man inte skapar spänningar som inte fanns från början, det finns trådar här som förklarar detta bättre än jag kan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#860096
olofp skrev:Angående fråga 2: Motorblocket är väl gjutjärn
Gjutjärn är betydligt "stabilare" material när det gäller varmkörning, Jag är inte säker på att ett vitblock hade klarat en "riktig" varmkörning. Som lite "onödigt vetande" (mitt huvud är fullt av sådant, enligt min fru...) I instruktionsboken för min Volvo T22 (som jag tyvärr inte har kvar) står det När kylarvattnet är riktigt rostfärgat och grumligt (detta var före glykolens tid) ska man hälla i en viss mängd soda och varmköra motorn. Därefter ska man täcka över kylaren, låta motorn stå på tomgång och låta den koka i 20 minuter. Därefter tappa ut vattnet, låta den svalna och fylla på nytt. Detta hade minsann inte varit lönt att ens tänka på med dagens motorer. Min T22-a var en fotogen traktor från 1952 med en 2,5l motor på hela 22 hk. Komp.förhållande har jag för mig var 5,5:1.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
#860344
Så är det nog, att toppen är av aluminium, och att den kan bli skev vid varmkörning. Fick tyvärr försent höra att plana en topp kostar 500-700kr. Hade jag vetat att man själv kunde lämna in en topp för planing och för så blilig peng så hade jag gjort det när toppen var avtagen!! Nu är den på igen o de mesta kring är efter många timmar också påskruvat. Be för gudarna att toppen min inte behöver planas :D
av Andis
#860388
lennarte skrev:
olofp skrev:Angående fråga 2: Motorblocket är väl gjutjärn
Gjutjärn är betydligt "stabilare" material när det gäller varmkörning, Jag är inte säker på att ett vitblock hade klarat en "riktig" varmkörning. Som lite "onödigt vetande" (mitt huvud är fullt av sådant, enligt min fru...) I instruktionsboken för min Volvo T22 (som jag tyvärr inte har kvar) står det När kylarvattnet är riktigt rostfärgat och grumligt (detta var före glykolens tid) ska man hälla i en viss mängd soda och varmköra motorn. Därefter ska man täcka över kylaren, låta motorn stå på tomgång och låta den koka i 20 minuter. Därefter tappa ut vattnet, låta den svalna och fylla på nytt. Detta hade minsann inte varit lönt att ens tänka på med dagens motorer. Min T22-a var en fotogen traktor från 1952 med en 2,5l motor på hela 22 hk. Komp.förhållande har jag för mig var 5,5:1.

Mvh
Lennart
Vilken härlig instruktionsbok :-)
Måste verkligen varit en tålig motor. Synd att du inte har kvar den.

Tackar för du skrev och berätta om det.

(När vi ändå är inne på onödigt vetande)
Har sett en liknade rolig sak i en instruktionsbok från en dåtidens BMW 7 serien från 1968 där dom rekommenderar att inte köra fortare än 170 km/h med snökedjor. Fel skrivet eller ej? Vet ej? Men lite roligt tycker jag det var. Kan ju varit 70 km/h dom menar också men även det tycker jag låter som en hög fart för en personbil med snökedjor monterade.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
#860389
Åter till ämnet.

Vad jag förstod av Pettson i en annan tråd så planas topplock ofta i onödan.

Efter att läst hans inlägg och tänkt tillbaka på en del planingar jag varit med och sett.

Så skulle jag råda att mäta toppen noga innan och se om den är skev eller rak. Med någon form av mickrometer.

Samt plana inte mer än absolut nödvändigt. (Speciellt viktigt om du har en V motor då du kan få problem med passformen på en sån efter planing.) kan vara bra att ha möjligheten till en planing i framtiden och därför inte plana bort material i onödan.

0,2 mm som brukar vara det som planas har jag förstått det som att det är ofta onödigt mycket. Finns dock oftast toppackningar att köpa som är just 0,2 mm tjockare för att kompensera för planingen. ( speciellt bra på V motor för passformen )

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av Nexus
#860393
på en gammal rödblockare kan man plana milimetervis utan problem
ja toppen är av aluminum och aluminium slår sig lätt vid värme. Det är ju ett "rörligt" material
av rid54
#860410
Toppen är ju ändå lite "böjlig". Om man lyfter toppen och noterar en liten skevhet, så måste man väl tänka på att den inte var "skev"när den satt fastskruvad, utan böjde sig när den togs loss. Då lär kamaxellagringarna inte sitta i linje längre. Planar man då, så kommer de felaktiga lagerlägena att fixeras och kamaxeln ligga i spänn när toppen är monterad igen. Är skevheten inte stor, kanske det helt enkelt går att utgå ifrån att toppen BLIR plan när den spänns fast med många tons tryck av topploksskruvarna.
av duttowisch
#860970
rid54 skrev:Toppen är ju ändå lite "böjlig". Om man lyfter toppen och noterar en liten skevhet, så måste man väl tänka på att den inte var "skev"när den satt fastskruvad, utan böjde sig när den togs loss. Då lär kamaxellagringarna inte sitta i linje längre. Planar man då, så kommer de felaktiga lagerlägena att fixeras och kamaxeln ligga i spänn när toppen är monterad igen. Är skevheten inte stor, kanske det helt enkelt går att utgå ifrån att toppen BLIR plan när den spänns fast med många tons tryck av topploksskruvarna.
Exakt! Jag kan säga att har motorn kokat är det stor risk att toppen är skev. Man kan rikta toppen men det kostar en hel del.
Men det är bara att kontrollera, man ska kunna vrida runt kammen ganska lätt när alla ventilerna är borttagna. 20nm till överfallen, olja på kammen.

En beg topp kostar från 500kr så det är inga större pengar. Men att köra runt med en topp där kammen kärvar kan bli dyrt.

Man kan plana mycket på en rödmotor. Jag har planat 2.3mm på min 531topp, 11.5 i komp (uppmätt med t-röd).

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]