Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av GurraAndsson
#1558309
Hej, jag blir snart galen på min Volvo 944. Det är en 1992 årsmodell med Loh 2.4 om jag inte är ute och cyklar. Bilen har gått förut och nu är det varken gnista eller ström till spridarkontakterna.

Har bytt följande: fördelarlock, rotor, tändkablar, tändspole, tändstift, hallgivare/implusgivare, tändmodul, spridarrelä, bränslerelä, tändbox och bränslebox.

Jag får gnista om jag kopplar en stift på kabeln från spolen. Då gnistrar det till en snabbis när man vrider på tändläge 2. Men sen inget mer. Bränslepumpen går också men annars stendött. Har inga felkoder heller.

Hjälp uppskattas och jag tackar så mycket på förhand.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558316
Jag tycker det mer ser ut som det mittersta på min bild. Ett överhettat stift är vitt, mycket vitt.
Jag hade vita stift på min B234F motor när jag följde NGK-s rekommendationer. Provade då med ett "kallare" stift (högre nummer på NGK) men dom funkade inte. Det finns idag alltför få tändstift så det täcker in alla bilmodeller så min motor hamnade i skarven mellan 6 och 7 hos NGK. Läste på om olika fabrikat och värmetal och landade på ett fabrikat som heter Brisk (Tjeckien tror jag) som hade fler modeller och har kört på dom sedan dess. Dom funkar kanon på min bil då jag kör den på etanol. Ändrar man på förutsättningarna för motorn, får man ändra på mycket annat också. Och gärna veta vad man gör och hur det fungerar ihop hela vägen från tank till avgasrör
av volvo944080601
#1558413
@lennarte, okej men vilket bränsletryck borde jag ha för den borde ju gå snålt som den är nu gröna r spridare 968 och 3 lmm men original btr asså 3 bar borde jag inte ha 3,8 bar btr så det blir typ 30 procent bränsle ökning och runt 30 procent luftflöde
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558425
Skrev jag inte tidigare om min justerbara BTR? Finns modeller som ökar bränsle tycket när turbon börjar ladda. Den jag har är linjär, har inte turbo.
av TioTusenKRBil
#1558509
Köp en budget btr nånstans ifrån som du seriekopplar med original btr. På så sätt har du alltid 3 bar, men 3,8 om din kinapryl funkar. Det *kan* spika men du har knappast något som kolla trycket i pumpen osv ändå så det är väl överkurs.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]