- tor 08 feb 2018, 11:26
#1231279
men jag återkommer imorgon eller lördag om jag hittar någon 2 polig kontakt
lennarte skrev:Köper man original så är den sonden anpassad till den motorn. Köper man icke original så får man en som passar på denna motor, det kan vara skillnad, men oftast fungerar det bra. Vissa av dessa motorer har en annan lambdasond, men där sitter ett annorlunda (som "NilsO" skriver) 3-poligt kontaktstycke. "Vanliga" (äldre) LH2,4 har ett 2-poligt och ett enpoligt (signalkabeln)Jag får leta när jag kommer hem imorgon efter nån 2 polig kontakt med en rosa och svart kabel? För de 2 vita kablarna från lambdan. Den svarta från lanbdasonden är den enda som är kopplad och den är skarvad med kabelskor vilket jag även förstått att man inte ska göra. Skarva med kabelskor alltså..
https://vparts.se/se/volvo-740-760/volv ... 916mm.html
Medans andra (nyare) har ett 3-poligt kontaktstycke
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-94 ... 915mm.html
Antal och färg på kablarna är samma men jag förmodar att det är ett annat kontaktstycke för det inte ska gå att förväxla, men är då kablarna klippta så vet man ju inte vilket det suttit (eller vilket det ska sitta) på just din motor. Detta har säkert med typ av boxar också att göra. Så är det (som det brukar vara på traktorer) blandat boxar, motor, lambda och annat kan det vara svårt att reda ut vad det ska vara för delar till just denna bil. Börja med WIN koden och ta reda på vad där suttit för något från början och då kan man få reda på var som är original och var som är bytt.
Kablarna till kontaktstycket (2-poligt) är rosa för + och svart för -. Kablarna till lambdasonden är båda vita och det spelar ingen roll vilken som är + eller -. Hur det är på modeller med 3-poligt kontaktstycke vet jag faktiskt inte, har inte "råkat it för" något sådant
men jag återkommer imorgon eller lördag om jag hittar någon 2 polig kontakt