- sön 21 jan 2024, 11:34
#1568065
En liten uppdatering efter en vecka. Jag bytte även olja och rengjorde toppen ordentligt med bromsrengöring då den var svart, sotig och allmänt äcklig. Noterade redan innan detta jobbet att det var något som läckte olja då underdelen där oljetanken sitter såg ut som nån sprutat tjära. Tänkte att det är säkert nån av packboxarna, och jo där inne var det lite svart och kladdigt. Kamremmen var dock torr.
Tittar nu när motorn är varm och kör på tomgång och kan konstatera att det räcker olja från motorn. Skruvade bort kamremskåpan så gott det gick och kikade men kunde inte se något blött eller uppenbart läckage från packboxen till kamaxeln.
Vad tror ni experter, kan det vara topplockspackningen som har gett upp? Antagligen har det läckt där väldigt länge, då det var skitigt och äckligt här redan innan. Är detta något man bör kolla upp? Kör nån mil i veckan med bilen, nästan bara korta körningar.
Har ritat i bilden oljans väg från efter att jag har torkat torrt med papper. Det tar kanske 1 minut för oljan att täcka det synliga området, och jag har ritat med röd pil hur den rinner. Det var svårt att se exakt varifrån den kom där inne i hålet.
Har svårt att se att det är packboxen till kamaxeln som läcker, den sattes in efter alla konstens regler, trycktes på plats med handkraft, oljades inte in, och ca 1 mm intryckt från kanten.
Edit: Läste följande på ett annat forum:
/H
Tittar nu när motorn är varm och kör på tomgång och kan konstatera att det räcker olja från motorn. Skruvade bort kamremskåpan så gott det gick och kikade men kunde inte se något blött eller uppenbart läckage från packboxen till kamaxeln.
Vad tror ni experter, kan det vara topplockspackningen som har gett upp? Antagligen har det läckt där väldigt länge, då det var skitigt och äckligt här redan innan. Är detta något man bör kolla upp? Kör nån mil i veckan med bilen, nästan bara korta körningar.
Har ritat i bilden oljans väg från efter att jag har torkat torrt med papper. Det tar kanske 1 minut för oljan att täcka det synliga området, och jag har ritat med röd pil hur den rinner. Det var svårt att se exakt varifrån den kom där inne i hålet.
Har svårt att se att det är packboxen till kamaxeln som läcker, den sattes in efter alla konstens regler, trycktes på plats med handkraft, oljades inte in, och ca 1 mm intryckt från kanten.
Edit: Läste följande på ett annat forum:
Ett vanligt fel är ju att ventilkåpspackningen läcker i högra främre hörnet, sen rinner oljan ner över toppen och motorn.Kanske är det detta?
Har man riktig "tur" så rinner det ner på grenröret...
/H