Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1567394
lennarte skrev:men om dom inte kollar att dom lyser, vet dom ju inte om dom är rätt inställda
Precis, och det gör dom genom att trycka på dimljusknappen :-D Händer det ingenting när dom gör det så... Är det inte mer med det :P
Givetvis ska är och bör det vara förarens ansvar att det lyser rätt ute i trafiken... Men det ser vi ju dagligen i traiken hur väl det fungerar i praktiken... :bored:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567450
För att återgå till mina stötdämpare. Trots minusgrader (0 till -3°) hela veckan har dom faktiskt tinat upp nu. Ska dock bli -13° inatt och -3° till -6° grader hela veckan, men jag ska inte köra på ett tag nu. Ska börja kolla på fjäderben. Måste jag ha med ABS? Eller är där något fäste att flytta över?
Körde nästan 10 mil idag och det funkar så bra, så bra. Var och lämnade säckarna som jag hämtade ved i förra gången (annan leverantör). Och var och hämtade 2 m³ bok ved. Den leverantören har jag köpt av i några år nu men det var sista gången. Han lägger av nu, han kan inte hålla sina priser. Sommarens priser på det han köper in blev för stora (850 kr/m³) och han börjar bli till åren också. Han är äldre än mig, men f-n så mycket raskare i benen....
av Chris72
#1567469
Vad gäller fjäderben o ABS, så är det väl hålet för givaren o skruvhålet för fastsättningsskruven som saknas på fjäderben utan ABS, är väl något fäste för kabeln uppe få fjäderbenet med, men det är väl inte sp å hispigt, går nog att fästa med vad som helst. Osäker på om det går att ta upp hålet för givaren vid navet som sagt.
//Chris
av TioTusenKRBil
#1567478
Det går ju alltid att fabricera egna lösningar men jag hade aldrig köpt ett fjäderben utan abs för att borra ut ett hål till sensorn. Sen vet jag inte om det skiljer lite mellan abs/icke abs nav när det kommer till fastsättning, och olika mängder tänder/pulser osv mellan abs systemen. Har du krökt ett fjäderben så blir det väl att ta reda på ett likadant. För övrigt hade jag aldrig kört på dämpare som blir stumma vid kyla, det är ju jättemysko. Man kan ju även borra upp och skicka in motorolja om det är en folkracebil, eller så köper man billiga gasdämpare. Kostar inte mycket mer än en fulltank för nya runtom.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567481
Övre fästet är idag buntband 😱😱 på båda sidor. Sist jag var på skroten (självplocken i Falkenberg) var där en "nyare" 940 där dom plockat fjädrar och övre fäste. Hade jag haft mer verktyg med mig hade jag plockat dom. Såg då att givaren inte sitter på samma ställe som på min 745-a. På 940-in satt den c:a kl 12:00, på min sitter den mellan 14:00 ockt 15:00. Men jag tror (inte kollat) att navet och kuggkransen är densamma. Har den senare modellen utan bytbara lager.
Ända sedan innan jag krökte fjäderbenet (c:a 480000 mil) har jag funderat på byte av stötdämpare. Framvagnen är (nästan) helt rätt, har vridit övre tallriken max så cambern är nästan rätt (mindre än en ½° fel och ökat Toe-in lite så den går rakt och sliter däcken rätt. Dock har jag ingen lust att sätta nya stötdämpare innan jag fått tag i nya fjäderben. Denna bil 745 GLT 16V var som ny utrustad med kraftigare fjädrar och gasstötdämpare som ny. Och dom sitter kvar än....😱😱
av Chris72
#1567482
Fastsättningen som sådan av fjöderbenen skiljer ju inte, har ju sett likadant ut sedan -85 med samma spindelleder o styrleder, så jag hade nog tagit ett fjäderben från en nyare 940 o satt dit, nej även om det går med hemmalösningar så är det smidigast köpa ett med ABS, och ja, det är nog olja i dämparna som dragit till sig en del fukt efter alla mil o år vad gäler stumheten. All olja slits med tiden inte bara motorolja.
Aha, ja, placeringen av givaren kan skilja, men naven/lagren med kuggkrans har jag för mig inte skiljer)

Jag bytte stötdämpare på min 945a när den gått 38K mil, då var de väl använvda, köpte Monore gasdämpare som är till turbon egentligen, blev en ny bil, sen fick jag några år senare byta ena fjäderbenet då navelspindeln blivit sliten så jag fick ett litet spel mellan hjulager/nav o spindeln som gav vibrationer.

//Chris
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567491
GLT 16V modellen har chassie mässigt mer gemensamt med Turbo modellerna än med GL och GLT (utan 16V motorn) vid dessa årsmodeller.
Om kuggkransen och hjullager är samma på alla (efter -88) så bör det vara samma som jag har. Min 745-a har ju 286 x 22 mm bromsskivor med Girling glidande dubbel ok. Köper man på självplocken kan man få med skivor och ok, så behöver man inte tänka på det.... 😇😇😇
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1567521
ABS sensorer är väldigt kinkiga med hur dom sitter. Visst går det att mickla dit dom på egen hand, men sen ska dom hamna exakt rätt också för att fungera. Inte för nära, inte för långt ifrån, inte för långt in, inte för långt ut...

Nä, köp ben avsedda för abs direkt istället. Finns roligare saker här i livet än att försöka få dit givare rätt på fri hand :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567547
Lucif3r skrev:Nä, köp ben avsedda för abs direkt istället. Finns roligare saker här i livet än att försöka få dit givare rätt på fri hand
Jo, det är tanken, jag vill bara veta så mycket som möjligt innan jag börjar skruva. Tar jag hela fjäderbenet får jag med bromsarna också (på självplocken), om man har tur.
av TioTusenKRBil
#1567559
Har du vridit camber så mycket det går original, eller har du borrat upp själv? På 7-900 serien kan man slå ut främre bulten och borra om topplagringens talrik och därmed ställa in camber utöver var som går med marginalen som finns i tornet.

Jag har bytt oljan på min men det är en[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]