Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bärsa
Nu ska ni få höra..Har en 745 GL-90.

Tankmätaren visar fullt hela tiden,när jag tutar eller slår av/på lyset så slår den i botten för att genast slå tillbaka till fulläget.
Jordfel tänkte jag..satte en extra jordkabel på baksidan av mätarhuset och jordade den i plåt,VOILA..kortis ?:-/ med påföljd att ALLA mätare såsom hastighet,trip,temp och tankmätaren tvärdog,men bakgrundsbelysning och klockan fungerade.
Ringde till Volvo och pratade med verkmästaren,han sa att jag kortslutit alla mätare och måste byta ut mätarhuset.
Kollade blocket och ringde en otroligt kunnig och trevlig farbror som renoverar och säljer alla typer av mätare till Volvo.
Jag skulle beställa ett nytt hus av honom,men han sade att jag inte behöver ett nytt hus,han talade om vad som gått snett:

:-(O) En krets är avbrunnen,ta ut mätarhuset,lägg det upp och ned på instrumentpanelen utan att lossa några kablar,på mitten något nedåt på huset sitter en kontakt med lila och vit kabel,5 cm till höger om den sitter det en liten mässingsfärgad skruv med en kabelsko,följ rakt upp ca 6-7 cm till en skruv,däremellan ser man på den blå plasten om kretsen är av,ser ut som en tunn tenntråd som gått av,sätt en vanlig tunn elkabel ca 6-7 cm lång ,från skruv till skruv,KLART.

Det FUNKADE!! :D mätarna är tillbaka..TACK snälle farbrorn.
Hela jobbet kostade 10 kronor,kabel+skor.Det tog 12-15 minuter att göra jobbet,från det att jag började skruva bort huset till dess att det satt på plats igen..och jag är då INGEN mekaniker.
Angående tankmätaren så sade den trevlige farbrorn att 100% säkert så sitter felet i själva mätaren som bör bytas ut,felet sitter inte i armaturen sade han,före -90 så var armaturerna i metall och armaturproblem kan förekomma,MEN..på -90 årsmodell så är armaturen i plast och är ovanligt att armaturen spökar,han visste direkt vad felet var när jag beskrev hur mätaren beter sig.
Ska beställa en renoverad bränslemätare av honom.
Han heter Lars-Olov och har nummer 0585-317 50 för er som behöver renoverade delar.

Om någon behöver ha bild på hur kabeln för kretsen på huset är fästad så kan jag ta bild.
Antar att det var farbrorn i Fjugesta, som brukar ha annonser på blocket? :) Riktigt trevlig och duktig man faktiskt. Har själv varit där och fått några mätarhuset fixade genom åren, så han kan man rekommendera.

Lycka till med ditt problem! 8)
Jo,just det..det är han,farbrorn i Fjugesta.Mycket förtroendeingivande farbror.Han vet vad han pratar om.

Ska sätta ut bild imorgon på kopplingen jag gjorde då kretsen var avbrunnen i mätarhuset.
Kan inte länka in bilder här,men om du vill ha bilder så skriv bara din e-mail adress så skickar jag bilder på en gång.
Krångligt att länka upp bilder på forumet,men om du vet ett enkelt sätt så är jag tacksam.
Gick inte att klistra in bilder direkt från datorn.

@lennarte , Dessa belägg har varit med sedan[…]

740 GLE 1988

Tack 🙂

Vänta nu, får inte spridarna spänn[…]

Lyfta av dörr, v60 -12

Jo... Dörren vägde lite mer än jag […]