Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ninesixtee
leifer skrev:Farsan verkar inte bli övertygad.
Har förresten monterad en torsen diff nu på min 940. Då upptäckte man att lagren i bakaxeln var dåliga, fick bytas. Jag bad dom även kolla kardanaxeln, och då visade det sig att stödlagret var rejält glapp. Även sånt här måste man veta lite om biltypen och kolla upp själv alltså. Ingen annan gör det tyvärr.
Din farsa verkar tjurig :wink: Att få fram att 850n, speciellt de första årsmodellerna, är en skitbil i jämförelse med 940 är lätt, det vimlar ju av begtester på nätet, bilprovningens statistik svart på vitt + naturligtvis sakkunskapen här.

Sen är det klart att det innebär vissa risker med att köpa en 13 år gammal bil, oavsett märke. Man kan ju inte förvänta sig nyskick på grejorna. Är han inte villig att ta den risken ja då får han väl slanta upp mer pengar och köpa en nyare, svårare än så är det inte.

Men för de pengarna kan han inte få en mer driftsäker bil. Basta 8)
Användarvisningsbild
av leifer
ninesixtee skrev: Men för de pengarna kan han inte få en mer driftsäker bil. Basta 8)
Jo men det jag menar lite är att som ägare till gamla bilar så får man själv dra i allt, åka runt till olika verkstäder och serviceinrättningar, tjata tjaja tjata, kolla kolla kolla, ringa bilmeken igen, för att han inte ringde då han sa att han skulle, dubbelkolla att verkstan gjorde ett bra jobb, gjorde det påstår att dom gjort (och tagit betalt för) etc.

Man måste också själv lära sig bilmodellen och vilka typiska grejor som pajar, det räcker alltså inte med det där snacket som många kör med "alla verkstäder kan meka 940".

Ex då detta med glapp i stödlagret på kardan. Eller dåliga lager/olja i bakaxeln.

På detta så börjar nu Bilia fasa ut vissa reservdelar då modellen börjar passera 15 år.

Det börjar nu också snart bli omöjligt att hitta en vettig 940 som gått under 30,000 mil (speciellt då kombi med manuell låda), så då vill det till att man just kan modellen, kollar vad tidigare ägare VERKLIGEN gjort i reparationer och när, dvs bortsett från den vanliga grundläggande servicen förstås.

Mvh
av FXWG
Köp en Kia CEED åt gubben, 7 års garanti. Den kan ni garanterat inte lämna iväg till nån annan verkstad än märkesverksta´n, så service boken kommer garanterat bli ifylld. När den bilen är 12 år och har 30 000 mil på mätaren,hur många tror du vill köpa den för 35000:- VOLVO 940 ÄR KVALITE´SOM KAN HÅLLA 130 000 MIL MED NORMALT UNDERHÅLL, GLÖM ALDRIG DET!!!!! :D
Användarvisningsbild
av leifer
Jo, 940 verkar vara så att säga överdimensionerad på flera sätt, främst kommer man väl att tänka på motorn. Plåttjockleken på bilen verkar också vara i en helt annan liga än dagens plåt. Men även lite elektronik är ett enormt plus när bilen börjar bli riktigt gammal liksom att bilarna är lättmekade, gott om plats, hyfsat billiga rejäla komponenter och till och med motorhuven går att fälla upp ordentligt.

Var väl bara äldre Mercedes-bilar som hade liknande hållbarhet och gav samma robusta känsla som en 240/740/940?
av Tarsiger
Och jag som nu tänkte byta min 945 (-96) mot en V70II i nära framtid! När man ser de respektfulla omdömena om 945 här i tråden blir man ju rädd att byta ner sig.

Ett skäl till att bytet inte skett tidigare är att Volvos kombimodeller efter 945 bara blivit mindre och mindre i lastrummet. De räcker helt enkelt inte till för en rejäl expeditionspackning eller vad det nu är. Dock är V70II aningen större än V70N, men inte alls så rymlig som 945. Och stolarna är bekvämare och generösare i 945 än i V70II, men i gengäld har V70II justerbar ratt. Vilken bil man sitter bäst i är nog därför en indvivuell fråga. Skälen för mitt intresse att byta handlar i stället om säkerhet (större vikt, whiplashskydd, utrymme för långa ben m m) och ljudnivå (viktigt vid viss typ av hörselskada).

Min 945 SE 1996 tog jag ut som ny vid årsskiftet 1995/96. Förra veckan passerade jag 51.000 mil. Alla SBP-protokoll är fullständigt rena utom ett. Där anmärktes på sprickbildnig i en främre bromsslang, det är allt. Varje service fram till idag är gjord av en och samma tekniker hos Bilia - utom några gånger när jag varit i Norrbotten vid service-mätarställningen - även sedan serviceboken blivit fullstämplad. Motorn B230FK med 5-växlade manuella lådan drar lite mycket bensin, men det är ju bara en (ofta överdriven) del av driftkostnaden. Service och delar är billiga. Det är sällan något måste bytas eller åtgärdas. Värdeminskningen per mil räknar jag nu som noll. Den dyraste reparationen rörde ECC med påfyllning av köldmedel och byte av kondensor. Men detta var inte bilens fel, utan berodde bara på att ett mycket oturligt stenskott passerat grillen och vållat ett läckage i kondensorn.

Bilen har automatisk nivåreglering, larm, farthållare, ECC, passagerarairbag, lastgaller, dragkrok och en hel del annat. Sedan förarstolens del av den ursprungsmonterade skyddsklädseln blivit utsliten tog jag helt nyligen bort den delen och se - därunder var skinnet och plyschen helfräscha trots utebliven skinnbehandling under alla år. Då smorde jag förstås in skinnet ordentligt.

Kanske bilen borde behållas i stället för att säljas, t ex om den kan överlåtas inom familjen. Kul i alla fall att ha en bil som alla förvånas över hur ny den ser ut efter alla sina mil. Och vad tror ni jag kommer att sakna mest när allt kommer omkring? Jo de föredömliga instrumenten som visar vad dom ska utan en fjant i mitten. Inte minst den analog klockan som har fantastisk gångprecision. De nya modellernas digitalklockor som inte kan avläsas utan att nyckeln sitter i är bara billigt skräp.
leifer skrev:Jo men det jag menar lite är att som ägare till gamla bilar så får man själv dra i allt, åka runt till olika verkstäder och serviceinrättningar, tjata tjaja tjata, kolla kolla kolla, ringa bilmeken igen, för att han inte ringde då han sa att han skulle, dubbelkolla att verkstan gjorde ett bra jobb, gjorde det påstår att dom gjort (och tagit betalt för) etc.

Man måste också själv lära sig bilmodellen och vilka typiska grejor som pajar, det räcker alltså inte med det där snacket som många kör med "alla verkstäder kan meka 940".

Ex då detta med glapp i stödlagret på kardan. Eller dåliga lager/olja i bakaxeln.
Jag har sen 2005 ägt 2st 940 sedaner, 1:a var en 1993 års 940 GL/SE PKT med ecc.
den köptes billigt år 2004 15000:- i göteborg och då hade den rullat 33000mil EXAKT.
bilen inköptes under stress kan man säga satt på morgonen och kikade på blocket efter volvo 740/760/940/960
och hittade en som jag fästes vid den var röd och hade inte gått mer än 18000mil. till summan 30000:-
på bilden såg den bra ut, men väl i gbg så konstaterades kraftiga oljeläckage i motor/v-låda,
samt. kopplingen helt slut, krackelerad lack på tak/motorhuv, ingen servicebok eller instr,bok
en misskött 940. klockan var 17:00 när vi lämnade detta sorgekapitel, för att genast köpa div blaskor
med bilannonser, och kl: 22:00 denna varma sommarkväll mötte vi säljaren av min blåa 944se
var trött och gjorde ingen noggrann koll provkörde kände xtra noga på kopplingen
med tanke på den vi tidigare kikat på.
15 papp ville han ha, och det fick han, då bilen i mycket fint skick för sina mil.
Körde hem (20mil) och blev alltmer fäst vid mitt köp, Den enda dyrare reparationen
som gjorts på bilen är AC rep 10000:- byte kondensor och kompressor.
kompressorn fick bytas eftersom den var tjuvkopplad via strömbrytare i bilen
vilket jag upptäckte först när kompressorn skar. Annars fortlöpande service och underhåll
samt byte av slitdelar, vilket man inte undkommer på varken nyare eller äldre bilar, oavsett märke.
men fördelen med dom äldre är att man kan göra väldigt mycket själv med bilen.
dock byttes denna ut mot en 97:a 940s2,3 LTT i april, när den gamla passerat 60,000mil,
MEN kollegan omhändertog den gamla som får tjänstgöra några år till,
förhoppningsvis får man uppleva att den rundar vägmätaren helt :D
och det torde inte vara helt omöjligt, läste vi bilägare för ett tag sen
en artikel volvo 740 90:a som då hade rullat 99000 mil utan större problem.
Kort sagt enl. mig är 940 det säkraste bilköp man kan göra.
själv jagar jag en lågmilad volvo 945 CLASSIC som andrabil :D
av Amirv8
det finns ingen bättre bil en 940. jag köpte en beg 940 -98 år 2004 och har inte haft några dyra reparationer en. det oftast lätta små fel som typ spänna rem osv.man lär sig väldigt mycket när man äger en 940 det är en bra första bill att lära sig jobba med. :-)-) nackdelen med dom är att det många ungdomar som köper dom och kör sönder dom med deras aggressiva körning. egen erfarenhet !
av Amirv8
jag kom även på en rolig grej min kompis köpte en Ford mondeo årsmodell 98 ungefär samtidigt jag köpte min Volvo 940 årsmodell 98. hans mondeo hade gått 7000mil när han köpte den och min 940 hade passerat 8000mil. jag säga er jag har aldrig sätt en bil som har varit så mycket på verkstad som hans Ford. Det första dom fick göra när mätaren slog över till 8000 va att köpa en ny motor och nu när den snart har slagit 10000mil så har dom varit tvungna att byta spindeleder bromsar hjullager som dom byt minst 3 gångr o mycket mer som en ny bränsle insprutmotor . och typ det ända jag har behövt o byta är den vanliga servisen. Nu När min volvo snart passerat 17000mil så fick jag min dyraste kostnad på bilen hittills som var en beg turbo för 2000kr. lätt fixat var det också jag var inte så mycket bilmekaniker men man lärde sig snabbt och lätt att komma åt var det också på nyare motorer måste du plocka ner halva motorn eller ta ut hela motorn för att byta turbon. :wink:
Användarvisningsbild
av leifer
vågaälskavolvo1985 skrev: men fördelen med dom äldre är att man kan göra väldigt mycket själv med bilen.
Jovisst, men det är också det många här pratar om underförstått. Men folk som inte har tid, plats eller kunskap att meka själv kan inte utnyttja den fördelen riktigt.

Sen är det lite som man är som person, för en äldre bil har ju tusen småfel. Gillar man det? På min bil gnisslar det och låter lite här och var. Från framvagn, från nåt metallbit som vibrerar vid acceleration, från nån broms som då och då börjar låta kraftigt (möjligen rostiga och ojämna skivor), som försvinner vid en lätt bromsning. Jag har mycket större krav på mina bilar än vad bilprovningen slår ner på. Ex vill jag att stötdämparna ska vara i bra skick.

Nu kan man igen säga "ja men det gäller ju alla bilar". Grejen är bara det att 940 nu är 12 år som yngst. Det är snart omöjligt att hitta nån som gått under 20,000 mil, och dom flesta har gått betydligt längre än så. Och 940 1996-1998 är dessutom lite mer komplicerad än förr bl.a. då pga turboagg. och AC.

Jag renoverade min AC förra året, dom tänkte byta kondensatorn till en modell i koppar som tydligen ska hålla enormt bra. Tyvärr var den slut och inget dom längre kunde ta in. Så det fick bli den vanliga som inte alls håller lika länge. Dvs det börjar trots allt bli så att verkstäderna börjar tappa kunskap och reservdelar till modellen.

Det gäller ju även kanske reservdelar på skroten. Ex om man vill hitta en bakaxel med slung diff i bra skick. Inte så lätt... Själv köpte jag en torsen diff i Göteborg istället i våras. Dom hade lite problem att montera då det blir allt ovanligare att folk gör detta.

Mvh

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]