Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jonasolof
#254920
Tack för bra och klargörande info om batterier.

Mäter jag under tomgång ligger spänningen över batteriet på över 14 volt nu men det räcker inte för att ladda batteriet så att bilen kan startas. Därmot går det att starta om batteriet laddats upp med den gamla linjära laddaren, men bara en gång. Jag förmodar att fel på laddregulatorn brukar vara antingen att det funkar eller är paj, ochn inte att man får en partiell nedsättning av laddregleringen. Så förmodligen tar batteriet laddning dåligt och det lilla det tar måste in med högre spänning än laddregulatorn vill ge.

Som gammal sändaramatör kan jag ohms lag fram och baklänges men bilelkomponenter är jag dålig på. Är inte helt övertygad om att den auktoriserade Volvoverkstad dit bilen ska i morgon är den stjärna som erfordras heller. Dock billigare att byta batteri än att lägga ned timmar på felsök. Dessutom har batterifästet rostat fast så de har förhoppningsvis någon standardlösning på det problemet (Pinnen med öglan går inte att rotera). När batteriet är bytt vidtar koll av laddning och jakt på strömtjuv. Men hur kollar man att laddningen sker på rätt sätt? Bara genom att mäta spänningen från regulatorn? Är laddningsregulatorn intelligent, arbetar den med varierande spänning eller stiger spänningen mer eller mindre linjärt med minskande laddström?
Användarvisningsbild
av emwtur
#254932
inteligent och inteligent :-)

den håller utspänningen på 14 volt - men har en max utström ( oftast termisk begränsning)
sen får batteri och förbrukare ta vad dom vill ha !

/emwtur
av Jonasolof
#255763
All funkar nu. batteriet är bytt, det gamla hade en dålig cell enl verkstaden trots att jag mätte upp drygt 12 volt efter laddning. Klämfästet fick göras om pga rostangrepp lokalt.

De kollade laddspäninng från generatorn, var 13,7 volt. Har beställt en solpanel 12 v 8 W som får sitta i vid bortovaro. Vidare beställt en CTEK Multi XS 7000 för att ladda upp batteriet när bilen inte körts långt nog på ett tag.

Telialänken var utmärkt. Har tre digitala voltmetrar och de skiljer mindre än 10 mV vid mätning på samma källa ca 12 volt. Ska kolla laddningsstatus enligt tabell och diagram. Det finns anledning att misstänka sulfatering för bilen går ibland bara ett par km om dan.

Jag har en viss motvilja mot underhållsfria lyxbatterier där man inte kan komma åt vätskenivån i varje cell. Vilken typ är tåligast mot problem pga urladding?

Vill man vara snäll mot det nya batteriet vid kyla kan jag ju koppla in det lilla startaggregatet jag köpte på ett "friskt" batteri. För även om krämen i bilbatteriet räcker för att dra igång motorn kan det ju ändå vara delvis urladdat.
#256069
Hej!

Roligt att det har löst sig för dig med nytt batteri.
Du skriver att du hade drygt 12 volt efter laddning. Detta innebär att du hade ett dåligt batteri om du hade tolkat mina rader rätt. 12,1 volt urladdat, 12,4 volt halvladdat, 12,7 fulladdat. Hade du mätt syran så hade du själv kunnat konstaterat vilken cell som var dålig och inte tog laddning. Det är samma sak som avbrott i batteriet. En del har lock som täcker en cell eller tre celler samtidigt, går lätt att öppna och andra har skruvlock. De som är utan lock brukar vara gelé batterier = slutet batteri vilket det ej att mäta syran på. Detta är i korta drag om öppet/slutet batteri.

Lennart 960
av sssljo
#256100
Jonasolof skrev:All funkar nu. batteriet är bytt, det gamla hade en dålig cell enl verkstaden trots att jag mätte upp drygt 12 volt efter laddning. Klämfästet fick göras om pga rostangrepp lokalt.

De kollade laddspäninng från generatorn, var 13,7 volt. Har beställt en solpanel 12 v 8 W som får sitta i vid bortovaro. Vidare beställt en CTEK Multi XS 7000 för att ladda upp batteriet när bilen inte körts långt nog på ett tag.

Telialänken var utmärkt. Har tre digitala voltmetrar och de skiljer mindre än 10 mV vid mätning på samma källa ca 12 volt. Ska kolla laddningsstatus enligt tabell och diagram. Det finns anledning att misstänka sulfatering för bilen går ibland bara ett par km om dan.

Jag har en viss motvilja mot underhållsfria lyxbatterier där man inte kan komma åt vätskenivån i varje cell. Vilken typ är tåligast mot problem pga urladding?

Vill man vara snäll mot det nya batteriet vid kyla kan jag ju koppla in det lilla startaggregatet jag köpte på ett "friskt" batteri. För även om krämen i bilbatteriet räcker för att dra igång motorn kan det ju ändå vara delvis urladdat.
Vill bara lägga in att jag har införskaffat samma laddare (Vidare beställt en CTEK Multi XS 7000 för att ladda upp batteriet när bilen inte körts långt nog på ett tag.) och återställt ett batteri som jag hade dömt ut. Det har stått i mitt garage i ett halvår tomt. Trodde att det var kört. Drog igång min 740 efter 10 sek utan problem och håller fortfarande volt talet utan problem(batteriet stått en vecka efter laddning).
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]