Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Flingan69
#1578563
Halloj!
Jag var ute och körde en längre tur med bilen igår och efter ett tag började bilen gå riktigt dåligt
(940 b230fd)
Först började den hacka/blöddra nån sekund vid gaspådrag, detta blev värre och värre och tillslut hände ingenting när jag gasade på, motorn blir helt tyst och varvar ingenting vid fullt gaspådrag. När jag stannade ex. vid en korsning dog den och var riktigt svårstartad, fick nöta läänge på startmotorn och först när jag släppte nyckeln från tändläge skrammlade den igång. Då låter det hiskeligt från huvudpumpen under bilen i några sekunder (skrammlar och viner), och den går med nöd och näppe igång för att fortsätta som innan. Så haltar jag hem för att felsöka bilen

Felkoderna säger 223 (tomgångsventilen), den felkoden har funnits ett tag men tomgångsventilen lär ju knappast påverka körningen så?
Fick också felkod 121 på lmm men den försvann när jag tryckt åt kabeln till lmm lite bättre och problemet kvarstår

Idag testade jag starta den igen, går hur bra som helst tills den kommer upp i arbetstemperatur, då blir symptomen de samma, jag såg då också att det droppar bensin från undersidan av BTR. Misstänker att den har något med saken att göra..

Sorry för att tråden blev så lång, försöker få med alltihop. Frågan är nu, är symptomen jag får något som tyder på BTR? Känns konstigt att bränslepumpen ska skrammla och ha sig för det, kanske en kombo av förpump och bränsletrycksregulator som strular?

Någon som kan får jättegärna dela med sig av sina tankar och gärna också förklara hur/varför bilen reagerar såhär, jag är lite hobbyentusiast och vill gärna lära mig av er kloka motornissar :-)

Tack!
Senast redigerad av 1 Flingan69, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1578566
Regulatorn kan absolut spela in i detta. Speciellt om det läker bensin från den. Ta bort vacuumslangen till den ock kolla om det rinner bensin ur den där. I så fall är den helt kass. Det kan ju också vara o-ringen som tätar mellan btr och fuelrail som är på väg att ge sig helt också.
av Flingan69
#1578569
Ska testa direkt efter jobbet! Tack
Kan btrn göra att soppapumpen skramlar vid start och har sig? Eller är det något separat fel? Som sagt bara när den är varm och går dåligt, Utbilda mig gärna i hur det funkar :-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1578594
Att pumpen under låter kan bero på flera saker: Pumpen i tanken har slutet fungera, pumpen i sig är inne på sista versen eller att pumpen inte jobbar mot/kan bygga upp tryck.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1578685
Om du kopplar loss LMM och motorn går bättre kan det vara fel på den. Här verkar det vara tvärt om att den går bättre när du trycker till den. I vart fall måste du kolla och nolla felkoderna. Ligger det en felkod kvar kan felet kanske också kvar i vissa fall. Då kan motorn gå i ett "fel säkert" läge och ECU tar inte längre emot signaler från givarna.
av Flingan69
#1579135
Halloj igen
Har försökt nu att lösa detta problem ett tag men kommer ingenstans, man vilm ju inte gärna byta delar blindt och tömma plånboken utan att va säker..
Felkoderna 121 och 113 finns kvar och återkommer när man nollat felkodsläsaren.
Jag har testat bränslepumparna, se surrar på båda två. När bilen är kall går den klockrent, när den kommer upp i temperatur är problemet det samma.

Felkod 121 tyder på signal från luftmassemätaren, men motorn går annorlunda med den urdragen, inte jättemycket sämre men ändå sämre, tomgången sjunker osv. Provade också med en annan lmm från en b230fk, tror dock den var av fel modell, tomgången försvann helt och bilen gick dåligt då med.

Finns det något annat ni kan tänka er som kan ge felkoderna 121 tillsammans med 113 förutom lmm? Eller något sätt att testa lmm så man kan vara säker? Har inget mätverktyg och känns väl dyrt att köpa en ny utan att vara säker.

Håller på att bli galen på bilen då jag inte förstår något mer, ni som är kloka får gärna dela med er.
#1579152
Felkod 1-2-1
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.

Felkod 1-1-3
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning
.
När motorn är kall skickar lambdasonden inte signaler. Inte förren den blir varm. Det kan ta några 100m upp till någon km. Kan vara lambdasonden som "spökar". Du får ta loss den svarta ensamma kabeln från lambdasonden vid kontaktstycket vid tändspolen. Med lambdasonden helt bortkopplad bör motorn gå bättre om den är felet. Du har väl bytt BTR-en om den var kass. Du måste alltid kolla och nolla felkoder. Gör du inte det vet inte ECU att felet är lagat, och tror att felet fortfarande är kvar

Bra tips att trycka ner och släppa upp 👍, de[…]

XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]