Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1576069
Hej,

Någon som vet vad jag behöver komplettera med för att få VGA2 larm i min S90-98 som är utrustad med fjärrstyt C-lås från fabrik?
#1576085
Relä(märkt 210-211), fjärris, kabel från relä till glasskrosssensorn och diod(finns 2 varianter av VGAII här, ena har en lös diod på kabeln, den andra är tänkt att kopplas till befintlig diod i bilens instrumentbräda), siren samt huvlås.
Kablaget för huvlåset och sirenen bör redan finnas. Huvlåset är inte nödvändigt för funktionen av larmet, men du mister ju larmfunktion om någon bryter upp huven..
#1576096
Tack!

Vet du var man hittar huvlås och sirenkablage?

Det ser ut att finnas en anslutning ovanpå reläet, vad ansluts där?
#1576148
Jag har nu djuptdykt i detta via Vida, Elscheman och visuella kontroller.

Reläplatserna bakom askkoppen är fulla (fyra reläer). Om jag tolkar bilderna rätt skall reläet som är märkt 207 med en sladdanslutning på toppen av reläet bytas ut mot Larm-Reläet. Kan det va så? Eller är det reläet 101 102 som skall bytas ut?

Jag har hittat kablarna där jag skall ansluta tuta och huvkontakt.
#1576162
Ok, det skall sitta bakom askkoppen enligt all information jag hittat. Misstänker att "fjärrstyrningsreläet" skall bytas ut till ett larmrelä.
#1576170
Så här ser det ut under/bakom stereon in min S90-98.
reläplats.jpg
reläplats.jpg (91.65 KiB) Visad 297 gånger
När jag tog ut reläet som är omnämnt "211" från den reläplatsen (den tomma i bilden ovan) som larmreläet skall sitta (enligt elschemat). Jag antar mitt "remote controll relä" skall bytas ut till ett Larmrelä, sedan är det nog bara att koda in nycklarna igen och komplettera med horn och huvkontakt i de kabelstycken jag lokaliserat under huven...
realä.jpg
realä.jpg (122.7 KiB) Visad 297 gånger
Resan fortsätter....
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]