Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#861014
Det där med skevhet, i dom fall jag har jobbat med detta (det är ganska många år) så har jag inte stött på någon som i mina ögon är skev eller skevar. I mina öron låter det som om toppen "slagit" sig eller "vridigt sig". Dom gånger jag har fått planslipa topplock är det för det är "lägre" just runt cylinderkanten just där packningen har läckt ut kompressionen. Det blir ju en våldsam temperaturhöjning just vid "tändningen" som "läcker ut" på ett lokalt mindra ställe. Därför tycker jag "sätter sig" är ett bättre ord, alla 4-a hörnen kan ju fortfarande vara "i våg" och att kamaxeln skulle kunna börja tröga i detta fall är det ingen eller mycket liten fara för.

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
#862471
Tyvärr verkar det som min bil dricker lite vatten fortfarande, kanske topplockspackningsbytet inte hjälpte, eller så är det bara luft ur kylssystemet som gjorde att vattennivån sjönk? ..ska köra lite mer o kolla vattnet/oljan.

Jag snackade med en meck för ett par dagar sedan han bad mig varmköra motorn o dra åt bultarna till toppen med ett extra knäck(utöver det instruktionsboken säger), vilket jag igår gjorde. - för att tvinga ned ev. slagningar i toppen. Svettigt att dra åt dem kan jag lova, o då menar jag inte fysiskt, utan rädlsan av att dra av en bult, hua!
av rid54
#862473
Vid vattenförlust är väl inte topp-packningen det enda eller ens det första man bör misstänka? Det kan ju läcka någonstans i någon skarv eller från kylaren eller från värmepaketet. Det är inte alltid lätt att se var det kommer ut vatten. Om du inte har vatten i oljan eller avgaser i kylsystemet så bör du förmodligen börja med en provtryckning av kylsystemet.
Användarvisningsbild
av lennarte
#862478
BlåVolvo skrev:Tyvärr verkar det som min bil dricker lite vatten fortfarande, kanske topplockspackningsbytet inte hjälpte, eller så är det bara luft ur kylssystemet som gjorde att vattennivån sjönk? ..ska köra lite mer o kolla vattnet/oljan.
Ett vanligt och ofta förbisett fel är kylarlocket. Är inte det 100% så ångar vatten ut, särskilt om du har "fuskat" med glykolblangningen. Hur mycket fyller du på? Fyller du för mycket i så "trycker" motorn ut överskottet när den blir varm. Kolla max/min markeringen. "Ge det" ett par mil innan du börjar oroa dig för mycket

Mvh
Lennart
av BlåVolvo
#862928
Nu har jag kört korta sträckor i den kommun jag bor i, hit o dit, motorn blir varm ganska snabbt så allt är bra.
Jag kan konstatera detta :

1, vid ett par tillfällen såg jag INGET vatten i avgasröret, men idag var det massa vatten o vit rök när jag gasade!
2, 1:a dagens bilkörning så försvann ganska mycket kylarvatten, en halv-liter. Men nu senaste 2 dagarna är nivån oförändrad (Men vatten i avgaserna o vit rök)
3, Oljestickan har fin olja längst ned på mätområdet, men 1:a dagen fanns en liten gnutta "oboy" längst upp på stickan.

Jag ar också motortvättat för att se om topplockspackningen läcker "utåt". Kunde dagen efter se en liten samling olja ovanför packningen, vilket troligvis kommer from ventilkåpan eller det området(såg en del olja mellan fördelardosan o ventilkåpan), trots att jag igår bytte ventilkåpspackningen(men som knäcktes lite vid montering - dålig papperskvlitet)

Jag är helt säker på att kylarlocket är tätt, pyser högt tryck när motorn gått varm o jag lossar locket. Jag kan inte se vattenläckage ur några slangar, däremot är ena slangen vid oljekylaren lite våt upptill, skall titta närmare på detta genom att hissa upp bilen o kolla klämman plus ev byta slangen.

Det possetiva är att vattnet inte försvunnit senaste dagarna, och att oljan verkar okej än så länge och att jag ser ingen olja eller luftbubblor/avgaser i expansionskärlet. Det tråkigare är vita röken o vattnet o avgaserna.

Bilen började dricka vatten för 3-4 år sedan men jag o min far fattade inte varför, speciellt när det var så otroligt oregelbundet o vid enstaka tillfällen, kunde köra 3-4 månader utan vattenförlust, sen en vacker dag så hade lite försvunnit men inte mer än 0,5 liter - kanske normalt. Finns ingen vatten heller på golvet i bilen om det nu skulle komma från värmepaktet.

Värt att nämna är att jag bytte aldrig olja ännu efter topplockspackningsbytet, eftersom den är fin i färgen. Så min stora förhoppning är att den vinta röken o vattnet i avgaserna kommer från den skvätt vatten som ev. finns kvar i oljan. Men eftersom jag kört typ 30km så kanske vattnet redan borde vara "ute" från bilen??
av rid54
#862979
All förbränning av bensin och diesel skapar vattenånga (+ koldioxid och lite annat). Vattnet kondenserar i avgasröret och det kan bli en hel del om man inte "blåser ur" systemet med en långkörning då och då, vilket leder till att det kan ånga och droppa ur avgasröret, särskilt när det är svalt ute. Oroa dig inte för just det!
av jaka
#863058
Hej!
Man bör/ska alltid byta olja efter ett topplocksbyte om man vill sin motor väl! Lite vatten hamnar nästan alltid i botten på oljetråget, vilket inte är bra! -Så byt olja!!!!!
5W-40 helsyntet olja är det som gäller!
Som jag sagt tidigare så räcker det oftast inte med att bara byta ventilkåpspackningen utan man bör också kladda på en sträng blå silikon på packningsytorna för att vara helt säker på att det blir tätt!
Ta bort kåpan, torka rent med lacknafta och lägg på blå Loctite!
av Freddebula
#1240290
Hej jag skulle vilja låna tråden lite om det går bra.

Har blivit ägare till en jättefin 244. -92 med en B230f motor. Då jag upplever bilen något trött som många gör, har jag tänkt att byta ut toppen på den till en 531 topp med VX3 kam. Det här skulle enligt ”papper” ge runt 20hk till, alltså en total på 136hk.

Men när jag ändå har toppen lös så tänkte jag få till några extra hästar, siktar in mig på en total på 140-145.
För att nå dit tänkte jag mig att man skulle plana toppen lite. Då jag läst mycket om planing i andra forum så får jag svårt att bilda en uppfattning då de brukar spåra ur. Jag vill ha något som kommer hålla.

Då till frågan.
Om jag vill veta vad som är kvar av toppen innan det slår i och blir haveri? Om jag vill mäta mig fram, hur gör jag det lättast.
Hade tänkt plana 1,5-1,7mm för att uppnå mitt mål. Och mätningen vill jag få till just för att dels försäkra mig att det kommer gå ”fritt” och att kunna veta hur mycket det är kvar.
Någon som vet vad det är Orginal ? Så man kan ha en utgångspunkt?
Är jag fel ute för att nå mitt mål ? Bör jag plana mindre ?

Med vänlig hälsning, Fredrik
Användarvisningsbild
av lennarte
#1240330
Freddebula skrev:hade tänkt plana 1,5-1,7mm för att uppnå mitt mål. Och mätningen vill jag få till just för att dels försäkra mig att det kommer gå ”fritt” och att kunna veta hur mycket det är kvar.
Någon som vet vad det är Orginal ? Så man kan ha en utgångspunkt?
Är jag fel ute för att nå mitt mål ? Bör jag plana mindre ?
Det där med att plana är inga problem, och hur mycket du planar beror på vilket bränsle du ska köra på. E85 kan du plana till typ 12,5:1, 98 oktan kanske 11:1 du har original omkring 9,5:1 och jag tror att 531 toppen har omkring 10:1. Detta är kompressionsförhållandet, alltså skillnaden mellan cylindervolymen med kolven nere och volymen i i topplocket när kolven är uppe (inkl. packningen) Att något skulle "ta i" behöver du inte oroa dig för, du kan nog plana 3 - 4 mm utan att det skulle ta emot på ventilerna, men för att veta måste man mäta. Eller fråga folk som gjort det eller läsa på mer. Jag har inte trimmat motorer sedan B20 tiden och då planade jag en B20 "A" topp 5 mm, då ökade jag kompressionsförhållandet från 8,7 till 10,5 och den motorn "gick som ett skott" i en Volvo PV
Ventilerna kan endast "ta i" om kamremmen skulle gå av, inte annars. Men då krävs det mer planing än vad jag skrivit här eller extremt höglyftande kamaxel
Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]

@Officefb , Enklast är väl att kö[…]