- lör 03 mar 2018, 18:56
#1236416
Hej igen!
Kom hem igår kväll och idag satte jag igång med bilen. Började med att checka att det finns gnista. Det gjorde det, den såg fin ut tycker jag (kollade visserligen bara på två cylindrar, utgick från att övriga också har gnista). Därefter bytte jag reläet (var ju slut på Biltema, men hade köpt ett på Mekonomen). Fortfarande inget ljud från bränslepumpen när jag slog på tändningen, så nästa steg blev att plocka ned pumpen, tog ned hela "ramen" som pumpen och bränslefiltret sitter på.
Testade sedan att köra på 12 Volt direkt på pumpen - och visst funkar den, den surrade igång direkt och pumpade ut det som fanns kvar i filtret. Möjligen kan jag tycka att ljudet från pumpen inte lät helt "mjukt och harmoniskt", lät lite knackigt, men den verkade ju pumpa hur bra som helst i alla fall! Så då är det alltså inte trasig bränslepump som gör att bilen inte startar...
Checkade förresten om det är spänning fram till pumpen också, och där var det något mystiskt. När tändningen slogs på fick jag 12 Volt mellan kablarna, men detta varade bara i 1-2 sekunder, sedan var det 0 Volt igen! Jag antar att det finns en "tryckstyrning" som gör att pumpen drar på i endast en eller ett par sekunder om man slår på tändningen, sedan slår den av pga trycket är uppnått. Men nu var ju pumpen demonterad, så inget tryck kan ha uppstått - och ändå var det spänning fram till pumpen endast under en väldigt kort stund. Om man vred ett steg till, så att startmotorn drog igång, var det dock kontinuerlig spänning, visserligen bara 10-11 Volt, men det beror väl på att startmotorn tar rätt mycket ström, särskilt nu när det var -5 grader ute?
En kompis sa att det finns någon givare också som kan knasa, men om det är det som är fel trodde han att det heller inte ska finnas någon gnista?
Nån som har någon ide om vad det kan vara för fel?