Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Micc
#1234614
Höll ca 23 000 mil i alla fall :D . Det kanske man får vara nöjd med trots allt (om det nu är det som är felet, men jag börjar väl med det). Ska nog köpa en tångampermeter också, minns att jag tittade efter sådana för många många år sedan, när jag grejade mer med bilar och annat, men då var de rätt dyra. Nu gör ju fabriken i Kina allting till helt andra priser.
av Micc
#1234615
En koll bara: Är det lönt att köpa reläet på Biltema, är det någorlunda kvalitet. Man vet ju inte - kanske behåller bilen i 26 år till...
av Micc
#1234809
Toppen, tack!

Kanske gör det enkelt för mig då och byter reläet som första åtgärd. Men... skit... reläet verkar vara slut, slut, slut. Har två Biltema i närheten eller där jag passerar ibland, kollade där först. Slut!Slut! Kollade även 7-8 andra Biltema-butiker och det var lika slut där.
av Micc
#1236416
Hej igen!

Kom hem igår kväll och idag satte jag igång med bilen. Började med att checka att det finns gnista. Det gjorde det, den såg fin ut tycker jag (kollade visserligen bara på två cylindrar, utgick från att övriga också har gnista). Därefter bytte jag reläet (var ju slut på Biltema, men hade köpt ett på Mekonomen). Fortfarande inget ljud från bränslepumpen när jag slog på tändningen, så nästa steg blev att plocka ned pumpen, tog ned hela "ramen" som pumpen och bränslefiltret sitter på.

Testade sedan att köra på 12 Volt direkt på pumpen - och visst funkar den, den surrade igång direkt och pumpade ut det som fanns kvar i filtret. Möjligen kan jag tycka att ljudet från pumpen inte lät helt "mjukt och harmoniskt", lät lite knackigt, men den verkade ju pumpa hur bra som helst i alla fall! Så då är det alltså inte trasig bränslepump som gör att bilen inte startar...

Checkade förresten om det är spänning fram till pumpen också, och där var det något mystiskt. När tändningen slogs på fick jag 12 Volt mellan kablarna, men detta varade bara i 1-2 sekunder, sedan var det 0 Volt igen! Jag antar att det finns en "tryckstyrning" som gör att pumpen drar på i endast en eller ett par sekunder om man slår på tändningen, sedan slår den av pga trycket är uppnått. Men nu var ju pumpen demonterad, så inget tryck kan ha uppstått - och ändå var det spänning fram till pumpen endast under en väldigt kort stund. Om man vred ett steg till, så att startmotorn drog igång, var det dock kontinuerlig spänning, visserligen bara 10-11 Volt, men det beror väl på att startmotorn tar rätt mycket ström, särskilt nu när det var -5 grader ute?

En kompis sa att det finns någon givare också som kan knasa, men om det är det som är fel trodde han att det heller inte ska finnas någon gnista?

Nån som har någon ide om vad det kan vara för fel?
av Rådlös
#1236487
Inte så mycket om fel, men den givaren som din kompis nämnde är troligen vevaxelgivaren. Den säger var på vevaxelvarvet svänghjulet befinner sig. Detta i sin tur ger ju signal till styrdatorn när det skall komma en insprutningspuls och tändgnista. Och även på vilken cylinder. Om den givaren är trasig så kommer det aldrig någon insprutningspuls eller tändgnista. Styrdatorn vet ju inte att motorn snurrar runt (med startmotorns hjälp). Man kan Ohmmäta givaren som kontroll. Det finns en skarvkontakt på kabeln och där kan man öppna och mäta. Givaren skall vara på 200 - 300 Ohm (?) om den är hel. Kontakten sitter uppe på torpedväggen ungefär mellan dom båda vindrutetorkarna. Kontakten, stor som en tändsticksask ungefär, är inklädd i ett gummihölje. Givaren sitter nere över svänghjulet, nära kopplingskåpan.

Du säger att gnistan "ser fin ut". Detta är egentligen ett mycket luddigt begrepp. Ute i fria luften med lufttrycket som är här kan gnistan "se fin ut". (Den skall vara blå) Inne i cylindern kan det vara något helt annat. Luft är en bra isolator. Ute var gnistan blå och stark. Inne i cylindern under kompressionstakten är lufttrycket 10 gånger mera än ute i fria luften. Och isoleringen i den komprimerade luften är också 10 gånger bättre. Så det krävs full kraft på gnistan för att det skall fungera.

Din tråd är lång och jag har inte lusläst den. Och jag säger inte att felet är vevaxelgivaren eller tändsystemet. Men det kan ju var uppgifter som är bra att känna till.
av Micc
#1236512
Tack Rådlös!

Jo jag inser att jag inte är specialist på att bedöma gnistor, men den är stark och blåvit - inte gul, så det kändes som om den är tillräckligt bra för att kunna starta.

Får väl gå vidare och kolla upp vevaxelgivaren.
Men Först: Är det inte märkligt att bränslepumpen tycks fungera när jag har den demonterad, men när den satt monterad hördes inget surr när man slog på tändningen - den ska väl dra igång då? Och man ska väl kunna höra det surret under någon sekund eller två? Vill minnas att det hördes tydligt tidigare när motorn funkade

Och vad är det som gör att den bara är igång under denna korta stund - finns det en tryckgivare som känner att tillräckligt tryck byggts upp? Eller får den ström endast under denna korta tid av andra skäl? (jag frågar eftersom jag mätte upp spänning mellan pumpens två anslutningskablar under endast en väldigt kort stund, sen blev det 0 Volt igen. Detta när pumpen fortfarande satt monterad - och trots att pumpen INTE hade startat alls, dvs inget tryck kan ha byggts upp(!).)
av NilsO
#1236532
Micc skrev: Och vad är det som gör att den bara är igång under denna korta stund - finns det en tryckgivare som känner att tillräckligt tryck byggts upp? Eller får den ström endast under denna korta tid av andra skäl? (jag frågar eftersom jag mätte upp spänning mellan pumpens två anslutningskablar under endast en väldigt kort stund, sen blev det 0 Volt igen. Detta när pumpen fortfarande satt monterad - och trots att pumpen INTE hade startat alls, dvs inget tryck kan ha byggts upp(!).)
När man slår på tändningen utan att starta motorn så arbetar pumpen ett par sekunder för att bygga upp bränsletryck. Det finns ingen tryckgivare, utan de två sekunderna antas räcka. Pumpen styrs av reläet, som i sin tur styrs av bränsleboxen. (Det är alltså ett slags "timerfunktion".) Så detta verkar alltså fungera precis som det ska.

När motorn går runt (antingen för att den är igång eller för att man kör på startmotorn) ska pumpen få spänning hela tiden. Vilket också verkar fungera som det ska, om jag tolkar din beskrivning rätt.
av Micc
#1236544
NilsO skrev: När man slår på tändningen utan att starta motorn så arbetar pumpen ett par sekunder för att bygga upp bränsletryck. Det finns ingen tryckgivare, utan de två sekunderna antas räcka. Pumpen styrs av reläet, som i sin tur styrs av bränsleboxen. (Det är alltså ett slags "timerfunktion".) Så detta verkar alltså fungera precis som det ska.

När motorn går runt (antingen för att den är igång eller för att man kör på startmotorn) ska pumpen få spänning hela tiden. Vilket också verkar fungera som det ska, om jag tolkar din beskrivning rätt.
Tack! Ja då verkar alltså styrningen/strömtillförseln till pumpen fungera korrekt. Och pumpen funkar ju demonterad, men verkade tydligen inte funka när den satt på plats. För visst ska den höras tydligt då, jag har ju för mig att det är så - men kan någon bekräfta detta...(att det ska höras ett tydligt surr)?

För i så fall verkar det vara så att det ändå är pumpen som knasar, inte sant? Funkar när den är demonterad, måste kanske inte betyda att den funkar när ska arbetar arbeta upp tryck. Lite konstigt möjligen för när jag höll fingret för intaget på pumpen kändes ett tydlig sug, fingret fastnade lite.

Sen återstår naturligtvis att allt var helt, men att en eller båda elkontakterna hade dålig anslutning. Jävla skit, får väl återmontera och kolla detta, men eftersom jag ligger utomhus i en snödriva vill jag gärna minimera "på-plats-mekandet"

Jag har också en V60 T3 automat med 1,5-li[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Enligt artikeln som jag länkar till nedan s&a[…]

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]