Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Micc
#1234249
Hej!

Den gamla trotjänaren 945:an som jag köpte ny 1992 har problem, och då får ju jag problem... Motorn starar inte, innan den blev tvärdöd, startade den vid ett par tillfällen, men gick dåligt och dog sedan. Detta hände ett par gånger samma dag. Kan inte uppge exakt hur den betedde sig då, det var hustrun som körde hem från jobbet. Ringde mig och sa att bilen inte startade, men sedan gick den igång i alla fall. Jag bad henne köra den ordentligt varm, då jag trodde att det var något fuktproblem med tändningen. Men efter bara en km blev det motorstopp och därefter har den inte gått att starta. Jag är inte jättekunnig på motorer, men har skruvat lite grann av snålhet ibland.

Så när jag kollade bilen noterade jag att det inte hörs något "surr" från bränslepumpen när man slår på tändningen. Har kollat säkringarna som är hela och jag gissar därmed att bränslepumpen har givit upp. Kollade i Haynes 940-bok och konstaterar att det finns två bränslepumpar, en i tanken och en sittande under bilen. Den senare kallar de huvudbränslepump.

Kan man utgå från att det är den under bilden som slutat fungera? Eller är det troligast att det är den i tanken. Tacksam för tips om det är någon som känner till vilken som vanligtvis ger upp? Förstår egentligen inte riktigt varför man har två pumpar?

/Micc
av NilsO
#1234285
Det är mest av tradition som det är två pumpar på tidiga årsmodeller av 940.

Om man bara sätter en pump under bilen så får man diverse problem som har att göra med att den måste "suga upp" bränslet ur tanken eftersom utloppet går upp genom toppen på tanken. Det fungerar bra så länge nivån i tanken är någorlunda hög och ledningen fylld med bränsle, men sämre om nivån är låg (då kan det uppstå ångblåsor pga undertrycket som bildas vid den högsta punkten) eller om det är luft i ledningen. Volvos lösning var att sätta en extra pump nere i själva tanken som matar fram bränslet till huvudpumpen. På senare årsmodeller av 940 valde man den enklare lösningen att sätta själva huvudpumpen nere i tanken istället, under bränslenivån. Då räcker det med en enda pump.

Jag är inte säker på att pumparna ska arbeta när du slår på tändningen. De (eller snarare den) gör det på bilar som bara har en pump, men inte alltid på de som har två.

Bästa sättet att börja felsöka när bilen inte startar är att börja att se om tändsystemet fungerar, dvs om det finns gnista (med ett extra, löst tändstift) och om bilen startar kort på startgas.
av Micc
#1234310
OK, då förstår jag varför man sätter två pumpar. Och själv har jag faktiskt inte kollat om det sitter en pump under bilen, läste bara detta i Haynes-boken (är borta på veckorna och i helgen som varit var det väldigt körigt med annat, så jag hann bara ta en första kik på bilen)-

Men jag har tämligen bestämt för mig att det (när bilen funkar) hörs ett tydligt surr när man slår på tändningen...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1234337
Det finns båda varianterna angående om pumparna ska gå eller inte. I vart fall ska dom gå (båda) när du "kör" på starten. Säkring 1 är huvusäkring för systemet och huvudpumpen och säkring 11 är för tankpumpen. Det sitter ett "bränslerelä" bakom säkringarna (vitt relä på vänster sida) som kan "gå sönder" ibland. Billiga och ganska lätt att byta. Sitter även ett relä på expansionskärlet för kylaren, det är för ström till spridarna. Även själva tändlåset kan krångla, fast då brukar det inte stanna vid färd.
Det är dom sista modellerna av 940 som har bara en pump (-97 - -98) så du ska ha 2. Om du öppnar tanklocket och lyssnar så ska det höras ett "surrande" i tanken nä du kör på starten. Och även då under bilen under förarstolen ungefär
av Micc
#1234395
OK, stort tack för informationen, nu har jag mer att gå på. Och reläet vid säkringarna kan man kolla om det funkar genom att ta loss det och mata med ström och se att det "drar" som det ska (mäta utgående pol), antar jag - eller? Återkommer när jag kollat vidare, kommer tyvärr ta minst en vecka dock, hade en förhoppning om att få tid i helgen, men kommer sannolikt inte kunna hinna, har ett pågående bygge och det har kört ihop sig där...
av Rådlös
#1234409
Här fick du veta av Lennart E vilka säkringar som var aktuella. Köp en sådan här tångamperemeter och mät på dom aktuella kablarna om någon av dom inte drar någon ström. En trasig pump drar ingen ström. https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... instrument
En pump som är på väg att ge upp, alltså på väg att gå sönder drar mera ström än vad det är tänkt från början. Gäller för övrigt alla elektriska enheter.
Instrumentet kan man ha nytta av även i framtiden. Även om man anlitar en elektriker i byggsammanhang, så kan man för sin egen skull och utbildning/nöje använda en sådan här vid funktionskontroller och annat. Och naturligtvis i framtida felsökningar i bilen när problem uppstår.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1234428
Det vita bränslereläet är ju mer en fråga när än om det börjar strula. Kostar så lite att det bör bytas förebyggande i alla fall...
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]