- tor 22 feb 2018, 14:18
#1234249
Hej!
Den gamla trotjänaren 945:an som jag köpte ny 1992 har problem, och då får ju jag problem... Motorn starar inte, innan den blev tvärdöd, startade den vid ett par tillfällen, men gick dåligt och dog sedan. Detta hände ett par gånger samma dag. Kan inte uppge exakt hur den betedde sig då, det var hustrun som körde hem från jobbet. Ringde mig och sa att bilen inte startade, men sedan gick den igång i alla fall. Jag bad henne köra den ordentligt varm, då jag trodde att det var något fuktproblem med tändningen. Men efter bara en km blev det motorstopp och därefter har den inte gått att starta. Jag är inte jättekunnig på motorer, men har skruvat lite grann av snålhet ibland.
Så när jag kollade bilen noterade jag att det inte hörs något "surr" från bränslepumpen när man slår på tändningen. Har kollat säkringarna som är hela och jag gissar därmed att bränslepumpen har givit upp. Kollade i Haynes 940-bok och konstaterar att det finns två bränslepumpar, en i tanken och en sittande under bilen. Den senare kallar de huvudbränslepump.
Kan man utgå från att det är den under bilden som slutat fungera? Eller är det troligast att det är den i tanken. Tacksam för tips om det är någon som känner till vilken som vanligtvis ger upp? Förstår egentligen inte riktigt varför man har två pumpar?
/Micc
Den gamla trotjänaren 945:an som jag köpte ny 1992 har problem, och då får ju jag problem... Motorn starar inte, innan den blev tvärdöd, startade den vid ett par tillfällen, men gick dåligt och dog sedan. Detta hände ett par gånger samma dag. Kan inte uppge exakt hur den betedde sig då, det var hustrun som körde hem från jobbet. Ringde mig och sa att bilen inte startade, men sedan gick den igång i alla fall. Jag bad henne köra den ordentligt varm, då jag trodde att det var något fuktproblem med tändningen. Men efter bara en km blev det motorstopp och därefter har den inte gått att starta. Jag är inte jättekunnig på motorer, men har skruvat lite grann av snålhet ibland.
Så när jag kollade bilen noterade jag att det inte hörs något "surr" från bränslepumpen när man slår på tändningen. Har kollat säkringarna som är hela och jag gissar därmed att bränslepumpen har givit upp. Kollade i Haynes 940-bok och konstaterar att det finns två bränslepumpar, en i tanken och en sittande under bilen. Den senare kallar de huvudbränslepump.
Kan man utgå från att det är den under bilden som slutat fungera? Eller är det troligast att det är den i tanken. Tacksam för tips om det är någon som känner till vilken som vanligtvis ger upp? Förstår egentligen inte riktigt varför man har två pumpar?
/Micc