Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anglhz
#1234125
740 GLT 90a

Höger bakdäck hugger när bakdäcken spinner. Det händer enmbart när det spinner och det är väldigt ofta. Inte alltid men ofta. Tänk er hur ABSen hugger på däcken, så hugger det på höger bakdäck när det spinner, kör man på torr asfalt så går det bra.

Har fått att det kan vara "hundbenet" nån bussning där i, men har kollat och tycker bussningarna ser bra ut.

En annan har sagt att det kan va nån kugg i diffen som e pajj, men då tkr jag det borde hända varje gång ?

bör tillägga att detta händer i stortsätt alltid från 0 - 10 km/h. Mest vid start vid tillexempel rödljus.

Ska försöka få nån liten film på det så det går att höra, men är det någon som kan ana något?

Samt för att nu byta bakaxel om man ska göra det, går vilken bakaxel som har ABS som helst eller? Tänker även på utväxling etc.

MVH
Användarvisningsbild
av lennarte
#1234178
Har det att göra med belastningen eller hur mycket det "spinner", jag menar om det är vid typ halka eller när du slirar på torr asfalt?? Kan det vara något med däcket??? Det som rör sig i bakaxeln när ett hjul spinner är kugghjulen i differentialen och den är gjord för att jämna ut belastningen vid kurvtagning inte för att "spinna loss" vid rödljus. Dom små kugghjulen är inte gjorda för det och håller inte i längden. Därför är ofta bilar numera utrustade med differentialbroms (antingen mekanisk eller via ABS-en) bl.a för att "skona" kugghjulen i differentialen. "Antispinn" är ju en form av differentialbroms.
Vad gäller byte av bakaxel gäller före eller efter årsmodell -88B (-89). Då ändrades nämligen antalet kuggar i bakaxeln för hastighetsmätaren och ABS-en, det är alltså samma bakaxel på alla (med eller utan ABS). Alla efter -88B års modell funkar och det finns modeller med differentialbroms också. Utväxlingen skiljer mellan motorstyrka och växellåda i första hand men kan skilja mellan årsmodeller också. Det finns ett antal olika men vanligast är nog 3:31, 3:54 (manuell), 3:73 (overdrive) Jag har 3:73 på min 745 -88B, med B234F motor på 159 hk och M46 växellåda (Overdrive) Vill du ha större utväxling (spinna "bättre") så kolla på 945-or, kan finnas med 3:91 och även 4:10.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1234194
Dåliga bussningar, stötdämpare och däck kan orsaka såna där saker. Men om det är som så att vänster hjul spinner fritt och höger börjar hugga så är nog snarare diffen inne på sista versen
av NilsO
#1234232
Skulle inte en 740 GLT kunna tänkas ha bakaxel med differentialspärr ("slungdiff")? Den skulle kunna bete sig ungefär så. Den är ju inte tänkt för situationer när man låter hjulen spinna med flit, utan ska hjälpa till när ena bakhjulet får dåligt fäste.
av anglhz
#1234302
NilsO skrev:Skulle inte en 740 GLT kunna tänkas ha bakaxel med differentialspärr ("slungdiff")? Den skulle kunna bete sig ungefär så. Den är ju inte tänkt för situationer när man låter hjulen spinna med flit, utan ska hjälpa till när ena bakhjulet får dåligt fäste.
Då borde det väll hända varje gång det spinner ? Men detta känns inte "naturligt" haha. Här har ni klipp på hur det är när man bara roterar däcket manuellt.

O ja ja vet att bromsen ligger i. Får verkligen inte in cylindern haha så blir o byta den oxå snart :)

Användarvisningsbild
av lennarte
#1234309
NilsO skrev:Skulle inte en 740 GLT kunna tänkas ha bakaxel med differentialspärr
Jag har en GLT med (i pricip) all utrustning som fanns till -89 års modell. Det enda jag vet som saknas är ECC ("bara" AC) och "slungdiff". Det var väl bara -88 års modell som var en "riktig" GLT, sedan var det ett utrustningspaket, och så fick man välja till typ 16V motorn, läder AC och liknande. Min GLT har 16V märke på bakluckan, det hade inte -88. Då hade alla GLT 16V motorn.

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]