Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1213806
Hej

Ville tipsa bara.

HAR BILEN RULLAT ÖVER 15K mil? det har den säkert Idag. Gällande dessa äldre 9ser.
TVEKA då inte byta dämparna bak, det gör stor skillnad. Lovar !

Jag hittade riktigt billigt nya stötdämpare gas bak till bilen hos bildelaronline24.se
De skickade paketet ifrån tyskland, 4dagars lev tid. UPS kom med budbil ända hem,
Dom har både olje och GAS. Till samma priser, jag valde GAS dämpare då de är lite sportigare och ger lite bättre väghållning vid sportigare körning.
Fortfarande är dessa inga sportdämpare, men bättre än orignal.
Den som kör lugnt och sakta men vill ha max komfort bör välja oljedämpare.

Priser olika butiker:
Vet att Biltema har billiga med, men det har varit problem med vissa Biltema bakdämpare. Som inte hållt så länge.
Kanske är bättre idag?
Men sen är även komforten USEL.
En släkting bytte till Biltemas dämpare bak, bilen blev extremt hård och konstig. Slog som fan i gropar, som maxsänkt epa blev den fast det var helt original höjd.
Inte alls bra. Men de är ju gjorda i billigaste Kina. Han hade samma bil 944sedan fast utan turbo, men det är ju samma ändå

Jag fick KYB märkes stötdämpare för samma pris hemkört, made in Japan.
Riktigt bra grejjer. .
Ska ha dessa över vintern nu bara. Gick på under 700kr för båda två med frakt ( inga pengar runt 320kr st) Och bra märke.


HÅRD VINTER I ÅR:
Metrologerna har hotat med kallvinter,+mkt snö-
Kanske bäst köra original höjd nu denna vinter.- sen så orkar jag inte meka med framvagn nu , saknar garage meka i, har sommarbilen avställd där.
På våren monterar jag komplett sportchassi, Märkes sportdämpare och lägre fjädrar runtom.

TIPSET:
Om ni är ute efter byta era dämpare bak BILLIGT & BRA, kolla gärna in den Tyska sidan.

Otroligt bra och billiga. Mkt bättre än Biltemas dämpare. Samma pris typ.

Dom andra butikerna tar över 1100kr för två . Där kan man inte handla tycker jag.
Dessa är MINST samma eller bättre än de,
och endast för ca 700kr båda kört hem till dörren.
MYCKET NÖJD ÄR MAN.
Made in Japan är de. Märke KYB / JAPANPARTS

Bytet tog bara 30minuter båda sidor.
Körde muttrarna och bultarna av och på med eldriven muttermaskin som jag har till montera och demontera däcken/hjulen med.
Smorde in allt med kopparpasta, på med grejjerna.
Gick ruskigt fort, ruskigt enkelt byta själv bak på 944
17-18-19 mm nycklar är allt som behövs.
Nu när man vet hur det görs exakt så skulle det ta mig byta dom max 20minuter :)
Så enkelt är det.
Jag har inte mekat innan nästan alls.

Detta gäller Sedan
97a är min.

Lycka till
#1232918
Roligt att du är nöjd. Jag är av en annan åsikt.

Antar att du inte varit i kontakt med deras chat-support?
En otrevligare och ohjälpsammare "support" får man leta efter.

Det finns fler än jag som har dåliga erfarenheter:
https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293645

För övrigt är det samma företag som bildelarexpert.se, autodoc.se m. fl.
Olika domäner men samma svinpälsar som står bakom.
Jag beställde från ett företag, fick fakturan från ett annat och paketet från ett tredje.

/ Mikael
#1232993
Joo, så länge det fungerar med leverans och det är rätt grejer så är det inga problem. Jag handlar på http://www.mister-auto.se och har inte haft problem. Köpte en gång ett torkfilter till min AC (745 -88B) och fick då ett till den nyare 740 modellen (som även passar 900). Dom hävdar att det är samma filter, och det är rätt. Det är exakt likadant, men det saknar påfyllningsventilen...... Den sitter på kondensorn på dom senare modellerna. Jag har senare fått reda på att det finns en adapter att sätta på tryckvakten så man kan fylla AC-n där, men det visste varken dom eller jag då. Efter några mail fram och tillbaka fick jag lämna tillbaka det med mottagarfrakt och pengar tillbaka så den biten var inga problem.
Annars handlar jag på Biltema, men det börjar utgå delar till 7/900 modellerna där nu. Köpte nu senast stötdämpare bak och främre avgasröret. Avgasröret har utgått men det fanns kvar i en annan butik så dom "fixade" det ändå. Jag har 16V motor så det skiljer en del mot andra 740. Stötdämparna var dessa, gasdämpare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000024469/

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]