Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1233114
lennarte skrev:Det är betydligt mer än att justera kontakten. Först, har du haft bort och isär spjällhuset? Efter många år och många mil blir det slitkanter i spjällhuset efter gasspjället. Dessa måste slipas/putsats bort och även själva gasspjället kan behöva putsas i kanten. Om man har loss spjäll och spjällaxeln från spjällhuset är det mycket noga att det justeras in rätt igen. Om motorn går på tomgång och du klämmer åt en av slangarna till tomgångsmotorn så det blir helt tätt så ska motorn stanna, eller i sämsta fall gå dåligt. Det betyder att motorn får luft från någon annanstans än genom tomgångsmotorn
Gjorde testet med 3 knapptryckningar såg att tomgångsventil funkar så det är som du säger nog slitkanter i spjällhus så spjället fastnar något kunde se när jag tog av slangen från lmm att det var spår inne i spjällhus
#1233279
När du "har isär" spjällhuset, så får du ta ut spjället för att få ut spjällaxeln för att komma åt ordentligt. Fint slippapper (320) och tvätta med gröna sidan på en tvättsvamp. När du sedan sätter ihop det så ska du se till att gasspjället verkligen tätar helt när det är stängt. När jag fixade mitt spjällhus så satte jag tillbaka gasspjället och satte i skruvarna till spjället men drog inte fast dom. Sedan knackade jag försiktigt på spjället (med en liten kulhammare) så det verkligen bottnar ordentligt (stoppskruven utskruvad). Håller du spjällhuset mot ljuset så ska inget, eller mycket lite ljus "sippra" igenom I kanten runt Sedan när spjället är ordentligt i botten så låste jag skruvarna med Locktite. Först därefter så justerar jag stoppskruven. Skruva in stoppskruven tills den precis rör stoppet. Med returfjädern monterad så "duttar" du på länkaget och när du samtidigt skruvar sakta in stoppskruven så hör du när skruven "landar" mot stoppet. När du är i exakt det läget när skruven "landar" så skruvar du in skruven 3/4 varv och låser den. När jag gjort detta på min motor så har tomgången legat på exakt 850 varv. Och när jag "klämmer" någon av slangarna så sjunker tomgången till c:a 200 varv för att sedan "dö" helt. Detta förutsäger att allt annat (vevhusventilation, tjyvluft) är fixat.
#1233319
lennarte skrev:När du "har isär" spjällhuset, så får du ta ut spjället för att få ut spjällaxeln för att komma åt ordentligt. Fint slippapper (320) och tvätta med gröna sidan på en tvättsvamp. När du sedan sätter ihop det så ska du se till att gasspjället verkligen tätar helt när det är stängt. När jag fixade mitt spjällhus så satte jag tillbaka gasspjället och satte i skruvarna till spjället men drog inte fast dom. Sedan knackade jag försiktigt på spjället (med en liten kulhammare) så det verkligen bottnar ordentligt (stoppskruven utskruvad). Håller du spjällhuset mot ljuset så ska inget, eller mycket lite ljus "sippra" igenom I kanten runt Sedan när spjället är ordentligt i botten så låste jag skruvarna med Locktite. Först därefter så justerar jag stoppskruven. Skruva in stoppskruven tills den precis rör stoppet. Med returfjädern monterad så "duttar" du på länkaget och när du samtidigt skruvar sakta in stoppskruven så hör du när skruven "landar" mot stoppet. När du är i exakt det läget när skruven "landar" så skruvar du in skruven 3/4 varv och låser den. När jag gjort detta på min motor så har tomgången legat på exakt 850 varv. Och när jag "klämmer" någon av slangarna så sjunker tomgången till c:a 200 varv för att sedan "dö" helt. Detta förutsäger att allt annat (vevhusventilation, tjyvluft) är fixat.
Jag får se när jag har tid någon dag för denna operation.

Hur ser du på detta med biltemas Lambdasond jag trodde ju inte den var bra först men eftersom jag fick skarva hade jag ju inget val.men egentligen är det ju mycket annat som kan strula också sen kanske det inte visar sig förrän avgasmätare test på besiktningen om den värmer för dåligt?
#1233391
drummeldrutten skrev:Hur ser du på detta med biltemas Lambdasond
Många som klagar på att det inte funkar har kanske ett annat fel. Som exempel, du får felkod på Lambda reglering och byter då Lambdasond, men felet är kvar alltså är det en kass Lambdasonden som köpts. Fast felet hela tiden varit något annat, typ avgasläcka eller något sådant. I ditt fall (FD-motorn) så har inte Biltema någon som är passar "din" motor och då blir det ju en "skarvad" universal som gäller och då fungerar det kanske inte fullt ut om inte den är "anpassad" för EGR och Air-Puls. Dock, om inte detta funkar (avstängt, bortplockat, igensatt) så kanske en universal Biltema Lambdasond kan funka. Det beror på om boxen kan "tolka" signalerna rätt. Där passerar vi gränsen för mitt kunnande om detta. Hur boxarna fungerar och hur signalerna tolkas där är inte min "grej".
#1233430
lennarte skrev:
drummeldrutten skrev:Hur ser du på detta med biltemas Lambdasond
Många som klagar på att det inte funkar har kanske ett annat fel. Som exempel, du får felkod på Lambda reglering och byter då Lambdasond, men felet är kvar alltså är det en kass Lambdasonden som köpts. Fast felet hela tiden varit något annat, typ avgasläcka eller något sådant. I ditt fall (FD-motorn) så har inte Biltema någon som är passar "din" motor och då blir det ju en "skarvad" universal som gäller och då fungerar det kanske inte fullt ut om inte den är "anpassad" för EGR och Air-Puls. Dock, om inte detta funkar (avstängt, bortplockat, igensatt) så kanske en universal Biltema Lambdasond kan funka. Det beror på om boxen kan "tolka" signalerna rätt. Där passerar vi gränsen för mitt kunnande om detta. Hur boxarna fungerar och hur signalerna tolkas där är inte min "grej".
ok jag tror inte puls air eller egr funkar men bilen går bättre och bättre så jag låter det vara nu får väl se om det blir problem framöver tack för all information
#1238310
Om lampan lyser är där felkod att hämta. Vissa av felkoderna "sätter" boxen i ett "spar/nödprogram" kallat "Limp Home Mode" där den stänger av sig från yttre information och då går motorn på kanske 80% och bränsleförbrukningen ökar. Den ökar på en del andra felkoder också, för dom indikerar ju på att något är fel.
En original Bosch (inte nödvändigtvis från Volvo) är nog det bästa alternativet på dessa motorer (FD) eftersom dom skiljer sig från "dom andra" Kollade på http://www.mister-auto.se på detta. Dom har Bosch (0 258 003 378) för c:a 1200 kr och Pierburg för c:a 1100 kr (OEM-9135621 - 9135794). Bosch är ej tillgänglig, men Pierburg finns för omgående leverans. Båda är oskarvade med "rätt ??" kontaktstycke.
http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... g3922.html
Kolla även på typ http://www.bildelsbasen.se/ eller liknande, dom lämnar garanti på dom. Om man läser om Lambdasonder så är det en del som säger att livslängden är 10000 mil. Vet ej hur detta stämmer med verkligheten dock.
Som alltid, försök utesluta allt annat först, just FD motorn har ju en del "extra felkällor" som kan ställa till det
#1246467
drummeldrutten skrev:Lampan har börjat lysa igen och den drar 2liter milen är nog trots allt original Lambdasond som måste till kanske lmm är nog het tips
Vad hade du för felkoder?? Är dom "nollade"
Avgasläck (före katen) och läck på insugssidan är nog trots allt vanligare än fel på Lambdasonden och/eller LMM-en
#1260601
Långt om länge har nu bytt pulsair packning hade läcka där även grenrörspackningar men inte löst problemet än Lampan tänds ändå bytt Lambdasond men bränsleförbrukningen har gått ner får se när detta löser sig

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]