Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1226387
lennarte skrev:
mattsson81 skrev:Nja om någon har pillat i mjukvaran i boxen så bör dom ju rimligen ha sänkt bränslemängden iochmed att det satt större spridare på den.
Större spridare = kortare puls för samma mängd dvs man sänker spridartiden.
Problemet är att det finns sååå mycket man kan göra med en Volvo i allmänhet och en A-traktor i synnerhet, och ingen vet idag vad som egentligen är gjort med denna motor. Det kan sitta ett chip i för en trimmad turbomotor och sedan bytt till större spridare ändå. Sedan det blev bytt till mindre spridare har jag fått uppfattningen att den går bättre, om än inte bra. Det att den börjar "ryka svart" när LMM kopplas bort kan tyda på det. Men det enda vi egentligen vet är att vi inte vet. ?:-/ :lol:

Det är bränsle boxen vi pratar om väl?
Den som sitter på höger sida, höger om passagerarens ben?
Jag har två sådana boxar, likadana, det är samma nummer i båda bilarna.
Byter jag den skulle det väl bli skillnad, om boxen är ändrad.

Jag inser ju att det är en traktor, som folk pillat med ordentligt.
Tycker ändå det är konstigt.
Bränsleboxen är rätt, lmm är rätt, btr är rätt och spridare är rätt. Till en vanlig b230f, menar jag nu.
Det enda som skiljer är tändboxen, men den ska inte har betydelse, som jag förstår.
Jag inser att det en turbo på, men turbon ska väl inte kunna göra att den bluddrar och går orent och oregelbundna fel?
Skulle turbon påverka skulle den väl bete sig likadant, varje gång den laddar på ett givet tryck?
Nu är ju den dessutom urkopplad, spärrad i öppet läge, så den är ju liksom inte med i leken?

Skulle det vara elektriskt felkopplat, skulle väl bilen gå regelbundet illa, en elektrisk felkoppling blir ju konstant, det ändrar ju sig inte.
Bilen är ju oregelbunden utan dess like.
När jag kör på jämn gas, kanske 4000 varv, rycker den ju som om den slår av och på en cylinder, ungefär. Det är inte ljudet som jag baserar det på, utan att den "vill" gå bättre, men misslyckas liksom.

Tänker också att om man kopplar ur nyckelkomponenter så att boxen går in i sitt "nödläge" eller vad man kallar det, skulle den inte gå renare då, om det vore styrningen som är fel? Då kopplar man ju förbi alla komponenter, om jag förstått det rätt?
När all styrning är ur, blir det ju mer mekaniska saker som kan spöka, typ stift, fördelare, rotor, spridare.
Eller tänker jag fel?

Igår startade den som den aldrig gjort något annat.
Gick lite halvkass, som vanligt.
Körde bort den från min verkstadsplan, för den stod i vägen.
När jag backade den på plats råkade jag få kärringstopp (jo det går tydligen även med den utväxlingen...).
Tänkte då att den inte startar igen. Fick mala lite, kanske 5 sekunder, men sedan hoppade den åter igång.
Helt olikt vad den gör ibland, alltså.



Det enda som gjort otrolig skillnad, är när jag bytt stift till nya.
Det var när den fick så mycket bränsle och det kan jag förstå, när de inte var helt nersotade.
Bilen kördes ju med dem, med för mycket bränsle i kanske 4 timmar.
Sedan fick jag ju göra rent dem ett antal gånger.
En fråga är ju om stiften kan tagit skada? Alltså om det skulle vara lönt att byta stift igen, nu när den får mindre bränsle i alla fall.
#1226400
Det är bränsleboxen jag menar.
Riktigt nersotade, blöta tändstift kan vara svåra att få att fungera 100% igen. Det man får göra i så fall är att blästra dom, eller en lååång tur med hög belastning, men det är kanske ingen höjdare med en traktor. Nya stift är ingen dyrare "grej", 120 kr på Biltema för dom som sitter i min 745-a
Tänd.boxen bör vara rätt också, har varit med om (inte Volvo dock) att bilen gick som en "potta skit" fast vi tog boxen från en bil med samma modell, årsmodell och motor. Det skilde på några siffror..... Där "kände" jag att tändningen stod fel. Det var samma box för både tänd och bränslesystemet på den.
När du kopplar loss LMM eller Lambdasonden så ska den gå bättre om det är fel på dom. Går den sämre är det något annat fel. Därför när den "svartryker" när du kopplar loss Lambdan så tyder jag det som att det finns ett annat fel. "Svartryker" den i "nödprogrammet" så tyder jag det som att den det skulle kunna vara fel på bränsleboxen, det är ju den som "på egen hand" då bestämmer hur mycket bensin den ska få. Det enda som "fungerar av sig själv" är ju BTR-en, den får ju inga signaler från någonstans mer än vakuum och går motorn inte bra är där inget eller dåligt vakuum. Det rör sig om 0,5 bar mellan fullt och inget vakuum. Är det samma BTR på turbo som sugmotorer?? Får kolla det.......
#1226408
Håller med Lennarte
stiften kan ha tagit skada. i nödfall om man har surat så kan man värma dom med gasverket då ser man om det kokar ur någon soppa ur porslinet. men jag hade bytt till nya. gärna Bosch stift dom bruka vara mindre känsliga för att sura.
#1226428
buurt skrev: Tänker också att om man kopplar ur nyckelkomponenter så att boxen går in i sitt "nödläge" eller vad man kallar det, skulle den inte gå renare då, om det vore styrningen som är fel? Då kopplar man ju förbi alla komponenter, om jag förstått det rätt?
Njae, det gäller mest bara på tomgång.

Om t ex luftmassemätaren inte fungerar (eller bränslesystemet TROR att den inte fungerar, på grund av motstridigheter med signaler från andra komponenter) så blir bilen knappt körbar. Det går att ta den till verkstad om man är lite envis, men inte mer än så.

Har du lyckats läsa ut felkoder? Det kanske kunde ge något.
#1226434
lennarte skrev:Det är bränsleboxen jag menar.
Riktigt nersotade, blöta tändstift kan vara svåra att få att fungera 100% igen. Det man får göra i så fall är att blästra dom, eller en lååång tur med hög belastning, men det är kanske ingen höjdare med en traktor. Nya stift är ingen dyrare "grej", 120 kr på Biltema för dom som sitter i min 745-a
Tänd.boxen bör vara rätt också, har varit med om (inte Volvo dock) att bilen gick som en "potta skit" fast vi tog boxen från en bil med samma modell, årsmodell och motor. Det skilde på några siffror..... Där "kände" jag att tändningen stod fel. Det var samma box för både tänd och bränslesystemet på den.
När du kopplar loss LMM eller Lambdasonden så ska den gå bättre om det är fel på dom. Går den sämre är det något annat fel. Därför när den "svartryker" när du kopplar loss Lambdan så tyder jag det som att det finns ett annat fel. "Svartryker" den i "nödprogrammet" så tyder jag det som att den det skulle kunna vara fel på bränsleboxen, det är ju den som "på egen hand" då bestämmer hur mycket bensin den ska få. Det enda som "fungerar av sig själv" är ju BTR-en, den får ju inga signaler från någonstans mer än vakuum och går motorn inte bra är där inget eller dåligt vakuum. Det rör sig om 0,5 bar mellan fullt och inget vakuum. Är det samma BTR på turbo som sugmotorer?? Får kolla det.......
Tack!
Kanske skulle testa att få fatt i rätt tändbox också.
Även byta bränslebox mellan de bilar jag har. Har inte gjort det, då de har samma nummer, men de kan ju vara manipulerade.


mattsson81 skrev:Håller med Lennarte
stiften kan ha tagit skada. i nödfall om man har surat så kan man värma dom med gasverket då ser man om det kokar ur någon soppa ur porslinet. men jag hade bytt till nya. gärna Bosch stift dom bruka vara mindre känsliga för att sura.
Jag köpte nya Boschstift, det är de jag satte i.
Har borstat och värmt dem efter de surat, men de kanske inte blir riktiga igen ändå.


NilsO skrev:
buurt skrev: Tänker också att om man kopplar ur nyckelkomponenter så att boxen går in i sitt "nödläge" eller vad man kallar det, skulle den inte gå renare då, om det vore styrningen som är fel? Då kopplar man ju förbi alla komponenter, om jag förstått det rätt?
Njae, det gäller mest bara på tomgång.

Om t ex luftmassemätaren inte fungerar (eller bränslesystemet TROR att den inte fungerar, på grund av motstridigheter med signaler från andra komponenter) så blir bilen knappt körbar. Det går att ta den till verkstad om man är lite envis, men inte mer än så.

Har du lyckats läsa ut felkoder? Det kanske kunde ge något.

Tack!

Körbar är den helt klart, i alla fall när den går...

Ska läsa av felkoderna, har inte riktigt litat på det där, testade i början, men det verkade då inte som allt fungerade.
Ska kolla igen.
#1226896
Hej!

Nu har jag kört in trynet i bilen igen.
Startade idag, missade starten, så den dog, så var det kört.
Jag är snabbast i min närhet att lossa stift i alla fall.
Helt dyngsura, borsta, värma, starta fint.
Körde in den i verkstaden.

Tog nytt kompprov, 12-12.5, rakt av. (min mätare är lite sisådär med lös tavla, därför blir det lite olika)
Läste av felkoder. Jag har bara bränsle och tändning, 1-1-1, inga fel.
Lossade startmotorn och förväntade mig se de två "ickehålen", men inte!
Det verkar som om svänghjulet trots allt sitter fel.
När motorn står på noll, på remskivan fram, ska ju hålen synas i nederkant i hålet där startmotorn ska sitta, har jag fått fram genom Youtube:
Youtube.jpg
Youtube.jpg (215.7 KiB) Visad 373 gånger
Här ser man ju det från svänghjulets sida.

På vår bil ser det ut så här när remskivan är på noll:
Fel.jpg
Fel.jpg (157.96 KiB) Visad 376 gånger
Vrider jag motorn dit man ser ickehålen:
Rätt.jpg
Rätt.jpg (173.57 KiB) Visad 373 gånger
Så står markeringen på remskivan fram uppskattningsvis klockan 16-17.00, framifrån sett:
remskiva.jpg
remskiva.jpg (137.98 KiB) Visad 373 gånger

Detta bör väl då innebära att svänghjulet sitter ett eller 2 "hack" fel?
Svänghjulet är ju bultat med 8 bult, alltså blir väl varje hack 45 grader fel?

Jag tycker ändå det är konstigt att bilen går som den gör?

Men kan någon med säkerhet säga att detta är ett fel, inte att jag velat bort mig i tanken?
#1226945
Det är som du beskriver. När 1:a cylindern står i ÖD så ska "ickehålen" stå 90° moturs från svänghjulsgivaren (motorn sedd bakifrån, dvs som man sitter i förarsätet). Dvs "ickehålen" hamnar i nederkant av uttaget för startmotorn.

Men jag undrar om motorn startar om tändningen så att säga står 90° fel. Det kan också vara remskivan som inte stämmer.
#1226955
NilsO skrev:Det är som du beskriver. När 1:a cylindern står i ÖD så ska "ickehålen" stå 90° moturs från svänghjulsgivaren (motorn sedd bakifrån, dvs som man sitter i förarsätet). Dvs "ickehålen" hamnar i nederkant av uttaget för startmotorn.

Men jag undrar om motorn startar om tändningen så att säga står 90° fel. Det kan också vara remskivan som inte stämmer.
Remskivan har jag haft loss, se tidigare inlägg i tråden. (den 13 jan)
Den går ju inte att sätta fel, det är ju små knortar på den och drevet till kamremmen.

Men oavsett så skulle jag ju kunna känna när ettans cylinder är i topp, dvs dödläget.
Då ska ju "ickehållen" stå mot startmotorn?
Eller har jag fel?

Jag är ju lite glad ändå nu, jag känner att detta är ett fel i alla fall.
Eller har jag felet?
#1226959
Remskivan består av två halvor med gummi emellan. Om man t ex försöker hålla emot på remskivan medan man lossar eller drar åt skruven som håller den, så kan den yttre delen förskjutas, och då hamnar märket fel. De som bygger traktorer verkar inte alltid så noga med det där med att använda rätt verktyg och så. :roll:

Men det går ju att kolla på andra sätt, som du beskriver. Tänkte mest så du inte tog bort växellådan i onödan.
#1226975
Ett av dom felen jag hade på min 745-a var att vulkningen hade släppt mellan halvorna på remskivan. Jag ville kolla tändläget för motorn gick uruselt. Blev väldigt förvånad när jag såg att märket på remskivan "vandrade runt", det tog c:a 2 minuter för att tändmärket att "vandra ett varv" när jag lyste på den med stroboskoplampan. Just "min" motor (B234) hade givetvis en annan remskiva än alla andra (B230), men jag hittade en i Falkenberg (Walters "Returbilen" ). Nu hade detta inget med att den inte gick bra, men det tog ett tag innan jag kom på vad det var som gjorde att tändningen "snurrade runt". Det det gjorde var ju att generatorn inte laddade 100%. Ju mer generatorn skulle ladda desto mer slirade det.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]