- tor 18 jan 2018, 09:04
#1226387
Det är bränsle boxen vi pratar om väl?
Den som sitter på höger sida, höger om passagerarens ben?
Jag har två sådana boxar, likadana, det är samma nummer i båda bilarna.
Byter jag den skulle det väl bli skillnad, om boxen är ändrad.
Jag inser ju att det är en traktor, som folk pillat med ordentligt.
Tycker ändå det är konstigt.
Bränsleboxen är rätt, lmm är rätt, btr är rätt och spridare är rätt. Till en vanlig b230f, menar jag nu.
Det enda som skiljer är tändboxen, men den ska inte har betydelse, som jag förstår.
Jag inser att det en turbo på, men turbon ska väl inte kunna göra att den bluddrar och går orent och oregelbundna fel?
Skulle turbon påverka skulle den väl bete sig likadant, varje gång den laddar på ett givet tryck?
Nu är ju den dessutom urkopplad, spärrad i öppet läge, så den är ju liksom inte med i leken?
Skulle det vara elektriskt felkopplat, skulle väl bilen gå regelbundet illa, en elektrisk felkoppling blir ju konstant, det ändrar ju sig inte.
Bilen är ju oregelbunden utan dess like.
När jag kör på jämn gas, kanske 4000 varv, rycker den ju som om den slår av och på en cylinder, ungefär. Det är inte ljudet som jag baserar det på, utan att den "vill" gå bättre, men misslyckas liksom.
Tänker också att om man kopplar ur nyckelkomponenter så att boxen går in i sitt "nödläge" eller vad man kallar det, skulle den inte gå renare då, om det vore styrningen som är fel? Då kopplar man ju förbi alla komponenter, om jag förstått det rätt?
När all styrning är ur, blir det ju mer mekaniska saker som kan spöka, typ stift, fördelare, rotor, spridare.
Eller tänker jag fel?
Igår startade den som den aldrig gjort något annat.
Gick lite halvkass, som vanligt.
Körde bort den från min verkstadsplan, för den stod i vägen.
När jag backade den på plats råkade jag få kärringstopp (jo det går tydligen även med den utväxlingen...).
Tänkte då att den inte startar igen. Fick mala lite, kanske 5 sekunder, men sedan hoppade den åter igång.
Helt olikt vad den gör ibland, alltså.
Det enda som gjort otrolig skillnad, är när jag bytt stift till nya.
Det var när den fick så mycket bränsle och det kan jag förstå, när de inte var helt nersotade.
Bilen kördes ju med dem, med för mycket bränsle i kanske 4 timmar.
Sedan fick jag ju göra rent dem ett antal gånger.
En fråga är ju om stiften kan tagit skada? Alltså om det skulle vara lönt att byta stift igen, nu när den får mindre bränsle i alla fall.
lennarte skrev:mattsson81 skrev:Nja om någon har pillat i mjukvaran i boxen så bör dom ju rimligen ha sänkt bränslemängden iochmed att det satt större spridare på den.Problemet är att det finns sååå mycket man kan göra med en Volvo i allmänhet och en A-traktor i synnerhet, och ingen vet idag vad som egentligen är gjort med denna motor. Det kan sitta ett chip i för en trimmad turbomotor och sedan bytt till större spridare ändå. Sedan det blev bytt till mindre spridare har jag fått uppfattningen att den går bättre, om än inte bra. Det att den börjar "ryka svart" när LMM kopplas bort kan tyda på det. Men det enda vi egentligen vet är att vi inte vet. ?:-/ :lol:
Större spridare = kortare puls för samma mängd dvs man sänker spridartiden.
Det är bränsle boxen vi pratar om väl?
Den som sitter på höger sida, höger om passagerarens ben?
Jag har två sådana boxar, likadana, det är samma nummer i båda bilarna.
Byter jag den skulle det väl bli skillnad, om boxen är ändrad.
Jag inser ju att det är en traktor, som folk pillat med ordentligt.
Tycker ändå det är konstigt.
Bränsleboxen är rätt, lmm är rätt, btr är rätt och spridare är rätt. Till en vanlig b230f, menar jag nu.
Det enda som skiljer är tändboxen, men den ska inte har betydelse, som jag förstår.
Jag inser att det en turbo på, men turbon ska väl inte kunna göra att den bluddrar och går orent och oregelbundna fel?
Skulle turbon påverka skulle den väl bete sig likadant, varje gång den laddar på ett givet tryck?
Nu är ju den dessutom urkopplad, spärrad i öppet läge, så den är ju liksom inte med i leken?
Skulle det vara elektriskt felkopplat, skulle väl bilen gå regelbundet illa, en elektrisk felkoppling blir ju konstant, det ändrar ju sig inte.
Bilen är ju oregelbunden utan dess like.
När jag kör på jämn gas, kanske 4000 varv, rycker den ju som om den slår av och på en cylinder, ungefär. Det är inte ljudet som jag baserar det på, utan att den "vill" gå bättre, men misslyckas liksom.
Tänker också att om man kopplar ur nyckelkomponenter så att boxen går in i sitt "nödläge" eller vad man kallar det, skulle den inte gå renare då, om det vore styrningen som är fel? Då kopplar man ju förbi alla komponenter, om jag förstått det rätt?
När all styrning är ur, blir det ju mer mekaniska saker som kan spöka, typ stift, fördelare, rotor, spridare.
Eller tänker jag fel?
Igår startade den som den aldrig gjort något annat.
Gick lite halvkass, som vanligt.
Körde bort den från min verkstadsplan, för den stod i vägen.
När jag backade den på plats råkade jag få kärringstopp (jo det går tydligen även med den utväxlingen...).
Tänkte då att den inte startar igen. Fick mala lite, kanske 5 sekunder, men sedan hoppade den åter igång.
Helt olikt vad den gör ibland, alltså.
Det enda som gjort otrolig skillnad, är när jag bytt stift till nya.
Det var när den fick så mycket bränsle och det kan jag förstå, när de inte var helt nersotade.
Bilen kördes ju med dem, med för mycket bränsle i kanske 4 timmar.
Sedan fick jag ju göra rent dem ett antal gånger.
En fråga är ju om stiften kan tagit skada? Alltså om det skulle vara lönt att byta stift igen, nu när den får mindre bränsle i alla fall.