- tor 23 nov 2017, 11:26
#1213762
Hej,
Har precis köpt en 945:a. jag tyckte jag hörde gnissel från vänster bakhjul. Jag fick därför för mig att jag skulle inspektera det, och tog av hjulet. Jag tog också av bromsoket och sedan bromsskivan. Jag kunde dock inte se något konstigt, annat än att det förvånade mig, att det inte fanns någon styrpinne till bromsskivan (vad är förresten en styrpinne till för, hjälpa till att centrera bromsskivan rätt för hjulbultarna, kanske?). Den, bromsskivan, satt bara över hjulbultarna. Är det riktigt, ska det vara så? Räcker det med att den kläms mot navet med muttrarna? Ska den inte vara fäst något mer?
I anvisningar för demontering av bromsskivan, har jag sett att det sägs att man ska märka upp hur bromsskivan sitter i förhållande till navet (tror jag att det var). Varför, tänker jag: Räcker det inte med en inriktning, så att de fem hjulbultarna passar med hålen?. Märka upp, det glömde jag att göra. Är det något som jag måste rätta till i efterhand? I så fall, hur? Hur vet jag att jag sätter ihop delarna - nav, bromsskiva och ok - riktigt rätt?
Som det är nu, är bromseffekten påverkad, det går att trampa ned bromspedalen mycket längre ned, än innan. Verkar inte heller som att det går att "pumpa" upp trycket som det var innan, inte med bromspedalen, som det verkar, i alla fall. Ändå var jag försiktig med oket, jag hängde upp det så att det inte påfrestade bromsslangar.
Vad i tur och ordning ska jag titta efter när jag felsöker?
Har precis köpt en 945:a. jag tyckte jag hörde gnissel från vänster bakhjul. Jag fick därför för mig att jag skulle inspektera det, och tog av hjulet. Jag tog också av bromsoket och sedan bromsskivan. Jag kunde dock inte se något konstigt, annat än att det förvånade mig, att det inte fanns någon styrpinne till bromsskivan (vad är förresten en styrpinne till för, hjälpa till att centrera bromsskivan rätt för hjulbultarna, kanske?). Den, bromsskivan, satt bara över hjulbultarna. Är det riktigt, ska det vara så? Räcker det med att den kläms mot navet med muttrarna? Ska den inte vara fäst något mer?
I anvisningar för demontering av bromsskivan, har jag sett att det sägs att man ska märka upp hur bromsskivan sitter i förhållande till navet (tror jag att det var). Varför, tänker jag: Räcker det inte med en inriktning, så att de fem hjulbultarna passar med hålen?. Märka upp, det glömde jag att göra. Är det något som jag måste rätta till i efterhand? I så fall, hur? Hur vet jag att jag sätter ihop delarna - nav, bromsskiva och ok - riktigt rätt?
Som det är nu, är bromseffekten påverkad, det går att trampa ned bromspedalen mycket längre ned, än innan. Verkar inte heller som att det går att "pumpa" upp trycket som det var innan, inte med bromspedalen, som det verkar, i alla fall. Ändå var jag försiktig med oket, jag hängde upp det så att det inte påfrestade bromsslangar.
Vad i tur och ordning ska jag titta efter när jag felsöker?