Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kbking
#1213762
Hej,

Har precis köpt en 945:a. jag tyckte jag hörde gnissel från vänster bakhjul. Jag fick därför för mig att jag skulle inspektera det, och tog av hjulet. Jag tog också av bromsoket och sedan bromsskivan. Jag kunde dock inte se något konstigt, annat än att det förvånade mig, att det inte fanns någon styrpinne till bromsskivan (vad är förresten en styrpinne till för, hjälpa till att centrera bromsskivan rätt för hjulbultarna, kanske?). Den, bromsskivan, satt bara över hjulbultarna. Är det riktigt, ska det vara så? Räcker det med att den kläms mot navet med muttrarna? Ska den inte vara fäst något mer?

I anvisningar för demontering av bromsskivan, har jag sett att det sägs att man ska märka upp hur bromsskivan sitter i förhållande till navet (tror jag att det var). Varför, tänker jag: Räcker det inte med en inriktning, så att de fem hjulbultarna passar med hålen?. Märka upp, det glömde jag att göra. Är det något som jag måste rätta till i efterhand? I så fall, hur? Hur vet jag att jag sätter ihop delarna - nav, bromsskiva och ok - riktigt rätt?

Som det är nu, är bromseffekten påverkad, det går att trampa ned bromspedalen mycket längre ned, än innan. Verkar inte heller som att det går att "pumpa" upp trycket som det var innan, inte med bromspedalen, som det verkar, i alla fall. Ändå var jag försiktig med oket, jag hängde upp det så att det inte påfrestade bromsslangar.

Vad i tur och ordning ska jag titta efter när jag felsöker?
#1213774
Kört utan styrpinnar på 240in i sådär 9 år eller nåt och inte ersatt den med nåt annat heller så inget jag hade brytt mig om. Att pedalen skulle ta längre ned för du haft isär det o kollat utan att lossa bromsslangen verkar ju lite skumt dock
av kbking
#1213783
Ok, tack. Då ska bromsskivan bara klämmas fast mot navet m.h.a. hjulmuttrarna. Kolvarna i oket rörde jag inte, utan det gick över bromsskivan igen lika lätt som det var att ta det.

Har kanske skadat något bromsrör / -slang ändå, får försöka kolla på det igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1214040
Original sitter det en 6 mm skruv med 6-kantskalle och en 2 cm (?) lång spets som passar i ett hål i fälgen. Dock är detta inte något "livsnödvändigt". Det är nog främst till för att hjulen (främst fram) ska komma på samma ställe om man balanserat hjulen på bilen. Är skivan fastsatt men denna skruv så passar den mot navet så där är ett hål som man kan justera handbromsbackarna. Om man har varit så förståndig så man satt i sådana justeringar, finns inte monterade original nämligen
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]