- tis 21 nov 2017, 01:59
#1213205
Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här.
Jag skulle behöva lite tips och råd ifrån er som hade a-traktorer i er ungdom. Eller som har byggd till sonen osv.
Jag ska ge mig på att bygga en utav en 744. Det har jag även gjort förut. Så själva kapandet och det är inga problem.
Men sen har vi ju det här med växellådor.
Jag fick tag i "dubbla växellådor" (M47 + M40??), fattas lite smågrejer och ser lite lite snea ut. Och nu har vi fått för oss att dessa växellådor skall sitta kvar även efter besiktning. Då den som ska köra den ska gå transportlinjen med ambitionen att bli lastbilsförare. Och då anser vi att det är lite dumt att riskera sitt lämplighetsintyg.
Så jag har två stora frågor.
1. Dom är (ska vara) ihopsatta med en hardyskiva emellan sig. Sitter M47 medbringare bak på M47an och fram på M40in. Och ut ifrån den bakre växellådan som jag tror är en M40 sitter det en M40 medbringare. Antagligen är det tänkt att skarva på en M40 medbringare längst fram på M47-kardanen och fästa ihop det. Och det hade jag i vanliga fall inte haft några problem med. Men nu är det ju bestämt att växellådorna även ska användas efter besiktningen.
Är det då inte bättre att byta ut M40 medbringaren till en ifrån M47 och sedan sätta ännu en hardyskiva emellan? För att undvika vibrationer och slitningar.
2. Det finns enligt en tabell två stycken M40 lådor. (gammal och äldre), kan jag på något sett tyda vilken det är jag har? Genom typnummer eller utseende? Är viktigt i det syftet att man behöver intyg på spärrar osv.
MVH
Jag skulle behöva lite tips och råd ifrån er som hade a-traktorer i er ungdom. Eller som har byggd till sonen osv.
Jag ska ge mig på att bygga en utav en 744. Det har jag även gjort förut. Så själva kapandet och det är inga problem.
Men sen har vi ju det här med växellådor.
Jag fick tag i "dubbla växellådor" (M47 + M40??), fattas lite smågrejer och ser lite lite snea ut. Och nu har vi fått för oss att dessa växellådor skall sitta kvar även efter besiktning. Då den som ska köra den ska gå transportlinjen med ambitionen att bli lastbilsförare. Och då anser vi att det är lite dumt att riskera sitt lämplighetsintyg.
Så jag har två stora frågor.
1. Dom är (ska vara) ihopsatta med en hardyskiva emellan sig. Sitter M47 medbringare bak på M47an och fram på M40in. Och ut ifrån den bakre växellådan som jag tror är en M40 sitter det en M40 medbringare. Antagligen är det tänkt att skarva på en M40 medbringare längst fram på M47-kardanen och fästa ihop det. Och det hade jag i vanliga fall inte haft några problem med. Men nu är det ju bestämt att växellådorna även ska användas efter besiktningen.
Är det då inte bättre att byta ut M40 medbringaren till en ifrån M47 och sedan sätta ännu en hardyskiva emellan? För att undvika vibrationer och slitningar.
2. Det finns enligt en tabell två stycken M40 lådor. (gammal och äldre), kan jag på något sett tyda vilken det är jag har? Genom typnummer eller utseende? Är viktigt i det syftet att man behöver intyg på spärrar osv.
MVH
Life aint easy for a boy named Sue..