Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1206637
Hej!

Alldeles nyregistrerad på forumet så ursäkta mig om detta är postat fel.

På min 945 ltt -95 b230fk så gick den lilla rördel som sitter svetsad framför katalysatorn av när jag var i Västerås i helgen (bor i Örebro). Röret är alltså helt av mellan katalysatorn och "flänsen" som binder ihop katalysatorn med främre avgasröret, med ca 1cm rör kvar på varje sida. Nu är problemet att bilen är fast i Västerås och skulle gärna få hem den till Örebro innan jag fixar en permanent lösning. Jag har testat att med ölburk+slangklämma-metoden försöka skarva ihop delarna, men så fort jag startar bilen vibrerar de isär. :evil: Så jag tänkte höra med er om ni har några tips/idéer på hur jag kan lappa ihop detta tillräckligt för att köra de 10 milen hem.

Det jag funderat på hittills är att:

(1) Köpa ett skarvrör med mindre diameter och föra in i rören för att på så sätt hålla ihop dem (vet dock inte riktigt hur jag skulle "fästa" skarvröret inuti för att hindra att det glider in i katten och kvaddar den).

(2) Helt enkelt montera ned "katalysatordelen" av systemet och ersätta med t.ex. biltemas flexibla avgasslang (vet dock inte hur det bra det går att ersätta en så pass lång del av systemet med avgasslang?).

(3) Helt enkelt be en polare att bogsera bilen (blir dock ett jäkla segt företag att köra i 30 på små skitvägar hela vägen).

Tack på förhand! :D
#1206835
Gjorde en mödlösning en gång när vi var (med kompisar och barn) i Rödby (Danmark) på badlandskapet där. En i sällskapet hade en Nissan Bluebird med dieselmotor (f.d taxi) där främre avgasröret gick rakt av en bit framför främre ljuddämparen. Dom hade ståltråd och någon typ av avgasbandage på en mack i närheten och så "snodde" vi några teskedar i frukostrestaurangen. Vi böjde till teskedarna så dom passade in i den främre delen och "fixerade" dom med ståltråd utanpå den bakre delen. Sedan avgasbandage utanpå detta. Det blev nästan tätt och han körde flera månader med denna lagning.... :lol: Nu blir ju en turbo-bensinare betydligt varmare än en 67 hk dieselmotor men det bör hålla ett tag i alla fall.
Och det behöver inte vara teskedar, finns nog annat som fungerar t.o.m. bättre, det ska ju bara "fixera" läget på rören :-)-)
#1206855
lennarte skrev:Gjorde en mödlösning en gång när vi var (med kompisar och barn) i Rödby (Danmark) på badlandskapet där. En i sällskapet hade en Nissan Bluebird med dieselmotor (f.d taxi) där främre avgasröret gick rakt av en bit framför främre ljuddämparen. Dom hade ståltråd och någon typ av avgasbandage på en mack i närheten och så "snodde" vi några teskedar i frukostrestaurangen. Vi böjde till teskedarna så dom passade in i den främre delen och "fixerade" dom med ståltråd utanpå den bakre delen. Sedan avgasbandage utanpå detta. Det blev nästan tätt och han körde flera månader med denna lagning.... :lol: Nu blir ju en turbo-bensinare betydligt varmare än en 67 hk dieselmotor men det bör hålla ett tag i alla fall.
Och det behöver inte vara teskedar, finns nog annat som fungerar t.o.m. bättre, det ska ju bara "fixera" läget på rören :-)-)
Helt underbar lösning! Funderade själv på något liknande, men problemet i mitt fall är att jag inte har så mycket rör att fixera något på, eftersom att det är av mittemellan själva katalysatorn och flänsen framför katalysatorn. Kon-formen på katten gör att det blir svårt att fästa någonting på utsidan tyvärr.
#1206867
Det finns säkert lika många lösningar på problem som det finns problemlösare.... :lol:
Ta ett avgasrör i lämplig diameter, såga av en lagom lång bit som får plats mellan flänsen och katen. Dela röret "på längden" och trä på det. Har röret större diameter blir det en "överlappning", har det mindre blir det en spricka då kan du ta en bit till och täcka den. Kleta in allt med avgaspasta på tub och fixera med 2 st avgasklammer. Blir det absolut tätt kan du köra några månader kanske, blir det inte riktigt tätt kommer motorstörningslampan att börja lysa för felkod på Lambdastyrning och den kan ta lite mycket bensin. Men du kommer i alla fall hem. Ta med rörbit, hammare, bågfil, plåtsax, polygrip eller tång av något slag, avgasklammer, avgaspasta, ståltråd, glatt humör och en kompis till hjälp. Så löser det sig säkert.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]