- mån 23 okt 2017, 17:58
#1206498
Hej!
Jag vill börja med att jo, jag har sökt i forumet och läst så det rinner blod ur ögonen, fattar fortfarande inte.
Min dotter har en A-traktor med en B230FK motor i, alltså en lättrycksturbo.
Den sitter i en 765 från 1989, så det är ju inte "rätt" motor för den bilen.
Bilen har gått med detta innan, så det har inte kommit vid bytet, utan plötsligt, från att ha stängt av bilen, för att sedan inte starta.
Jag har felsökt det jag tycker mig kunna, men har frågor ändå.
Till saken hör att en 16-åring inte har någon vidare ekonomi, milt sagt, så jag vill liksom inte bara köpa loss på alla komponenter som kan vara fel, utan faktiskt försöka kolla vad som behövs.
Felen som jag ser det:
Ingen gnista, inte heller om man kopplar direkt från tändspolen och jordar ordentligt med startkabel.
Ström till spolen, på båda anslutningarna, när tändningen är på.
Har inte bytt tändmodulen.
Ingen signal till spridarna, har mätt med signallampa mellan båda anslutningarna i spridaranslutningen och som jag förstår ska det vara 12v där, med tändningen på. Ingen skillnad när jag kör starten.
Vevaxelgivaren är uttagen, rengjord och ohmmätt till ca 170 ohm mellan stift 1 och 2.
Reagerar också om jag mäter mellan stift 1 och 2, vet dock inte hur den ska göra egentligen, men när jag för något järn framför, ändras ohmen tillfälligt.
Bränslepumpen går inte när jag vrider på tändningen, det där lilla trycksättandet. En av spolarna drar när jag vrider på tändningen och om jag drar den andra med fingret, går pumpen, men inget förändras.
Vad är det som styr att pumpen ska gå lite när man vrider på tändningen?
Radioavstörningreläet vid expansionskärlet klickar i alla fall, när jag vrider på tändningen.
Vad jag saknar är en felsökningsordning, vad som styr vad liksom.
Styr tex. tändmodulen spridarna också? Alltså om den är defekt, får inte spridarna signal då heller?
Databoxen (ar) är inte ens något jag vet var de sitter, ännu mindre om de går sönder eller är vettiga.
Bränslepumpreläet är i alla fall grönt, finns ju olika.
Säkringarna i bilen sitter inte framför askkoppen, utan på vänster sida av instrumentpanelen, mot dörren.
Jag nämner det för att vissa forumsinlägg tar inte med att det finns olika placeringar på säkringar och eller reläer.
(Jag har också kollat att alla säkringar som har med detta att göra, är hela.)
Kan man med hjälp av denna felbeskrivning utesluta något?
All hjälp emottages tacksamt.
Jag kommer som sagt beskriva allt jag gör, samt avsluta tråden så den hjälper andra i samma situation.
Kan ta bilder också, allt för att det ska kunna bli något bra att dela.
Jag vet inte hur många gånger jag gjorde misstaget att börja läsa långa trådar med massa inlägg, som sedan bara tog slut utan att veta om det fortfarande står en bil hos någon som hållt på sedan 2003, som inte startar...
Ha en fin dag!
Mvh Alex
Jag vill börja med att jo, jag har sökt i forumet och läst så det rinner blod ur ögonen, fattar fortfarande inte.
Min dotter har en A-traktor med en B230FK motor i, alltså en lättrycksturbo.
Den sitter i en 765 från 1989, så det är ju inte "rätt" motor för den bilen.
Bilen har gått med detta innan, så det har inte kommit vid bytet, utan plötsligt, från att ha stängt av bilen, för att sedan inte starta.
Jag har felsökt det jag tycker mig kunna, men har frågor ändå.
Till saken hör att en 16-åring inte har någon vidare ekonomi, milt sagt, så jag vill liksom inte bara köpa loss på alla komponenter som kan vara fel, utan faktiskt försöka kolla vad som behövs.
Felen som jag ser det:
Ingen gnista, inte heller om man kopplar direkt från tändspolen och jordar ordentligt med startkabel.
Ström till spolen, på båda anslutningarna, när tändningen är på.
Har inte bytt tändmodulen.
Ingen signal till spridarna, har mätt med signallampa mellan båda anslutningarna i spridaranslutningen och som jag förstår ska det vara 12v där, med tändningen på. Ingen skillnad när jag kör starten.
Vevaxelgivaren är uttagen, rengjord och ohmmätt till ca 170 ohm mellan stift 1 och 2.
Reagerar också om jag mäter mellan stift 1 och 2, vet dock inte hur den ska göra egentligen, men när jag för något järn framför, ändras ohmen tillfälligt.
Bränslepumpen går inte när jag vrider på tändningen, det där lilla trycksättandet. En av spolarna drar när jag vrider på tändningen och om jag drar den andra med fingret, går pumpen, men inget förändras.
Vad är det som styr att pumpen ska gå lite när man vrider på tändningen?
Radioavstörningreläet vid expansionskärlet klickar i alla fall, när jag vrider på tändningen.
Vad jag saknar är en felsökningsordning, vad som styr vad liksom.
Styr tex. tändmodulen spridarna också? Alltså om den är defekt, får inte spridarna signal då heller?
Databoxen (ar) är inte ens något jag vet var de sitter, ännu mindre om de går sönder eller är vettiga.
Bränslepumpreläet är i alla fall grönt, finns ju olika.
Säkringarna i bilen sitter inte framför askkoppen, utan på vänster sida av instrumentpanelen, mot dörren.
Jag nämner det för att vissa forumsinlägg tar inte med att det finns olika placeringar på säkringar och eller reläer.
(Jag har också kollat att alla säkringar som har med detta att göra, är hela.)
Kan man med hjälp av denna felbeskrivning utesluta något?
All hjälp emottages tacksamt.
Jag kommer som sagt beskriva allt jag gör, samt avsluta tråden så den hjälper andra i samma situation.
Kan ta bilder också, allt för att det ska kunna bli något bra att dela.
Jag vet inte hur många gånger jag gjorde misstaget att börja läsa långa trådar med massa inlägg, som sedan bara tog slut utan att veta om det fortfarande står en bil hos någon som hållt på sedan 2003, som inte startar...
Ha en fin dag!
Mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.