Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1206498
Hej!

Jag vill börja med att jo, jag har sökt i forumet och läst så det rinner blod ur ögonen, fattar fortfarande inte.

Min dotter har en A-traktor med en B230FK motor i, alltså en lättrycksturbo.
Den sitter i en 765 från 1989, så det är ju inte "rätt" motor för den bilen.

Bilen har gått med detta innan, så det har inte kommit vid bytet, utan plötsligt, från att ha stängt av bilen, för att sedan inte starta.

Jag har felsökt det jag tycker mig kunna, men har frågor ändå.

Till saken hör att en 16-åring inte har någon vidare ekonomi, milt sagt, så jag vill liksom inte bara köpa loss på alla komponenter som kan vara fel, utan faktiskt försöka kolla vad som behövs.

Felen som jag ser det:

Ingen gnista, inte heller om man kopplar direkt från tändspolen och jordar ordentligt med startkabel.
Ström till spolen, på båda anslutningarna, när tändningen är på.
Har inte bytt tändmodulen.

Ingen signal till spridarna, har mätt med signallampa mellan båda anslutningarna i spridaranslutningen och som jag förstår ska det vara 12v där, med tändningen på. Ingen skillnad när jag kör starten.

Vevaxelgivaren är uttagen, rengjord och ohmmätt till ca 170 ohm mellan stift 1 och 2.
Reagerar också om jag mäter mellan stift 1 och 2, vet dock inte hur den ska göra egentligen, men när jag för något järn framför, ändras ohmen tillfälligt.

Bränslepumpen går inte när jag vrider på tändningen, det där lilla trycksättandet. En av spolarna drar när jag vrider på tändningen och om jag drar den andra med fingret, går pumpen, men inget förändras.
Vad är det som styr att pumpen ska gå lite när man vrider på tändningen?

Radioavstörningreläet vid expansionskärlet klickar i alla fall, när jag vrider på tändningen.

Vad jag saknar är en felsökningsordning, vad som styr vad liksom.
Styr tex. tändmodulen spridarna också? Alltså om den är defekt, får inte spridarna signal då heller?

Databoxen (ar) är inte ens något jag vet var de sitter, ännu mindre om de går sönder eller är vettiga.

Bränslepumpreläet är i alla fall grönt, finns ju olika.
Säkringarna i bilen sitter inte framför askkoppen, utan på vänster sida av instrumentpanelen, mot dörren.
Jag nämner det för att vissa forumsinlägg tar inte med att det finns olika placeringar på säkringar och eller reläer.
(Jag har också kollat att alla säkringar som har med detta att göra, är hela.)

Kan man med hjälp av denna felbeskrivning utesluta något?

All hjälp emottages tacksamt.

Jag kommer som sagt beskriva allt jag gör, samt avsluta tråden så den hjälper andra i samma situation.
Kan ta bilder också, allt för att det ska kunna bli något bra att dela.
Jag vet inte hur många gånger jag gjorde misstaget att börja läsa långa trådar med massa inlägg, som sedan bara tog slut utan att veta om det fortfarande står en bil hos någon som hållt på sedan 2003, som inte startar...


Ha en fin dag!

Mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1206509
Du borde ha ett vitt bränslepumpsrelä . Och det är den enda gemensamma nämnaren ja kommer på om svänghjulsgivaren är hel. Och de verkar den vara enligt din ohm mätning. De går o bygla över om man tar ur reläet och tar en sladdstump med var sitt flatstift i var sin ände. Blir mellan 30 och 89 heter de va? Osäker nu men sätt kabel mellan ström till relä och ström ut från relä
#1206517
Hej!
Jag har ett grönt bränslepumprelä och som jag skriver så spelar det ingen roll, även om jag håller reläet draget, rent manuellt (det blir samma som att bygla), jag får fortfarande ingen gnista.
Jag hör däremot bränslepumpen gå, så nog är det bränslereläet alltid.

mvh Alex
Senast redigerad av 1 buurt, redigerad totalt 0 gånger.
#1206527
robinb3rgsten skrev:Osäker på om tändmodulen går o mäta om den är hel på nåt vis men kan kanske vara en kandidat. Måste i alla fall ha samma nummer om du byter ut den. Får hoppas Lennarte ser tråden han brukar räkna upp de flesta tänkbara fel o tips
Vet du om tändmodulen även styr spridarna?
Eftersom jag varken har ström dit eller till gnista, om man säger så, varken bränsle eller tändning.
#1206529
Fick ett tips från ett oväntat ställe om jordkablar.
Det sitter ju lite flätor här och där, vid fördelaren, bland annat.
Men jag känner att om inte motorn är jordad, skulle ju inte ens starten gå?
Kan jordflätor spöka till det på detta vis?
Ska kolla dem, naturligtvis.
#1206605
Det blir (förr eller senare) alltid problem när det är "blandad kompott" i dessa A-traktorer. Dom som bygger dom vet ju säkert vad dom gör, men det är inte lätt att komma efter. Denna bil fanns som nu med både K-Jetronic (grönt relä) och LH2,2 (vitt relä) till insprutningen och FK motorn har ett system som heter LH2,2. Eftersom det sitter ett grönt relä har bilen förmodligen varit utrustad med B280E motorn som ny (V6 med mekanisk insprutning). Skillnaden är främst att grönt relä är "bara" ett bränslerelä och har en spole. Den mekaniska insprutningen har ingen datastyrning (bränslebox). FK motorn ska ha vitt relä, där är reläet (2 spolar) även ett systemrelä och ger ström till bränsle och tändboxarna. Men även till LMM och en del annat. Den ena spolen sköter detta och ger även ström till den andra spolen som styr bränslepumparna, spridarrelät, lambdasond m.m. Jag har läst att man kam koppla om och använda grönt relä även till LH systemet, men vet ej riktigt hur dom gör, förmodligen kopplar dom ihop kablarna så allt styrs via den ena spolen. Just sådana här kopplingar kan vara svåra att reda ut, och är ofta en stor felkälla. Jag tycker nog att du ska byta bränslereläet, det är inget dyrt relä och ett ganska vanligt fel. Här är bilder på reläna, du ser även skillnaden i inkopplingen. detta är vad dom "vanligaste" siffrorna betyder,
30 är batteriström
31 är jord i chassiet
15 är ström när tändningen är på
86 är spolens jord genom bränsleboxen
85 är manöverström till spolen
87 är ström ut från reläet
Bränslerelä grönt.jpg
Bränslerelä grönt.jpg (26.68 KiB) Visad 1849 gånger
Bränslerelä vitt.jpg
Bränslerelä vitt.jpg (46.8 KiB) Visad 1849 gånger
Som du ser är socklarna lika men inkopplingen väldigt olik så sitter det ett grönt relä så får du sätta grönt relä igen
PS.
Det kan vara kamremmen som gått av också, det händer ibland just när man startar motorn
#1206681
lennarte skrev:Det blir (förr eller senare) alltid problem när det är "blandad kompott" i dessa A-traktorer. Dom som bygger dom vet ju säkert vad dom gör, men det är inte lätt att komma efter. Denna bil fanns som nu med både K-Jetronic (grönt relä) och LH2,2 (vitt relä) till insprutningen och FK motorn har ett system som heter LH2,2. Eftersom det sitter ett grönt relä har bilen förmodligen varit utrustad med B280E motorn som ny (V6 med mekanisk insprutning). Skillnaden är främst att grönt relä är "bara" ett bränslerelä och har en spole. Den mekaniska insprutningen har ingen datastyrning (bränslebox). FK motorn ska ha vitt relä, där är reläet (2 spolar) även ett systemrelä och ger ström till bränsle och tändboxarna. Men även till LMM och en del annat. Den ena spolen sköter detta och ger även ström till den andra spolen som styr bränslepumparna, spridarrelät, lambdasond m.m. Jag har läst att man kam koppla om och använda grönt relä även till LH systemet, men vet ej riktigt hur dom gör, förmodligen kopplar dom ihop kablarna så allt styrs via den ena spolen. Just sådana här kopplingar kan vara svåra att reda ut, och är ofta en stor felkälla. Jag tycker nog att du ska byta bränslereläet, det är inget dyrt relä och ett ganska vanligt fel. Här är bilder på reläna, du ser även skillnaden i inkopplingen. detta är vad dom "vanligaste" siffrorna betyder,
30 är batteriström
31 är jord i chassiet
15 är ström när tändningen är på
86 är spolens jord genom bränsleboxen
85 är manöverström till spolen
87 är ström ut från reläet
Bilagan Bränslerelä grönt.jpg finns inte längre
Bilagan Bränslerelä vitt.jpg finns inte längre
Som du ser är socklarna lika men inkopplingen väldigt olik så sitter det ett grönt relä så får du sätta grönt relä igen
PS.
Det kan vara kamremmen som gått av också, det händer ibland just när man startar motorn

Hej!

Tack för svar!

Om möjligt är jag mer förvirrad nu.
Reläet som styr bränslet på bilen är grönt, men ser inte ut så.
Mitt har två spolar i sig, den ena drar när jag sätter på tändningen. Då klickar det också i radioavstöringsreläet som sitter på expansionskärlet.
Manövrerar jag reläet för hand, startar bränslepumpen.

Jag har tagit lite bilder idag, för att förtydliga:
relä.jpg
Reläer. Det inringade är det som ger bränslepumpsverkan vid manövrering för hand.
relä.jpg (1.13 MiB) Visad 1850 gånger
Har fått en del om säkringar, att det ska sitta i motorrummet och så, men de enda säkringar jag har är på vänster sida av instrumentpanelen, mot dörren:
Säkringar.jpg
Säkringar
Säkringar.jpg (1.31 MiB) Visad 1846 gånger
Som jag också har förstått så ska en av uttagen på kontakten till spridarna ha konstantström, 12v, när tändningen är på?
Sedan jordar den via boxen? Alltså om jag mäter med en testlampa bör jag ha 12v vid påslagen tändning i ett av hålen?
Det har jag inte nu.
spridarkontakt.jpg
Spridarkontakten jag mäter i
spridarkontakt.jpg (1.21 MiB) Visad 1846 gånger
#1206700
Har grejat mer och uppdaterar.

Jag har ström i båda anslutningarna till spridarna, alltså om jag mäter mellan jord och kontakterna på spridarkontakten, är det ström på båda.
Mäter jag mellan får jag inget utslag, det finns alltså ingen jord i.
Detta när jag har på tändningen.
Ingen skillnad när jag kör på starten.
test.jpg
test.jpg (1.82 MiB) Visad 1843 gånger

Har kollat jordningar, den stora direkt från minus på batteriet, sitter nu fast på blocket, som den ska.
Även de två vid fördelar bakpå toppen är riktiga.
Finns det fler som kan påverka?

Jag är också konfunderad över anslutningarna på tändspolen.
Det finns 15+ och 1-.
När jag sätter på tändningen är det ström på båda, ska det vara så?
Spole.jpg
Sole
Spole.jpg (1.52 MiB) Visad 1845 gånger
Jag testar gnista genom en tändkabel direkt från spolen och jordar med en startkabel, direkt på batteriet.
Det är väl ett sätt som är riktigt?
Försöker eliminera fel hos mig också:-)
gnisttest.jpg
gnisttest.jpg (161.93 KiB) Visad 1843 gånger
Mitt bränslepumpsrelä, utan skydd.
När jag vrider på tändning, drar den yttersta spolen.(2)
När jag manövrerar den inre för hand, startar bränslepumpen. (1)
nakenrelä.jpg
nakenrelä.jpg (1.66 MiB) Visad 1846 gånger
Jag undrar också om samtliga av de här beskrivna felen blir om svänghjulsgivaren är defekt?
Även om jag ohmmätt den och så?
Jag tänker främst på att bränslepumpen inte ens startar till när jag vrider på tändningen, som den gör på alla insprutare.
Skulle inte ens det fungera med defekt svänggivare?


Jösses vad mycket text...
Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]