Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikethebik
#1199184
Fyllde upp mina "standard" 3,5 liter idag igen, varmkörde 3 mil och vid denna avtappning nyss såg oljan mera röd än brun ut, så morgondagens 3,5 liter blir den sista! Totalt drygt 20 liter! Tror banne mig att jag tvättat ren lådan!

Mike
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1199386
Jag har spolat oljan i en S70

där fick man ut typ 2liter i taget
la i 2liter nytt, sen ut 2liter..
Till sist starta jag motorn och la i växel par sekunder i automaten, då spruta det ut massor, fick ut 4liter sen , det gick fort, par sekunder.
Höll på tills det bara kom helt rent rött ut.

kÖRDE 50mil lät det smörjas överallt, med helt ny olja för att sen ta ut ca hälften
spolade andra gången efter 50mil körda ur 6liter och la nytt 6liter
Blev perfekt sen, att efterspola igen efter några milkörda tror jag gör allt helt perfekt sen, all kondens lär vara borta.
Är man riktigt seriös så spolar man helt andra gången även.
Men jag hade bara 20liters dunk , oavsett så blev det jätte jätte bra
Användarvisningsbild
av tuuurbo
#1199390
White skrev:Jag byter olja var 3000e mil, på den tiden färgas inte oljan nämnvärt på min utan är genomskinligt röd om än en liten nyans mörkare än ny olja.
Kör man trimmat över 250hk, och stämplar kickdown ofta, då kan det vara bra spola lådan ofta.
Synd att inte fler bilägare gör som du.
Då skulle alla 940T automatare växlat som nya fortfarande.

Själv spolar jag var 6k mil alla mina automatbilar. Aldrig haft problem. Och dom har fått smaka kickdown.
3k mil är kanske lite väl ofta. Fast du kanske kör så lite, det kanske tar 4-5 år om du bara sommarkör .
Då är det perfekt byta vid 3k, även tid spelar in.

Har i min 940 manuel M90låda, ska byta oljan i den nu snart och koppling samt tryckplatta mot en bättre.
Det är min busbil, annars kör jag bara automat bilar, har flera.
Användarvisningsbild
av White
#1199452
tuuurbo skrev:
White skrev:Jag byter olja var 3000e mil, på den tiden färgas inte oljan nämnvärt på min utan är genomskinligt röd om än en liten nyans mörkare än ny olja.
Kör man trimmat över 250hk, och stämplar kickdown ofta, då kan det vara bra spola lådan ofta.
Synd att inte fler bilägare gör som du.
Då skulle alla 940T automatare växlat som nya fortfarande.

Själv spolar jag var 6k mil alla mina automatbilar. Aldrig haft problem. Och dom har fått smaka kickdown.
3k mil är kanske lite väl ofta. Fast du kanske kör så lite, det kanske tar 4-5 år om du bara sommarkör .
Då är det perfekt byta vid 3k, även tid spelar in.

Har i min 940 manuel M90låda, ska byta oljan i den nu snart och koppling samt tryckplatta mot en bättre.
Det är min busbil, annars kör jag bara automat bilar, har flera.
Ja det blir ungefär vart tredje till fjärde år jag byter, tycker det är lagom.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1199475
Då var sista fyllningen gjord, 3 ,5 liter, varmkörning och kontroll av nivå, denna gången var det äldste sonen (som ska ha bilen) som körde, och han tyckte lådan funkade bättre än innan alla byten, kan ju i alla fall inte bli sämre :D
Passade också på att idag köpa en 965 -96, 19000 mil men med rasad bakaxel som reservdelsbil, finns ett och annat matnyttigt på den!

Mike

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]