"Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Volvo 700, 900, V90 & S90 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer


Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Nicolai fre 16 jan 2015, 14:17

Intressant information! En möjlig orsak skulle alltså kunna vara sliten lamell i kombination med fjädrar som är felaktiga på något sätt. Bilen (och som jag tror även kopplingen) har gått drygt 20.000 mil och har före mig körts av en äldre herre i många år.

Det lutar åt att jag kör vidare ett tag till, men ändå drar en lättnadens suck den dag kopplingen måste bytas, eftersom felet stör körupplevelsen. Tack för hjälpen så här långt! Jag har bara två avslutande frågor:

Bör jag oroa mig för att växellådan slits onormalt av kopplingsfelet?

Hur länge till kan jag köra vidare på en "blanksliten" koppling?

När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.
Volvo V90 (1998) Bild
Nicolai
Däckkrängare
 
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 09:38
Kör: V90 3.0 (179 hk) man -98



Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav lennarte fre 16 jan 2015, 16:11

Det händer ingenting med växellådan så länge du kan köra normalt med bilen. Det som kan hända är om man kör för länge med en "slirande" koppling, det kan förstöra svänghjulet. Den gången du märker att varvräknaren rör sig fortare är hastighetsmätaren, då är det dags att byta. Du byter då hela "kopplingspaketet". D.v.s lamell, tryckplatta, urtrampningslager och även ett litet lager som sitter i svänghjulet. Det är ofta bortglömt. Sedan kan man (när växellådan ändå är borta) e.v byta den bakre vevaxeltätningen. Den sitter bakom svänghjulet och brukar kunna läcka lite efter många mil. En sak du ska tänka på, om du har dragkrok, är att det mycket "känsligare" med kopplingen. Man blir ju lättare stående någonstans med ett tungt lastat släp eller en husvagn om man ger sig iväg med en "halvtaskig" koppling. Utan något tungt efter är det ju lättare att ta sig hem om det plötsligt skulle börja "slira.

Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5720
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Rådlös fre 16 jan 2015, 16:38

Jag har inte kollat dom aktuella böckerna. Men det skulle förvåna mig om det är några avgörande skillnader på dom olika årgångarna i kopplingen. Det som gäller 940 gäller säkert för V90 också i det här fallet.
Har du M47-växellåda eller M90-växellåda? Dom kan möjligen se lite annorlunda ut, men grundprincipen är densamma.

Kolla en reservdelskatalog på dom aktuella enheterna. Jämför detaljnummer på dom olika modellerna. Är det samma nummer så är dom lika.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 6930
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 18:55
Ort: 08-

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav NilsO fre 16 jan 2015, 18:18

Nicolai skrev:När det gäller reparationshandbok finns det väl ingen konsumentversion till 960/S90/V90? Jag har en 940-bok, men är osäker på om kopplingen är densamma.

Jag har aldrig sett någon handbok för 960/S/V90, men det betyder ju inte att det inte existerar.

Volvo säljer något kallat "Original Technical Publications" för 7/900 i DVD-form. Där ska tydligen alla verkstadsböcker till alla 7/900-serien finnas. De har kostat runt 500:- där jag har sett dem, men jag har själv ingen. (Den som har provat får gärna berätta!)

V90 har M90 växellåda. Den finns också på sena 940. I princip är det samma på V90 som på 940, kopplingen fungerar likadant osv. Dock skiljer sprängkåpan eftersom det är olika motorer och jag tror det är olika kopplingssats. Största skillnaden mot M46 och M47 vad det gäller kopplingen är väl egentligen att ingående axeln på M90 inte är lagrad i svänghjulet. Själva växellådorna är annars väldigt olika.
NilsO
Volvotok
 
Inlägg: 2100
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 22:10
Kör: 940

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Mammazon tis 10 mar 2015, 02:19

Hej!
Jag har haft samma fenomen på min V90 -98 ända sen jag köpte den.Kopplingen var sliten så den byttes av en erfaren volvomek. Förra veckan blev det akut problem, pedalen gick i botten och stannade där. Fick hanka mig hem genom att varva upp på ettan och sen försiktigt lägga i trean. Huvudkopplingscylindern hade gett upp. Tyvärr hade jag köpt en begagnad på tradera då bilmeken tipsade mig om att kopplingscylindern gav upp ibland. Min bytescylinder funkade utmärkt i några dar sen fick jag läckage av bromsvätska som rann längs torpedväggen och ut på garagegolvet på jobbet. :cry: Suuck, krångla sig hem en gång till utan kopplingsfunktion. Nu blir det en bytescylinder och förhoppningsvis slut på "klonkljudet" när jag växlar.
Mammazon
Övningskörning
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 10 mar 2015, 02:00

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Kompe tis 10 mar 2015, 13:43

@Nicolai: det låter som en kärvande koppling (smörjbrist på axeln) alt. ett
dåligt uttrampningslager, lådan måste ner för att det ska kunna åtgärdas. :???:

@Mammazon: det finns en renoveringssats för kopplingscylindern med
nya packningar och sånt, det kan kanske vara ett alternativ istället. 8)
Volvo 744 GLT 16V -90 :D :twisted: (Japansk Diplomatvagn)
Volvo 964'a E 3.0 -94 Skapligt fullutr. Nyskick! :-)))))

Gasen i botten och humöret i toppen! :D

/Kompe
Användarvisningsbild
Kompe
Olja under naglarna
 
Inlägg: 566
Blev medlem: fre 14 maj 2010, 15:42
Ort: Nyköping, Stolt skåning i exil ;)
Kör: 960 E 3.0 -94 Puttar:740 GLT 16V -90

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Neonknight ons 11 mar 2015, 00:19

Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.
Neonknight
Halkkörning
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:56
Kör: Volvo 945 Classic -98

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Nicolai tis 12 sep 2017, 23:42

Ja, jag ligger ju hejdlöst efter med uppdateringarna här i tråden, men förra påsken var det dags att byta kopplingen. Under en tid hade jag upplevt att problemet med att det inte gick att frikoppla helt hade tilltagit och det var dags att göra något åt saken. Allt tycktes bra till en början, men effekten var dessvärre övergående och idag, ett och ett halvt år senare, är det nästan lika illa igen.

Här kommer i alla fall några bilder. De är lite risiga eftersom jag för dagen bara hade en urgammal mobil att plåta med, men lite kan man se i alla fall.

Dags att sätta igång. Sexan tar mycket plats på längden i motorrummet och det visar sig bli ganska knixigt att lyckas vinkla ner den så mycket att det går att få ner växellådan.

Bild

En klämma om kopplingscylindern för att hålla ihop den när pedalen är bortkopplad.

Bild

Det faktum att kopplingen "hackar" när man startar på 1:an och backen fick sin förklaring vid demonteringen av svänghjulet. Det verkade sitta i någon sort gummiupphängning som glappade märkbart. Eftersom vi inte hade någon sådan del till hands blev det tyvärr att montera tillbaka den i befintligt skick.

Vi hittade aldrig någon tydlig förklaring till varför det inte gick att koppla ur till 100%. Lamellerna var lite slitna, men på inget vis helt slut. Solfjädern verkade helt oskadad.

Bild

I spåren där lamellerna löper satt det en massa smuts och stelnat fett som jag skrapade bort efter bästa förmåga.

Bild

Bild

Bild

Något centreringsdorn hade vi inte utan fick svarva till ett i rätt dimensioner.

Bild


När så allt var klart tyckte jag att kopplingen kändes helt bra. Under de 1,5 år och ca 2000 mil som gått sedan dess har dock allt successivt återgått till hur det var tidigare: trots pedalen i botten kopplar det inte ur helt. Ett misstag kan ha varit att inte fetta in axeln igen. Vi var rädda för att fettet skulle stelna och ställa till nya problem.

Innan jag eventuellt plockar ner kopplingen igen skulle jag dock vilja ha tag i nya synkringar, något som verkar stört omöjligt till M90. 3:ans synkring är troligen sliten eftersom motståndet i spaken är större där än vi andra växlingar. Jag dubbeltrampar för det mesta för att det känns bättre i spaken.
Volvo V90 (1998) Bild
Nicolai
Däckkrängare
 
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 09:38
Kör: V90 3.0 (179 hk) man -98

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Nicolai tis 12 sep 2017, 23:47

Neonknight skrev:Jag läste din tråd och blev påmind om problemet jag själv hade för några år sedan då koppligen på min 945:a ota inte ville koppla ur utan att man dubbeltrampat.

Jag googlade då efter en lösning och hittade ett exakt likadant fall där det visade sig att det berodde på att bromsvätskan var för gammal och dålig, så med tanke på att den inte bytts medan jag ägt bilen, så tyckte jag att det var värt ett försök innan jag lät verkstaden gå lös på felsökning/byte av koppling :shock: .

Kundmottagaren verkade mycket skeptisk, men nedtecknade vad de skulle utföra och det visade sig senare att byte av bromsvätskan för ca 1000kr på Bilia var rätt lösning och inte minst en billig lösning. Det har fungerat klockrent ett flertal år nu och jag har vad jag vet dessutom kvar originalkopplingen efter 30000 mil.

Jag vet inte om det är relaterat till ditt problem, men jag tycker ändå att det definitivt är värt att nämna inte minst om det kanske är någon annan som hittar denna tråd och det löser problemet.


Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.
Volvo V90 (1998) Bild
Nicolai
Däckkrängare
 
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 09:38
Kör: V90 3.0 (179 hk) man -98

Re: "Ny" V90 - frågor om nivåreglering och koppling

Inläggav Neonknight ons 13 sep 2017, 00:17

Nicolai skrev:Jag läste nu och begrundade vad du skrivit. Om vätskan vore enda anledningen skulle det ju inte förklara varför det blev bättre efter kopplingsbytet, men jag tror ändå att det är värt ett försök. Jag har nämligen börja känna en liten antydan till att det "bubblar" i pedalen, som om vätskan i systemet är förorenad på något sätt. Ska testa detta och återkommer sedan till tråden.


Ja det tycker jag verkligen att du ska testa, vätskan ska ju ändå bytas med jämna mellanrum egentligen eftersom den blir dålig med tiden, men det görs nog sällan i den utsträckning som var tänkt. Är bromsvätskan dålig så är det ju också viss risk för värre problem än kopplingsproblem nämligen att problem med bromsarna kan uppstå.
På min 945:a så har felet inte återkommit utan det har funkat klockrent sedan dess, vätskan är visserligen också utbytt ytterligare en gång i år i samband med byte av bromsslangar när det ändå skulle loss.

Jag hoppas det löser det hela för dig.
Neonknight
Halkkörning
 
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 04 sep 2014, 19:56
Kör: Volvo 945 Classic -98



Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Föregående

Återgå till Volvo 700, 900, V90 & S90

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster