Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1193431
Tjena har en 740 från 88 där hastighetsmätaren inte funkar har bytt givare och mätarhus,när jag mäter givaren i ohm så blinkar den bara till med ungefär 1300 vad betyder det? och vad borde jag testa för att få mätaren att funka? :)
#1193440
Om du mäter på givaren på bakaxeln (kontaktstycket borttaget) så ska det vara c:a 600 - 900 ohm. Det är dock väldigt sällan själva givaren bak går sönder, däremot ärgar kablarna sönder i kontaktstycket som sätts på givaren.
#1193502
När jag ohmgiver så ställer jag in den med 2000ohm och mäter på själva givaren på utsidan av kåpan,då blinkar den till med 1300 ungefär. Men om jag mäter med 20k så visar den runt 2.9 alltså 2900 och det är väll alldeles för mycket? är den trasig då? Eller mäter jag fel?
#1193503
lennarte skrev:Om du mäter på givaren på bakaxeln (kontaktstycket borttaget) så ska det vara c:a 600 - 900 ohm. Det är dock väldigt sällan själva givaren bak går sönder, däremot ärgar kablarna sönder i kontaktstycket som sätts på givaren.
Hur kan jag lätt gå igenom och se om kablarna är hela? Och vart fortsätter kablaget efter bagaget eller är det just den biten från givare till kablage som brukar ge upp?
#1193505
Rådlös skrev:Hur gör du när du Ohmmäter givaren?


När jag mäter ohm så ställer jag in den med 2000 och mäter på själva givaren på utsidan av kåpan,då blinkar den till med 1300 ungefär. Men om jag mäter med 20k så visar den runt 2.9 alltså 2900 och det är väll alldeles för mycket? är den trasig då? Eller mäter jag fel?
#1193510
Om du kollar på givaren på bakaxeln så sitter där ett kontaktstycke på kabeln till givaren. I bakkant på det kan man dra tillbaka höljet till kablarna (2 st) så man ser dom. Du ska kunna dra och lirka ganska ordentligt utan att dom ska släppa från kontaktstycket. Om du "tar isär" det från givaren så brukar det "se bra ut" inifrån men kan ändå vara kass i bakkanten. När du "har isär" kontaktstycket så ska du mäta mellan stiften på givaren. Den kabeln med kontaktstycket är drygt en meter lång och är skarvad i en "inbrottssäker" kopplingsdosa under klädseln i nederkant på vänster bakre hjulhus.
#1193515
lennarte skrev:Om du kollar på givaren på bakaxeln så sitter där ett kontaktstycke på kabeln till givaren. I bakkant på det kan man dra tillbaka höljet till kablarna (2 st) så man ser dom. Du ska kunna dra och lirka ganska ordentligt utan att dom ska släppa från kontaktstycket. Om du "tar isär" det från givaren så brukar det "se bra ut" inifrån men kan ändå vara kass i bakkanten. När du "har isär" kontaktstycket så ska du mäta mellan stiften på givaren. Den kabeln med kontaktstycket är drygt en meter lång och är skarvad i en "inbrottssäker" kopplingsdosa under klädseln i nederkant på vänster bakre hjulhus.
Har legat där nere å hållt på nu ganska mycket,menar du att jag ska kolla så kontaktstycket sitter som det ska i kablarna eller? Har mätt på dom 2 stickorna på givaren och då visar den 2900ohm och vad jag läst ska de ligga på 600-1600,Vad betyder det när min visar 2900? har 3 stycken givare hemma jag bytit nu och alla visar 2900?
#1193519
Har du fel på mätaren?? Dåligt batteri?? Ordentligt nollställt??
gurreee skrev:kolla så kontaktstycket sitter som det ska i kablarna eller
Ja, kablarna som går in i kontaktstycket, dom brukar ärga sönder
#1193524
Jag frågar för att när man Ommäter skall det Alltid, Alltid, Alltid vara spänningslöst! Eftersom du beskriver att det "blinkar till" ett mätvärde som sedan försvinner, så kan jag tänka mig att du Ohmmäter på en spänningssatt mätpunkt. Då kan jag tänka mig att instrumentet reagerar så och kopplar ifrån när det känner att det var spänning där. Vill du kontrollmäta själva givaren, så kopplar du loss kablarna först från anslutningen på givaren, men noterar hur dom satt. Och ett riktvärde har du ju fått från LennartE här, mellan 600 och 900 Ohm.
Och du följer naturligtvis LennartE's anvisningar. Han har gjort det här förr.

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]