Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1192758
Tjo. Haft problem väldigt länge med min bil.
Problemet är att den är svårstartad, den startar på 3e försöket om man nöter på starten 5sek o gör om 3ggr. Men däremot om jag har mer än 30L bensin i tanken startar den direkt. Pumpen under bilen byttes då den andra va pajj. Sen efter ett tag började detta då bytte jag pumpen i tanken med men de hjälpte inte. Den går bra när den väl startar. Men har man kört med bilen o stänger av o sen startar igen direkt så startar den direkt. Är de nån pump som e kass fortfarande eller är de nån givare eller liknande jag kan testa? Provat o nöta i 30 sek på starten utan att den ens hostar till så man måste lixom vrida igång 5 sek o stänga av o vrida på igen 3 ggr innan den startar.

Volvo 945 b230fd -93
#1192774
Om du lyssnar noga (kanske dörren öppen), kan du höra om bränsle pumpen går när du kör på starten? Vissa modeller så startar pumpen någon sekund när man slå på tändningen. Går pumpen vid alla startförsök??
#1192870
Jag kan tänka mig ett par olika fel:

Pumpen i tanken fungerar inte (men den har du ju bytt).
Backventilen krånglar. Såvitt jag vet sitter den integrerad i tankpumpen på dessa – men det är jag inte riktigt säker på.
Det är en läcka på bränsleledningen mellan pumpen i tanken och pumpen under bilen (eventuellt inne i tanken).

Några givare eller annat finns inte. Det kan inte heller gärna vara ett fel på regulatorn som orsakar detta.
#1192899
Tobbhert skrev:Pumpen under går men bara i nån sekund.
Då har du modellen som går med "tändning på", den ska sedan gå igång igen när startmotorn går. Du kan höra tankpumpen om du öppnar tanklocket och lyssnar, e.v sticka ner en liten bit trädgårdsslang och sätta mot örat. Den ska gå samtidigt som huvudpumpen.
#1193149
Tjabba. Testade dedär med slang ner o lyssna. Fick inte ner slangen så värst långt men testade endå o de enda som hördes va typ att de "blaska" till typ. Väldigt svårt att förklara ljudet men de va ett ljud som knappt varade en sekund. Kunde inte höra nån form av "motor" eller något som lät direkt. Känns lite som att de skulle vara att pumpen i tanken inte går/går dåligt o då blir den svårstartad eftersom de tar ett tag innan den får fram nån sås. Ska fortsätta kika lite
#1193203
Tobbhert skrev: Fick inte ner slangen så värst långt men testade endå
Det räcker att slangen kommer ner en dm. Men det är samma som med huvudpumpen med tändning på så går den en kort stund, annars starta motorn. Det brukar "surrar" ganska tydligt. Om det "plaskar" är det någon form av läck (rosthål?) I tanken.
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]