Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tobbhert
#1192516
Tjo fått läckage i insugspackningen på ena cyl så tänkte byta den imorgon men har aldrig bytt den på FD motorn. Hört att de kan va lite annorlunda på dom så jag undrar om de är något speciellt jag bör tänka på eller är de bara lossa muttrarna till insuget o dra bak de en bit o ta bort gamla sen dit me nya eller måste man ta väck nå annat? :)
av NilsO
#1192546
Jag tror man måste lossa EGR-röret (metallröret som dyker upp mellan två av insugsgrenrören och ansluter ovanpå insuget). Jag är lite osäker, men har en känsla av att man måste lossa det på EGR-ventilen, som sitter nere under insuget. Och det är tyvärr lite trångt.

Annars är det ju praktiskt på dessa att man bara lossar muttrarna som håller insuget (har för mig det är något stag också åtminstone på vissa motorer?), så kan man dra det åt sidan komplett med elledningar, slangar, gasvajer och allt. Men just på motorer med EGR är det lite extra krångel.
av Tobbhert
#1192763
Nu var den bytt och nu försvann skakandet av hela bilen på tomgång :D
Enda jag märkte var att de "visslade" lite vid ett visst varvtal ingen aning om va de kan va men hon går fint iallafall. Tack

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]

XC - Rear axle sensor

Hej! Har en XC60 -2015 som har visar symbol att […]