Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1191222
Förgreningen i motorvärmaren i motorutrymmet i 945-97 är av den gamla sorten, dvs de tre piggarna är runda, inte flata. Behöver montera ett uttag i motorutrymmet som får ström från denna förgrening. Volvo säljer inte längre den sorten förgrening (motorvärmaren står Volvo på!). Meningen är att en ctek-laddare skall i uttaget och laddar batteriet samtidigt som motorvärmaren är på. Tacksam för tips om var förgrningen med runda piggar kan köpas.
av Rådlös
#1191245
Om du har sådana här runda stift och motsvarande hylsor så har du ett DEFA-system.

Bild

Volvo har ett annat system med tre flatstift. Så här:

Bild

Detta är egentligen Calix system, men dom tillverkar åt Volvo i Volvos namn. Tidigare hade Volvo en egen variant på detta systemet. Jordstiftet i mitten var stående. Inte liggande som bilden visar.
Det finns en adapter mellan Calix och DEFAS system, som är en "piratadapter", tillverkad i Finland. Med den kan du kombinera DEFA och Calix/Volvo, men inte äldre Volvo med "stående" flatstift.
http://www.polarheater.com/product/5/defa-calix-adapter

Jag tror att firman finns i Finland, men eftersom texten är på svenska och priset i kronor så säljer dom ju hit till Sverige också utan några krångligheter.

Ett tillägg: Till er som undrar vilket system som är "bäst", Calix eller DEFA, kan man säga så här att dom båda fabrikaten bevakar varandra och sina revir, så dom har i stort sett samma tillbehör i sina produktprogram. Det är förmodligen bara dom fabrikatbundna kontakterna som skiljer dom båda fabrikaten åt. Men har man installerat ett fabrikat så är det ju enklast att hålla sig till det i fortsättningen.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av bilman
#1191450
Tackar så mycket! Ska kolla tipsen. På motorvärmarlocket utmed grillen står Volvo. På Volvo sa bilmekanikern att det inte längre finns förgrening som passar. Bilen är ju en 97a: Montetrades Defa/Calix då på Volvo? Är Volvomekanikern ute och cyklar? Litar mer på era tips!
av Rådlös
#1191487
Mig veterligt har aldrig DEFA monterats som originalutrustning på Volvo. Men det kan ju någon tidigare bilägare ha gjort. Antingen själv eller att någon fristående verkstad har gjort det.
Vilka delar av dom du har är DEFA respektive Volvo/Calix?
På den Finska Polarheater-sidan fanns det ju en Y-förgrening längre ner på sidan. En av kontakterna som syntes var en DEFA-kontakt. Skriv till dom och fråga. Beskriv tydligt vad du har och vill ha.
I värsta fall om du inte hittar något passande får du göra en egen förgrening i en sådan här dosa:
http://www.jula.se/catalog/el-och-belys ... sa-402210/
OBS! Detta är bara ett bildexempel. Det finns ett flertal modeller i olika utföranden och pris att välja på.
Men reglerna säger att du får bara göra det om du har nödvändig kännedom om ellära. Har du inte det så kanske du känner någon som har "den nödvändiga kännedomen" och kan hjälpa dig?

När Volvos mekaniker och andra säger att "det går inte att göra så". Då utgår dom väldigt ofta ifrån det dom säljer som Volvo Originaltillbehör. Att det finns andra fabrikat eller "piratdelar" nämner dom aldrig. En undring, hur stor (max Ampere) är den batteriladdaren du tänker montera?
av bilman
#1191882
Tack Rådlös för toppinfo och förslag! Den enda text som finns på motorvärmaren är på locket till uttaget utmed grillen, det står Volvo på locket. Var till en verkstad till och de visste inte heller vad det är för märke på värmaren. Den laddare som jag tänker skaffa är Ctek Zaphir.
av Rådlös
#1191922
Min fråga om batteriladdaren var närmast för att se hur mycket "utrymme" du har på nätspänningen. Ett vanligt vägguttag är på 10 Ampere. Det räcker till 2300 Watt. En vanlig insticksmotorvärmare brukar vara på 500 Watt. Sedan kanske du har en kupévärmare. Dom kan i extrema fall vara på över 2000 Watt, men lite mindre effekter är mer vanligt i sådana här sammanhang. Vi säger 1200 Watt för att lägga oss på något medelläge. Hur mycket drar allt detta? Det räknar man ut med formeln: P = U x I. Eller om man söker strömmen, Amperen. Då är formeln I = P/U. P står för Power-effekt och mäts i Watt. U är någon förkortning för spänning och mäts i Volt. I betyder Induktion (tror jag?) och betyder Ström. Den mäts i Ampere. Om du räknar ihop dom enheterna du har i dag, hur många Watt kommer du upp till då? (Vanlig addition = plusräkning)
När jag Googlar på Cetek Zaphir så finns det flera olika modeller. Dom ger olika stora laddströmmar beroende på vilken modell det är. Och här finns det en liten "fallgrop" att se upp för. Laddströmmen är en sak, men hela laddaren drar lite mer än bara laddströmmen. Det går åt lite i elektroniken också, kanske 1 Ampere eller något sådant? Så din laddare får inte dra mer effekt än vad som blir över från den förra uträkningen. Då går säkringen i eluttaget och du får ingen värme alls i bilen.
Nu finns det emellertid en annan väg att gå. Elverken och energimyndigheten vill att du bara kör din motorvärmare i max 2 eller om det är 3 timmar? Det blir inte varmare än en viss temperatur efter en viss drifttid. Därför har många motorvärmaruttag en timer som begränsar drifttiden till 2 eller kanske 3 timmar. (Det går att styra begränsningen på andra sätt också, men det tar vi en annan gång) Om det är så att du har ett eget uttag t.ex på din garagevägg eller motsvarande, så kanske du inte har en timer och får "full fräs" 10 Ampere hela tiden. Då kan du om utrymmet finns, ha din batteriladdare samtidigt. Men det är ju lite dålig energihushållning att hålla bilen varm hela natten när det egentligen räcker med två timmar innan du skall åka till jobbet. Då finns det faktiskt en timer att sätta i bilen som kopplar in värmarna dom två timmarna och batteriladdaren har jobbat ensam dom tidigare timmarna när ingen värme behövdes. Detta berörde jag lite tidigare när jag sa att dom båda värmartillverkarna har tillbehör till sina motorvärmare. Både DEFA och Calix har timers som är avsedda att sitta i bilen. Och man väljer ju då det fabrikat som passar ihop med övrig utrustning.
I detta sammanhanget dyker det upp en fallgrop till igen. Om du har en kupévärmarfläkt som kanske är på max 1200 Watt, och det står 800, 1000, 1200 Watt på ett vridreglage. Då är det så att värmaren drar inte bara dessa Watt som reglaget pekar på. Det sitter en fläkt i värmaren också. Den behöver någon Ampere för att snurra.
Så du ser, det är mycket att hålla reda på. Och om du lägger ihop dom samlade effekterna som du tar ut under en tidsperiod (en natt) så bör du även ha en liten marginal i fall t.ex nätspänningen skulle variera något. Det händer. Nu finns det också en annan möjlighet. Det förekommer 16 Ampere uttag. Dom är knappast vanliga men finns på några ställen. Men dom ger ju mer utrymme. Även motsatsen kan förekomma. Det är bara 6 Ampere i uttagen. Har förekommit på t.ex arbetsplatser där firman bjuder på elvärmaruttag för dom anställda. Men dom kan vara snåla och tillåter bara max 1380 Watt. Jag har varit med om det. (Det är kabelarean i kablarna till uttagen som avgör vilken säkring det får vara)

Så jag är inte emot att du vill ha ett utbyggt motorvärmarsystem. Jag vill bara visa dig på vissa svårigheter som kan uppstå och eventuella lösningar på det. Och fabrikaten på dina enheter löser du ju genom att titta på skarvkontakterna. Du har fått bildexempel på dom. Och som sagt, det finns övergångsadaptrar om det behövs.
av bilman
#1192123
Tack Rådlös! Påmindes om matteläraren i skolan, mycket bra förklarat! Idag var jag på Bilia, hade turen att träffa en kille som jobbat på Bilia i 40 år. Motorvärmaren i bilen är en Calix gamla modellen, den har tre flata stift i rad, han kollade genom att lossa kabeln i kupeuttaget. Calix levererade till Volvo men skrev VOlvo på locket i st f Calix. Det var ju positivt. Han kollade, Volvo har inte men mekonomen har en laddare som passar att koppla in i denna motorvärmargrenen. Angående styrka och förbrukning så hade jag konstruktionen i min gamla 745-90: motorvärmare, kupevärmare och laddare och det fungerade utmärkt. Bor i en bostadsföreningen och strömmen är kopplad endast två timmar. hade jag så hela vintern och inga problem alls, kommer ej ihåg styrkan på zaphir jag hade. Tänkte be dig om förslag: Hur mycket drar själva motorvärmaren (500watt)? Kupevärmaren är graderad (1200 watt)? Det blir 1700watt. Då har jag kvar 600 watt att utnyttja för laddaren. Men som sagt: funkade bra i 745an och stolpströmmen är kopplad bara 2 timmar. Är det ett vettigt resonemang?
av Rådlös
#1192155
Jo, det borde räcka till. Om man vill känna sig säker behöver man ju inte ha kupévärmaren på max, om det är inställbart.
Till motorvärmaren skrev jag 500 Watt för det är ett vanligt värde. I äldre Biltemakataloger kunde man ju köpa allt i lösa delar, men då fanns inte dom här nu aktuella skarvkontakterna och man fick koppla själv. Jag vet att jag konstaterade att dom flesta insticksvärmarna var på 500 Watt då. Men det går att mäta. Det finns ett ordspråk som passar in här: Att mäta är att veta! Man mäter med en Ohmmeter direkt i anslutningsstiften. Då får man fram motståndet. Och nu blir det en ny formel: P = U-kvadrat/R. P sa vi förut, är effekten, Watt. U-kvadrat är spänningen "gånger sig själv", Volt, 230 x 230. Delat med det uppmätta motståndet, R som mäts i Ohm. R står för resistans. Då får man fram insticksvärmarens Watt-tal. Och naturligtvis har man kopplat ifrån alla andra enheter, kupévärmaren och en eventuell laddare när man mäter. Det är ju motorvärmaren man vill mäta. Jag skrev Ohmmeter. Det fungerar naturligtvis med vilken multimeter som helst. Bara den kan mäta motstånd, Ohm.

Jag kan tillägga lite om min bil, en V70 2.0F -08. Det är en flexifuel-motor. Alla Volvos flexifuel har fabriksmonterade elektriska motorvärmare. SAAB hade det också på sina BioPower, som motsvarigheten hette, men där kunde man välja på om man ville ha elektrisk värmare eller bränsledriven värmare. Det har ju sålts några fler fabrikat flexifuel i Sverige, VW, Audi, Renault, Pegeuot och kanske några till (?) Jag har försökt att lista ut om dom utländska flexifuelbilarna också hade någon motorvärmare från fabrik, men inte kommit fram till något resultat.
Hursomhelst, jag mätte på min värmare och räknade med samma formel som ovan. Min värmare är bara på 418 Watt! Jag kopplade in värmaren och lät den sitta i mer än ett dygn en gång. Sedan mätte jag på motorblocket med en IR-termometer. Det var bara plus 30°C. Jag har fått reda på att man vill ligga lågt numera med temperaturen för att inte lura tempgivarna. När man startar motorn och vattnet börjar röra på sig lite så kan det hända att det kommer en "kalldusch" helt oplanerat. Då kan styrdatorn få fnatt och missa kontrollen över motorn och temperaturinställningarna. Därför lägger man sig på en måttlig nivå, sades det. Och plus 30° är en extra varm sommardag, så det räcker nog till.
Detta betyder inte att om din motorvärmare är på 500 Watt, att det är något fel. Det fungerar säkert som det skall, men i mitt fall har man kanske en liten annan syn på detta?

När vi ändå är igång med ämnet kan vi berätta för eventuellt nytillkomna att en elektrisk motorvärmare är egentligen inte avsedd för långtidsdrift. Jag har varit i den situationen att jag har låtit bilen stå under vintermånaderna. Då hade jag motorvärmaren inkopplad dygnet runt, för elen gick ändå på bostadshyran där resonerade jag :shock: Om man gör så, håller en motorvärmare någon månad eller två. Sedan brinner värmaren av!
Så tag för vana att bara köra max två eller tre timmar åt gången. Det är så det är tänkt från början att motorvärmare skall fungera. Nu i Bilmans fall blir batteriladdningen kanske är lite i minsta laget, men antag att han kör varje vardagsdygn på motorvärmaren. Då blir det trots allt laddning. Och två timmar per dygn är mycket bättre än ingen laddning alls! Och en så kallad "Smart laddare" som det handlar om i detta fallet, ser ju till att det blir bäst resultat.
I sammanhanget, när det gäller laddning av "torra batterier" mobiltelefoner, handverktyg, tandborstar etc. etc. brukar det ju heta att man skall inte avbryta laddningen förrän det är fulladdat. Detta gäller inte Bly/syrabatterier som är dom aktuella i detta fallet. Det går att avbryta "mitt i" om man behöver bilen till något viktigt. Sedan är det en annan sak att man alltid skall hålla batteriet så toppladdat som man kan. Då håller det väldigt länge. Och det är ju så som Bilman vill bygga upp det nu.
av bilman
#1192762
Än en gång Rådlös, Suveränt! Medan vi är inne på värmefrågan undrar om 1) fläktmotståndet till värmefläkten är detsamma om det finns AC eller inte 2) var finns fläktmotståndet, har den en viss färg?

Hej! Vill ha tips på billig och bra Bilverks[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare[…]

Fick samma svar från Volvo Sverige. B[…]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]