- tor 17 aug 2017, 22:12
#1192155
Jo, det borde räcka till. Om man vill känna sig säker behöver man ju inte ha kupévärmaren på max, om det är inställbart.
Till motorvärmaren skrev jag 500 Watt för det är ett vanligt värde. I äldre Biltemakataloger kunde man ju köpa allt i lösa delar, men då fanns inte dom här nu aktuella skarvkontakterna och man fick koppla själv. Jag vet att jag konstaterade att dom flesta insticksvärmarna var på 500 Watt då. Men det går att mäta. Det finns ett ordspråk som passar in här: Att mäta är att veta! Man mäter med en Ohmmeter direkt i anslutningsstiften. Då får man fram motståndet. Och nu blir det en ny formel: P = U-kvadrat/R. P sa vi förut, är effekten, Watt. U-kvadrat är spänningen "gånger sig själv", Volt, 230 x 230. Delat med det uppmätta motståndet, R som mäts i Ohm. R står för resistans. Då får man fram insticksvärmarens Watt-tal. Och naturligtvis har man kopplat ifrån alla andra enheter, kupévärmaren och en eventuell laddare när man mäter. Det är ju motorvärmaren man vill mäta. Jag skrev Ohmmeter. Det fungerar naturligtvis med vilken multimeter som helst. Bara den kan mäta motstånd, Ohm.
Jag kan tillägga lite om min bil, en V70 2.0F -08. Det är en flexifuel-motor. Alla Volvos flexifuel har fabriksmonterade elektriska motorvärmare. SAAB hade det också på sina BioPower, som motsvarigheten hette, men där kunde man välja på om man ville ha elektrisk värmare eller bränsledriven värmare. Det har ju sålts några fler fabrikat flexifuel i Sverige, VW, Audi, Renault, Pegeuot och kanske några till (?) Jag har försökt att lista ut om dom utländska flexifuelbilarna också hade någon motorvärmare från fabrik, men inte kommit fram till något resultat.
Hursomhelst, jag mätte på min värmare och räknade med samma formel som ovan. Min värmare är bara på 418 Watt! Jag kopplade in värmaren och lät den sitta i mer än ett dygn en gång. Sedan mätte jag på motorblocket med en IR-termometer. Det var bara plus 30°C. Jag har fått reda på att man vill ligga lågt numera med temperaturen för att inte lura tempgivarna. När man startar motorn och vattnet börjar röra på sig lite så kan det hända att det kommer en "kalldusch" helt oplanerat. Då kan styrdatorn få fnatt och missa kontrollen över motorn och temperaturinställningarna. Därför lägger man sig på en måttlig nivå, sades det. Och plus 30° är en extra varm sommardag, så det räcker nog till.
Detta betyder inte att om din motorvärmare är på 500 Watt, att det är något fel. Det fungerar säkert som det skall, men i mitt fall har man kanske en liten annan syn på detta?
När vi ändå är igång med ämnet kan vi berätta för eventuellt nytillkomna att en elektrisk motorvärmare är egentligen inte avsedd för långtidsdrift. Jag har varit i den situationen att jag har låtit bilen stå under vintermånaderna. Då hade jag motorvärmaren inkopplad dygnet runt, för elen gick ändå på bostadshyran där resonerade jag :shock: Om man gör så, håller en motorvärmare någon månad eller två. Sedan brinner värmaren av!
Så tag för vana att bara köra max två eller tre timmar åt gången. Det är så det är tänkt från början att motorvärmare skall fungera. Nu i Bilmans fall blir batteriladdningen kanske är lite i minsta laget, men antag att han kör varje vardagsdygn på motorvärmaren. Då blir det trots allt laddning. Och två timmar per dygn är mycket bättre än ingen laddning alls! Och en så kallad "Smart laddare" som det handlar om i detta fallet, ser ju till att det blir bäst resultat.
I sammanhanget, när det gäller laddning av "torra batterier" mobiltelefoner, handverktyg, tandborstar etc. etc. brukar det ju heta att man skall inte avbryta laddningen förrän det är fulladdat. Detta gäller inte Bly/syrabatterier som är dom aktuella i detta fallet. Det går att avbryta "mitt i" om man behöver bilen till något viktigt. Sedan är det en annan sak att man alltid skall hålla batteriet så toppladdat som man kan. Då håller det väldigt länge. Och det är ju så som Bilman vill bygga upp det nu.